Jump to content

Vp aqad41a går seg varm i plan


Avenie

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Vi har en aqad41a med 280 drev, som går seg varm etter et par  minutter i plan.
Temp ligger fint ellers.

Før sesongen i fjor ble det skiftet olje, kjøleveske,
knutebelg og eksosbelg ble byttet
+ filtre og annet årlig vedlikehold

(båten hadde stått uten vedlikehold og bruk ca 3 år, kun startet)

Problemer startet på andre turen i fjor. (Gikk første turen uten varmgang)
Vi var sikker på at grunnen var varmeveksler, da vi fant en lekkasje.
Varmeveksler er renset (den var forøvrig ikke såå ille etter mange år uten rens) og loddet (lite hull)
Men problemet gir seg ikke.
Termostat testet, impeller er ny, eksosbend sjekket/renset. +Dynamo er byttet

Tanken er å sjekke s-slangen (vi har vanninntak i bunn, men den kan gjerne trekk luft? )
Ta en systemrens, og (til slutt) rense oljekjøler. 

Siden det ikke er lenge til ferie, håper jeg på gode tips, vi kanskje ikke har tenkt på enda?
Båten ble stående 3 år pga sykdom, hva tar mest skade av å ligge så lenge?

Hilsen desperat båtfrue 😁

Link to post
Share on other sites

Ja  S- slangen har lurt mange. Ser helt ok ut på utsiden men er omtrent tett innvendig.

Noen har og et sjøvannsintak i samme området. Har vist seg slangestussen på det har tæret opp.

Litt vrient å se med det blotte øye.

Når vannet rundt akterenden forsvinner sliter motoren med nok sjøvann..

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 16 minutter siden:

Har dere byttet medbringeren som drar sjøvannspumpen rundt?

Gummisak som slites ut etter hvert som årene går, ref bilde under. 
Ny til Venstre, gammel til høyre
E3598ADA-2B21-4C3F-AF98-E9E56AAE2195.jpeg.61619fa29aeb64274d74a8eb30cdec58.jpeg

 

Nei denne er ikke byttet. Kan ikke huske å ha sett denne heller 🙈

Er det vanskelig å se om den er slitt? Var ikke tydlig på bildet ditt

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 11 minutter siden:

Ja  S- slangen har lurt mange. Ser helt ok ut på utsiden men er omtrent tett innvendig.

Noen har og et sjøvannsintak i samme området. Har vist seg slangestussen på det har tæret opp.

Litt vrient å se med det blotte øye.

Når vannet rundt akterenden forsvinner sliter motoren med nok sjøvann..

Vi har vannintak i skrog under båten, sammenkoblet med t-kobling til drevet. Antar at problemet derfor ikke er vann inn på drevsiden??

 

Når vi tar båten opp om en uke+ vil vi sjekke s-slangen, (kan denne trekke nok luft til at det blir problemer?)

Krane og gjennomføring vannintak skrog. 

Håper det er her problemet ligger, men tørr ikke være optimist.

Link to post
Share on other sites

Som du selv nevner har dere en liten plan. :thumbsup:

Følg sjøvannet fra inntak til motor.

Siden det skjedde bått kan det og være noe "rusk og rask" pumpen har sugd opp som ligger i første kjøler etter pumpe.

Eller rester etter en gammel impeller som har begynt å flytte på seg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 11 minutter siden:

Som du selv nevner har dere en liten plan. :thumbsup:

Følg sjøvannet fra inntak til motor.

Siden det skjedde bått kan det og være noe "rusk og rask" pumpen har sugd opp som ligger i første kjøler etter pumpe.

Eller rester etter en gammel impeller som har begynt å flytte på seg.

 

 

 

Krysser fingrene for at planen er god 😅 

Klarer ikke helt slå meg til ro, siden varmeveksler gikk lekk samtidig som problemene startet. Magefølelsen sier derfor at det ikke er inntaket. (Selv om jobben bør gjøres uansett, etter mange år)

 

Hører mange nevner oljekjøler, men kvir meg for å demontere denne.

Link to post
Share on other sites

Problemet med S-slangen er at den de-lamineret innvendig. Da har den full åpning når motoren går på lavt turtall, men når suget fra sjøvannspumpa øker pga høyere turtall klapper den sammen innvendig og får redusert gjennomstrømning. Mange båteiere hadde fått langt mindre frustrasjoner dersom det hadde vært bytteintervall på denne. 

 

Men dersom det ekstra vanninntaket har tilstrekkelig kapasitet og at stengeventilen står åpen burde det kommet vann nok uavhengig av S-slangen. Men det kan jo også være en kombinasjon av flere årsaker her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 5 minutter siden:

Problemet med S-slangen er at den de-lamineret innvendig. Da har den full åpning når motoren går på lavt turtall, men når suget fra sjøvannspumpa øker pga høyere turtall klapper den sammen innvendig og får redusert gjennomstrømning. Mange båteiere hadde fått langt mindre frustrasjoner dersom det hadde vært bytteintervall på denne. 

 

Men dersom det ekstra vanninntaket har tilstrekkelig kapasitet og at stengeventilen står åpen burde det kommet vann nok uavhengig av S-slangen. Men det kan jo også være en kombinasjon av flere årsaker her. 

Takk! Samme tanken jeg har, men er ikke dreven nok til å vite, om det er hull i s-slangen (typ stort), vil pumpen da suge luft nok til å skape problemer, eller vil den "klare seg" med vanninntak i bunn (forutsett at ventil er ok. Denne skal byttes for sikkerhetsskyld)

Link to post
Share on other sites

TCMan skrev 3 minutter siden:

Båtmagasinet hadde en artikkel om varmgang for noen år siden. Se linken nedenfor. I tillegg til punktene som har blitt nevnt tidligere er også eksosbend en kilde til problemer slik som dere opplever.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-nr-3-2013/praktisk-varmgang-og-kjoling/624195

Denne har jeg (faktisk) lest 🤣

Hva kaller vi "rask" varmgang? På tomgang?lavt turtall?  Eller er det det vi opplever, når vi får varmgang etter kort tid i plan? 

Eksosbend er demontert og renset. Det så ikke ille ut.

Sjekket trykket med eksosbend av, grei gjennomstrømning. men litt vanskelig å bedømme, siden motoren går på tomgang

Link to post
Share on other sites

Avenie skrev 12 minutter siden:

om det er hull i s-slangen (typ stort), vil pumpen da suge luft nok til å skape problemer, eller vil den "klare seg" med vanninntak i bunn

 

Jeg tviler på at det er hull i S-slangen. Men slangestussen på drevet kan være utsatt for tæring, og da kan det suges inn luft her når båten kommer opp i plan. Og om det kommer inn luft kan dette redusere effekten av sjøvannspumpen så dette er verdt å sjekke når båten står på land. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 6 minutter siden:

 

Jeg tviler på at det er hull i S-slangen. Men slangestussen på drevet kan være utsatt for tæring, og da kan det suges inn luft her når båten kommer opp i plan. Og om det kommer inn luft kan dette redusere effekten av sjøvannspumpen så dette er verdt å sjekke når båten står på land. 

 

Det skal jeg gjøre! Takk for tips! 

Link to post
Share on other sites

Avenie skrev for 3 timer siden:

 

Nei denne er ikke byttet. Kan ikke huske å ha sett denne heller 🙈

Er det vanskelig å se om den er slitt? Var ikke tydlig på bildet ditt

 

Lett å bytte og du ser tydelig om den er slitt. Den til høyre i bildet jeg la inn var gått 1240 timer og var begynt å revne. Du må skru ut sjøvannspumpen for å bytte Medbringeren. Den står på enden av akslingen til pumpen og drives av dieselpumpen. 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 4 timer siden:

Lett å bytte og du ser tydelig om den er slitt. Den til høyre i bildet jeg la inn var gått 1240 timer og var begynt å revne. Du må skru ut sjøvannspumpen for å bytte Medbringeren. Den står på enden av akslingen til pumpen og drives av dieselpumpen. 

Takker!! Tips til hvor jeg kan bestille ny på nett? Tipper den er moden for utskifting uansett. Vi har ikke byttet på våre 7 år med båten

 

Link to post
Share on other sites

På samme motor med 290 drev hadde vi lignende problem.

Deler av def impeller hadde beveget seg motstrøms igjennom en orginal slangeskjøt nede på bb side av motoren. De tettet inntaket delvis og periodisk.

 

Hvis du har inntak både igjennom bunn og drev ville jeg satt på en klemme over slangen fra drevet ( klemt den flat) og testet for å utelukke falsk luft.

Mons

Link to post
Share on other sites

Avenie skrev for 4 timer siden:

Takker!! Tips til hvor jeg kan bestille ny på nett? Tipper den er moden for utskifting uansett. Vi har ikke byttet på våre 7 år med båten

 

Tror den heter «companion flange» Delenr  858467 dersom jeg leser tegningen riktig. Fåes/kan bestilles hos alle VP forhandlere og koster bare noen få hundrelapper. 

Link to post
Share on other sites

Ved bytte av medbringer pass på å få ny som er identisk med den gamle. Tykkelsen er kritisk, feil tykkelse kan medføre at motoren ikke vil starte eller at den ikke vil gå skikkelig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var borti samme problem på en kad 32. der var det innv.kjølerør og slangestussen i toppen på drevet som var full av små blåskjell.(må også skjekkes for tæring) staket det opp med en plastslange via det fremre kjølevannsintaket på drevet (obs.det er ikke bare gjennom sila på sidene av drevet den henter inn vann så viktig at det fremre hullet er åpent) når det gjelder kjølerene er det oftest oljekjøleren som tetter seg først da det er den vannet først kommer til. kan nok være lurt å kjøre inn noe systemrens og la det stå 3-4 døgn og så skylle igjennom . og etter det ,ta en våtstøvsuger på slangen som går mellom impellerpumpen og oljekjøler å la den stå å suge en stund så skal du se du kansje finner biter av gammel impeller som ligger å stenger.. var akurat borti dette på en 40 motor og den ble helt fin etter vi gjorde dette. .. også viktig at skillelistene i varmeveksleren er i orden (delenr.860127) om disse ikke er ok vil vannet snike seg forbi i feil retning og du vi se det på at tempen stiger raskt ved høyt turtall og synker liker raskt når man sakker av. Igjenrusta kjølekanaler i eksosbendet er også en klassiker på disse.:-)

Redigert av Windy 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
mons skrev On 12.6.2021 at 17.50:

På samme motor med 290 drev hadde vi lignende problem.

Deler av def impeller hadde beveget seg motstrøms igjennom en orginal slangeskjøt nede på bb side av motoren. De tettet inntaket delvis og periodisk.

 

Hvis du har inntak både igjennom bunn og drev ville jeg satt på en klemme over slangen fra drevet ( klemt den flat) og testet for å utelukke falsk luft.

 

Har sjekker slanger, å renset for grums i dag, men ingen bedring. 

 

Viss jeg klemmer flat slangen fra drevet, vil da drevet få kjøling? 

 

Må belaste motoren for å teste.

Skummelt i segselv når den havner på 95-99gr ganske raskt 

Link to post
Share on other sites

Kan være elektrisk feil.Ville kjøpt ein ir måler for å sjekke faktisk temp.

Kjøpte ein Targa 27 med kad 42 med temp problemer.Der var kjølesystem rensa på begge sider,antok det kunne være topp pakning.Var ute å testa,viste opp mot 100 c ,men motoren var ikkje varm. Kontrollmålte med ir måler,og den var under 80.Reingjorde kontakt inn på den svarte boksen,og den blei feberfri

Om det er for lite vatn,så er oljekjøler mest utsatt,da den ligger først.Kansje lurt å ta ein tilbakespyling,fra eksosbend til sjøvannsfilter.Sjøvannsfilteret, da uten lokk og innsats

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...