Jump to content

solcellepanel på båt


morpheusbd

Recommended Posts

Hei. vi har en vestfjord (16 fot i følge gamle  eier)

med en 40hk Yamaha autolube med el start.  så sitter vi å leker med tanken om  å ha solcellepanel på båten for å lade batteri 

 

så denne pakka på jula. tror dere det er en grei løsning? vil den klare å lade batteri?  trygt å montere på båten (står for båt blant annet på jula sine sider)

tanken er å montere panelet på en av sidene bak ved motor.  

Solcellepakke | Polykrystallinske celler | ANSLUT | Jula

 

hva tror dere? vi er nybegynnere når det kommer til båt. så spør heller en gang for mye enn en gang for lite :)

Link to post
Share on other sites

Prisen er uslåelig så umulig å anbefale alternativ i samme prisklasse. Nedesiden er stort panel ift permanent montering og antakelig en ikke veldig effektiv PWM regulator. Hvis behovet kun er vedlikeholdslading av startbatteri og drifting av lensepumpe er det antakelig plenty - så sant en har plass til å montere det forholdsvis store panelet på fornuftig vis. Dersom strømforbruk er større og solcellene er tenkt å være monterte også når en er på tur for å strekke batterikapasitet så kan det være lurt å vurdere plasseringen av selve panelene - feks to mindre fleksible panel på kalesje og en effektiv MPPT regulator. Men da femdobles sikkert prisen.

Link to post
Share on other sites

Må ta noen mål der tanken var å montere. skal kun brukes til lading av batteri (må sjekke størrelse så fort jeg skal bort dit båten står)  og lensepumpe. 

blir noen lanterner og noe led lys inni båten. 

muligens noe lyd utstyr etterhvert også. 

 

men motor lader vel batteriet den også når den går?

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at du godt kunne klart deg med et mindre panel. Det er riktig at motoren lader under gange og et 110w panel blir ganske stort på en 16foter. Hvis du ender med å montere et stort panel litt kjeitete er det ikke sikkert du får mer energi enn av et mindre panel som er montert optimalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd det panelet, men kjøpte et annet på jula. Jeg var ikke i nærheten av lovet effekt. Ble retur for min del. Jeg kjøpte i stedet et fleksibelt solcelle panel på 50 w på en båtbutikk som jeg var storfornøyd med. Kostet nesten det sammen. 

Link to post
Share on other sites

 

Knallipadden skrev 9 minutter siden:

Jeg har ikke prøvd det panelet, men kjøpte et annet på jula. Jeg var ikke i nærheten av lovet effekt. Ble retur for min del. Jeg kjøpte i stedet et fleksibelt solcelle panel på 50 w på en båtbutikk som jeg var storfornøyd med. Kostet nesten det sammen. 

 

Har du link til dette? 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 24 minutter siden:

det var ikke så ille. spørs jo litt på prisen på regulatoren da. men om det funker bedre enn det fra jula så er det jo greit 

 

Link to post
Share on other sites

Hva er det du bruker båten til?

Hvis du stort sett bruker den når motoren er i gang ville jeg ikke ha tatt bryet med solcellepanel. Motoren sikrer deg strøm, og du bør uansett ha en start booster ombord.

Har du mer enn ett batteri om bord?

 

Dersom du skal ha solcellepanel gå for noe så lite som mulig eller enkelt å legge sammen og pakke bort.

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Hva er det du bruker båten til?

Hvis du stort sett bruker den når motoren er i gang ville jeg ikke ha tatt bryet med solcellepanel. Motoren sikrer deg strøm, og du bør uansett ha en start booster ombord.

Har du mer enn ett batteri om bord?

 

Dersom du skal ha solcellepanel gå for noe så lite som mulig eller enkelt å legge sammen og pakke bort.

 

Du kan få en regulator fra 200 kroner og oppover. Siden det leverer 50 watt maks trenger du ikke den kraftigste regulatoren. En til 2-300 kroner er nok. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Hva er det du bruker båten til?

Hvis du stort sett bruker den når motoren er i gang ville jeg ikke ha tatt bryet med solcellepanel. Motoren sikrer deg strøm, og du bør uansett ha en start booster ombord.

Har du mer enn ett batteri om bord?

 

Dersom du skal ha solcellepanel gå for noe så lite som mulig eller enkelt å legge sammen og pakke bort.

 

 

Båten skal brukes mest til fiske på tinnsjøen. så kan ligge å flyte litt til tider. startbooster skal på plass det også. er bare 1 batteri :)

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 15 minutter siden:

Du kan få en regulator fra 200 kroner og oppover. Siden det leverer 50 watt maks trenger du ikke den kraftigste regulatoren. En til 2-300 kroner er nok. 

det er jo ikke ille. da er det mer aktuelt ja 

 

Link to post
Share on other sites

morpheusbd skrev for 1 time siden:

 

Båten skal brukes mest til fiske på tinnsjøen. så kan ligge å flyte litt til tider. startbooster skal på plass det også. er bare 1 batteri :)

Tjo, men da tenker jeg du egentlig ikke trenger dette. Du bruker lite strøm når du ligger stille - med mindre du har kjøleskap. Motoren din klarer fint å lade opp.

 

Litt lading på batteriet er likevel ikke å forakte, men da kan du gå for et lite panel med enkel lader. Ville sagt alt over 40w var overkill.

Link to post
Share on other sites

Lett å hive seg på bølgen og tenke så stort som mulig etc. Jeg har en 23 foter med to batterier. Hadde klart meg med ett. Motor lader opp det som trengs. Jeg har imidlertid et lite 20w panel tilkoblet slik at batteriene er fulladet selv om det er lenge siden båten ble benyttet sist (kompenserer for selvutlading i varmen). Kostet 1000 kr på seatronic. Er på skjærene, fisker litt og har sporadisk en eller to overnattinger. Ingen store ekstra strømforbrukere ut over mobillading i ny og ne. Så dersom du insisterer på å ha solcellepanel, så ville jeg ikke valgt for stort. Til sammenligning. Hvor mange biler er utrustet med solcellepanel?😜

Link to post
Share on other sites

theppan07 skrev 20 minutter siden:

Lett å hive seg på bølgen og tenke så stort som mulig etc. Jeg har en 23 foter med to batterier. Hadde klart meg med ett. Motor lader opp det som trengs. Jeg har imidlertid et lite 20w panel tilkoblet slik at batteriene er fulladet selv om det er lenge siden båten ble benyttet sist (kompenserer for selvutlading i varmen). Kostet 1000 kr på seatronic. Er på skjærene, fisker litt og har sporadisk en eller to overnattinger. Ingen store ekstra strømforbrukere ut over mobillading i ny og ne. Så dersom du insisterer på å ha solcellepanel, så ville jeg ikke valgt for stort. Til sammenligning. Hvor mange biler er utrustet med solcellepanel?😜

En god del, den gamle typen Nissan Leaf har solcellepanel :p

 

Sorry, poenget ditt er veldig godt og jeg er helt enig. Kunne bare ikke dy meg ;)

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjøpte 160w pakken på Jula, har instalert det på taket på min Halco 29.

Nå har jeg kjøleskapet på, cb radio, wifirouter og sikkert mer jeg ikke kommer på.

 

Og med det panelet så klare jeg og vedlikeholde forbruket mitt.

Nå har jeg ikke brukt landstrøm laderen min den uken jeg har hatt det, så jeg er ganske fornøyd med pakken som har 160w panel.

 

Synes det lader greit i dagslys og overskyet også, beste investeringen på lenge, og treger nå jeg ikke har gjort det tidligere.

 

Kommer nok til og oppgradere til en bedre regulator, og skulle jeg like og ha enda mer strøm så kjøper jeg et til panel og legger vedsiden av det andre.

 

Jeg elsker strøm og alt elektrisk duppeditter.

 

Mitt ligge flatt på taket, så er jo ikke optimalt mot solen, men dæven så kjekt det er med den strømmen det gir.

Link to post
Share on other sites

det ligger litt bak det at båten kan ligge ubrukt en stund om gangen også. da er det greit at batteriet blir lada når båten ikke er i bruk. men tenker nok at det blir et lite panel, som ble linka til litt lenger opp her. bare sånn for å alltid ha strøm :)   

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...