Jump to content

Tenk dere om før dere plasser noen i baugen på båten under fart


ND4SPD

Recommended Posts

Jeg reagerer på at mange folk lar både barn og voksne sitte foran i baugen når båten kjører i relativt høy fart. Mange sitter å dingler med bena. Som oftest går det bra, men skade potensialet kan være ganske stort hvis man får båten over seg. Det er ikke alltid like lett å beregne hvor store bølgene er som kommer i mot, og noen ganger kan det vært nok å se bort i 1 sekund før man treffer en litt for stor bølge. Faren er nok mindre på en snekke som tøffer avgårde i 6-7 knop enn på en båt som går i plan, men man skal likevel tenke på sikkerheten. Her er et klipp hva som kan skje dersom man feilberegner bølgene.

 

Filmsnutt

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter at god risikostyring og båt er viktig. Så jeg leste innlegget.
 

Men så viste det seg at som underbyggende for å fraråde barn i baugen brukes et videoinnslag som på Ingen Måte er relevant. Et fenomen med bølger og strøm gir forhold som er av en karakter som betyr at man ikke skal ta ut båten.
 

Dette har ingenting med barn i baugen å gjøre…

 

Link to post
Share on other sites

Videoen var bare et eksempel. Hadde jeg lagt ut noe som hang ut noen her hadde jeg blitt halshugd for det også. Poenget er viktigere enn videoen — at det er svært farlig å la noen sitte foran i baugen i fart. Det understrekes også av bla RS, Politi og andre orginiasasjoner som vet hva de prater om. Her er også en artikkel fra Båtmagasinet som tar for seg det og andre ting. 

 

https://www.batmagasinet.no/batliv-sjomannskap-sjovettreglene/farefull-oppforsel-pa-sjoen/695733

 

Når det gjelder bølger har vel de fleste opplevd å bli overrasket noen ganger. Selv var jeg på tur for litt siden. Jeg hadde med meg noen venner og barn i båten. Kjørte i rundt 20 knop for å gi en mest mulig komfortabel og sikker tur. Plutselig kom det noen bølger som bare så ut som krusninger på overflaten. Før jeg viste ordet av det fløy båten gjennom luften og landet hardt i vannet. Heldigvis satt alle og ungene lå trygt inne i forpiggen. Hadde noen sittet på fordekket kunne det ha endt med katastrofe. 

3070830.jpg

Link to post
Share on other sites

Har kjørt fryktelig mye båt, men har aldri blitt overrasket av bølger.
Vi har få slike inlets i Norge.

 

Enig at det er viktig med vaktsomhet, og har selv stusset over noen plasseringer av barn i baug. 
Men litt risiko må man også tåle. Dersom barna blir plassert på en god måte, blir passet på og båtfører er aktsom kan jeg ikke se at dette er fryktelig farlig.

Link to post
Share on other sites

Pussig hvordan baugen er en barnemagnet. Har alltid vært det her. Det kan skje mye rart på sjøen som jeg ikke har kontroll over. Det jeg kan kontrollere er jeg nok litt opptatt av. Vi har ikke giddet slik unødvendig risiko her.

 

Det går bra helt til det ikke går bra lenger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev On 12.6.2021 at 18.55:

Jeg reagerer på at mange folk lar både barn og voksne sitte foran i baugen når båten kjører i relativt høy fart. Mange sitter å dingler med bena. Som oftest går det bra, men skade potensialet kan være ganske stort hvis man får båten over seg. Det er ikke alltid like lett å beregne hvor store bølgene er som kommer i mot, og noen ganger kan det vært nok å se bort i 1 sekund før man treffer en litt for stor bølge. Faren er nok mindre på en snekke som tøffer avgårde i 6-7 knop enn på en båt som går i plan, men man skal likevel tenke på sikkerheten. Her er et klipp hva som kan skje dersom man feilberegner bølgene.

 

Filmsnutt

Nå vet ikke jeg hvilke farvann du ferdes i, men jeg har til gode å oppleve bølger som overrasker på den måten. Hvis sjøen ikke er grov lar jeg barna mine sitte på dekk. De sitter ikke i baugen, men på siden og har en rekkestøtte mellom beina. Hvis de mot all formodning skulle falle i vannet føler jeg meg sikker på at de ikke blir truffet av propellen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...