Jump to content

Ustabilt båtbord med bajonett feste


PaalO

Recommended Posts

Hei forumvenner
Vi har byttet til en Finnmaster båt og i båten er det et flott teak bord. Bordet har en søyle som er festet i dørken med et såkalt bajonettfeste (se vedlagte bilde). Vi har ikke hatt båt med et slikt feste av bordet før og vi opplever at dette festet er svært ustabilt og usikkert. Vi har allerede opplevd et par ganger at bordet har vridd seg litt sideveis under seiling med det resultat at bordet har løsnet og veltet. Er det noe vi ikke har skjønt i forhold til sikring ved montering av bordet eller er dette en svakhet ved festeanordningen? Noen som har erfaring?

6272D5DE-D8AA-4B2C-BF49-DC87FC1E4319.jpeg

Redigert av PaalO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer at det er et rør/søyle med en bolt i enden som man skrur ut, trer ned i sporet og så vrir/skrur man røret med klokka til bolten låser/skrus fast i festet på bildet over. Det vi erfarer er at hvis bordet vrir seg bare litt tilbake (mot klokkka) feks ved at noe reiser seg og kommer til å skyve/vrir bordet litt så har vi opplevd at det løsner og velter. Ikke spesielt hyggelig hvis det er fullt av mat og drikke... Det er jo trangt i en liten daycruiser så det skal ikke så mye til å vri bordet litt uforvarende. Høres ikke ut som du har opplevd det? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme feste, og opplevde det samme før jeg skjønte 'konseptet' ordentlig. Jeg fant ut at man først må sørge for at kilen nederst i røret blir stående nitti grader i forhold til sporet i beslaget, så dra røret litt oppover samtidig som man skrur det fast. Da sitter det godt. Jeg måtte frese / borre ut litt i selve gulvet for å få plass til kilen og denne operasjonen.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har bare brukt vårt en sesong, men kjører samme løsning som TCMan og Dixie 2100. Jeg har aldri opplevd at det løsner, men Pass på som TCMan sier at bolten er såpass løs at den går i endeposisjon (90grader) før du skrur den til. Ønsker du at røret sitter bedre fast i dørkflens enn i bordplate, så kan du kanskje eksperimentere litt med smøring, men det er kon, så det sitter nok bra uansett..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...