Jump to content

Sitter det minnebatteri i Garmin GPSMap 720S?


Mastiff

Recommended Posts

GPS-en min er blitt fælt glemsk i det siste. Den husker ikke tiden eller datoen, og det tar lengre tid å få opp posisjonen. Andre innstillinger blir husket, men jeg har en anelse om at de blir skrevet til minnekortet. Mottaket er litt svak fra før av på grunn av aluminiumstaket i førerhuset, så jeg skal sette på ekstern antenne (også fordi jeg har wifi og diverse annen elektronikk som det ser ut til at kan forvirre den ekstra mye). Men fins det et internt batteri i denne greia som skal holde rede på tid og sånt? Jeg fant ikke noe i bruksanvisningen, og dingsen er felt ned i førerhuset, så det er ikke uten videre lett å få den ut for å sjekke omd et sitter et batteri i den.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, men skal ikke den rette opp at man får feil dato fra satellittene (eller egentlig tolker datoene feil)? Problemet her er som sagt at enheten glemmer datoen og klokkeslettet når den har vært uten strøm. Jeg oppdaterte da jeg kjøpte plotteren, i fjor sommer. Den oppdateringen kom i 2019, så jeg regner med at det er den jeg har lagt inn. Problemet har  oppstått de siste månedene, før det var det ikke noe sånt som skjedde.

Link to post
Share on other sites

@pipeTakk! Men strømmen sto tilkoblet i en god del timer denne uka (med enheten slått av), for jeg har drevet sørvis på motoren og ikke slått av hovedstrømmen mellom gangene jeg har kjørt den. Det tyder kanskje på at det interne batteriet er ødelagt? Eller må enheten stå på for å lade det opp?

 

 

Link to post
Share on other sites

Greit, takk. Jeg kan slå den på nå og la den stå over natta, jeg har CTEK 10-amperes vedlikeholdslading når båten ligger til kai. Så ser jeg i morgen ettermiddag om den nå husker noe mer.


Edit: Litt fjollete at det ikke er som på et stereoanlegg, at man kobler en egen kabel for å bevare minnet. Jeg har den koblet så den slår seg på når den får strøm, altså når jeg kobler til hovedstrømmen, og den slår seg jo naturlig nok av når jeg bryter hovedstrømmen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den glemte det i løpet av noen timer etter at jeg hadde den stående på i tre dager. Så det interne batteriet er nok ødelagt. Men jeg monterte ekstern antenne på den, og nå er det ikke merkbart lenger, for den kobler seg opp mot satellittene før jeg rekker å gå inn på kartskjermbildet og sjekke hva klokka viser. :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...