Jump to content

Hengelås som tåler sjølivet


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

tilplan skrev 30 minutter siden:

Det var en helt annen pris enn for de jeg har. Fant ut at de er av merket Masterlock.

 

Dette er den minste størrelsen da. Men gode låser. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men et tips som funket bra for meg: hadde 4 hengelåser på en skjærgårdsjeep jeg hadde en gang. De var godt eksponert for saltvann og sol men funket helt uproblematisk i mange år. Tror ikke det var spesielt kostbare låser. Jeg la dem i et norgesglass med olje når jeg tok opp båten på høsten. Der lå de helt til båten skulle på vannet neste vår.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Bruker denne og den funker helt fint:

https://www.biltema.no/bygg/las/hengelas/hengelas-2000034005

 


funker kun fint hvis du har en vinkelsliper i båten til å kappe den med når den ikke fungerer lenger.. det står att det er a2 , men ruster allikevel inni låsen

 

bruker kun vær låser fra yale eller abus ingen problemer

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev On 14.6.2021 at 17.08:

bruker kun vær låser fra yale eller abus ingen problemer

 

vi bruker abus lås til 10 foreningshytter i en forening jeg er med i. Utbyttbar sylinder slik at vi har samme nøkkel til alle. 
Korrosjon har ikke vært noe problem, men sikkert ikke dumt å gi de en oljedusj av og til om de skal brukes i båt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

On 6/14/2021 at 10:43 PM, Familiesnekke said:

Jeg har brukt samme billige hengelås i 6 år på jolla. Trikset mitt er å dynke den i CRC hver vår og høst.

 

Lås og kjetting/wire stopper ikke tyver med godt verktøy på tokt uansett, men du slipper «impulstyveri»…

 

Det samme tenker jeg.  jeg trodde jeg var smart da jeg satte hengelås på strammerene på nymotoren til sønnen. etter en sessong var det umulig å få inn nøkkel etter å ha spruta inn det ene og det andre. Det tok 1,5 sekund å klippe den med kjettingsaks!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg leste en test i Practical Boat Owner (PBO). Ganske grundig test hvor de bl.a. utsatte låsene for de hevder er ett år med saltvannseksponering: https://www.padlocks.co.uk/advice/wp-content/uploads/2017/09/Combination-Padlocks-August-2017.pdf . Merk at det kun er kombinasjonslåser med her (var det jeg var ute etter).

Her var det en hengelås som skilte seg ut. Shield MC40. Den var ikke mulig å få tak i her hjemme, men www.padlocks.co.uk sendte meg i posten. Har hatt de i et års tid nå, de har stått utendørs og en av de i en nokså våt og salt omgivelse. Ser og virker helt ut som nye. Not too shabby!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...