Jump to content

Kjettingrulle i baugen på Furuholmen trebåt+ bilder av båten?


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Min gamle trebåt ser slik ut:

Bilde

 

Hva gjør en rulle i baugen på denne båten?

 

Ser egentlig ikke for meg at et anker skal henge i baugen, men kanskje det ikke er så galt? Jeg har jo en luke i baugen, og plass til tau rett ned fra denne. Har liksom alltid hivd ut dregg bak når jeg skal legge til.

 

Er det andre ting som gjør det lurt å ha en slik rulle i baugen?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noen andre bilder fra båten - tatt i dag.

 

Bilde

 

Her et bilde hvor du ser dekket over kabinen/styrplassene og akterkabinen. Her skal det på plass natet dekk i sibirsk lerk. Det er ikke luke i hyttetaket du ser, men dørkplaten på bildet under på vei ned. ;)

 

 

Bilde

 

Prøver en nylaget dørkplate. Har her satt sammen to teakplater til en, og satt in dørkring. Pusset, oljet og lakket noen strøk - godt å se at det er forskjell fra tidligere. :)

 

 

Bilde

 

Her et bilde av stevnen - fenderlistene/stevnjernet skal her få ny forkromming, slik at disse blir helt blanke igjen.

 

 

 

Bilde

 

Et bilde av oljet skrog, med kobbernagler. Dette skal få sine mange strøk lakk til våren.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ligger mye på svai er den jo smart, ellers hadde jeg vel fjernet den av frykt for å snuble i den eller knuse tåa... :rolleyes:

 

Ligger veldig lite på svai, og det med tåa var faktisk min første tanke også ! :lol::lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror rulla får finne seg en ny plass, for tåa mi`får den ikke!

 

Hva slags pulpit gjør seg best på slike båter? Jeg har små barn, så egentlig hadde jeg lyst på en rekke/nett eller lignende langs hele båten. Noen tips her?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville gått for to stk vanlige foran og ingen på siden. se: http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&pos=13&tot=154

 

Barna lærer fort å holde seg i rekka, og jeg tror rekker og line av typen seilbåt vil dekke for mye av overbygget og ikke pli pent. Evt. ville jeg montert en list ytterst på dolbordet, eller brukt antiskli-lakk. Du har luke på hyttetaket ser jeg, da ligger det vel en stige inne antar jeg. Det var det jeg brukte frem til jeg nådde opp til håndrekka på toppen av førerhuset. I tillegg er det smart å sy inn håndtak i kalesjen dersom det ikke er det.

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

...

Barna lærer fort å holde seg i rekka, og jeg tror rekker og line av typen seilbåt vil dekke for mye av overbygget og ikke pli pent. Evt. ville jeg montert en list ytterst på dolbordet, eller brukt antiskli-lakk. Du har luke på hyttetaket ser jeg, da ligger det vel en stige inne antar jeg. Det var det jeg brukte frem til jeg nådde opp til håndrekka på toppen av førerhuset. I tillegg er det smart å sy inn håndtak i kalesjen dersom det ikke er det.

Mht. rekke/nett/line så er jeg enig med deg her, tror jeg. En list på dollbordet er kanskje en idè, men jeg har luke i fordekket, ikke på hyttetaket. Barna kan jo senkes ned der, frem til kontroll over armer og ben er gode nok.

 

 

Beklager nesten å si det, men jeg tror du ødelegger særegenheten med rekker eller pushpit/pulpit. Det de fleste velger er teak håndrekker på doghouse samt cabintaket.

 

Forstår godt at du på grunn av barn vil ha vern, men av og til har estetikk sin pris om du forstår......

Det er jo jeg som bruker båten mest, så estetikken kommer først her. Du mener her at det blir penest uten noe i baugen? Finnes det eventuelt noe i tre som kan moteres i baugen? Synes at det bør være et eller annet der....hvis du skjønner?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Finnes det eventuelt noe i tre som kan moteres i baugen? Synes at det bør være et eller annet der....hvis du skjønner?

Det er nok ikke noe i tre som kan passe tror jeg. Jeg ville hatt ingenting :wink:

 

Om du allikevel velger å ha pushpit, ville jeg anbefale slik som denne . Det som er vel å merke, er at "Johanne" ikke har tatt opp igjen rekkestøttene da de ble noe for dominerende ettersom jeg forstår. På Johanne er det vel lik din løsning med luke foran etc ????

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke noe i tre som kan passe tror jeg. Jeg ville hatt ingenting :wink:

 

Om du allikevel velger å ha pushpit, ville jeg anbefale slik som denne . Det som er vel å merke, er at "Johanne" ikke har tatt opp igjen rekkestøttene da de ble noe for dominerende ettersom jeg forstår. På Johanne er det vel lik din løsning med luke foran etc ????

Johanne er i det hele tatt veldig lik min, med unntak av at min ikke er rett bak, og er klinkbygget.

En slik som går frem til hyttetaket er kanskje det beste, og jeg ser at rekkestøttene blir veldig mye så det dropper jeg helt sikkert. Når jeg får sjekket pris på så lange pushpiter så dropper jeg sikkert det også . :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Johanne er i det hele tatt veldig lik min, med unntak av at min ikke er rett bak, og er klinkbygget.

Ja, jeg er klar over de forskjeller jmf tidligere tråd, men det var utelukkende pga baugen at jeg ville sammenligne.

 

Jeg aner igrunnen ikke hvor mye pulpit kan koste, men det som er sikkert, er at du må nok påregne å spesialbestille da de standardiserte vil avvike i forhold til nevnte eksempel (dersom du går for den).

 

Det som imidlertid kan vise seg å være rimeligere, er å kontakte sveisefirmaer og få dem til å lage dette..... Der har jeg foreløpig gode erfaringer......

Link to post
Share on other sites

Yep. Og nå er jo redningsvestene ganske billige, også. :yesnod::lol:

Redningsvester i baugen blir da ikke pent. :confused:

 

:lol::lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...