Jump to content

Merc/VP 4,3 vs 5,7. Er den ene bedre enn den andre mtp driftsikkerhet?


Torsen67

Recommended Posts

Har en kamerat som er på utkikk etter en Windy 23. Da sitter det ofte 4,3 V6 eller 5,7 V8 i disse. Vi ser da på båter som har nyere motorer fra 2000-tallet og opp. 4,3 er vel basert på 5,7 med 2 sylindre mindre, men det kan vel fortsatt være at den ene er mer å foretrekke enn den andre?

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 23 timer siden:

Har en kamerat som er på utkikk etter en Windy 23. Da sitter det ofte 4,3 V6 eller 5,7 V8 i disse. Vi ser da på båter som har nyere motorer fra 2000-tallet og opp. 4,3 er vel basert på 5,7 med 2 sylindre mindre, men det kan vel fortsatt være at den ene er mer å foretrekke enn den andre?

Er vel ikke noen stor forskjell på driftssikkerheten på dem, men min erfaring er at deleprisene er lavere på 5,7 literen. 4,3 motoren er vel en helt annen motor om jeg husker rett.

 Dersom jeg skulle kjøpt ny brukt båt idag, og hatt den forutsetningen dere har, ville jeg valgt en med 5,7 liter Mercruiser i. Ikke fordi Mercruiser er bedre enn Volvo Penta, men fordi de har et mye større forhandlernett der jeg ferdes med båt.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 15.6.2021 at 9.55:

Men er ikke 4,3 liter en 5,7 liter, bare med 2 sylindre mindre?

Joda, meg som roter her. Det stemmer som du sier. 

Men - det medfører jo en god del endringer allikevel. Forskjellig topp, eksos osv. Dermed blir jeg stående på 5,7 literen - det er mange fler av dem (mariniserte) og dermed lettere tilgang til deler.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 16.6.2021 at 11.12:

Joda, meg som roter her. Det stemmer som du sier. 

Men - det medfører jo en god del endringer allikevel. Forskjellig topp, eksos osv. Dermed blir jeg stående på 5,7 literen - det er mange fler av dem (mariniserte) og dermed lettere tilgang til deler.

 

Ja, det er litt sånn jeg tenker også. De fleste har mest erfaring med 5,7 literen, og dermed lettere å får råd og tips..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...