Jump to content

Lading batteripakke lifepo4 300 ah


kai myhre

Recommended Posts

Jeg har en Bmw d636 motor i båten så lurer på og kjøpe ny forbruksbank på 3x100 lifepo4

Men har hørt at dynamo vil bli varm ved lading, noen ide hva man skal gjøre her da

Har kjøpt Victron landstrøm lader og kjører på Smartboat One for overvåking

 

Ser man får Victron Orion-Tr Smart 12/12-30a, vil denne hjelpe dynamoen.

 

Gjerne kom med tips og løsninger om noen sitter på dette.

 

Tenkte solseller men vil ikke lime fast dette på dekk,

 

Båt Nidelv 28

 
 
 
 

 

Link to post

Hei, 

 

DC-DC reduserer lading til 30ah, så belastningen på Dynamo blir lavere ja. Med denne så trenger du ikke diode eller argofet skille rele. 

 

Jeg anbefaler i tillegg en victron SmartShunt eller en 712 batterimonitor. Dette pga. Smartboat one bare ville måle V, og ikke SoC (% gjennværende i batteriet). Utlading av Litium har en flat kurve, så V faller bare minimalt så du kan ikke se om det er 30% eller 70% igjen. 

 

 

Link to post

Nei, denne vil kjøre all strømmen du har tilgjengelig igjennom.

 

Du har 3 valg:

 

1. Kjør på med oppsettet du har. Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. Det vet du ikke før du har prøvd.

2. Kjøp en dcdc lader. Victron, Sterling, Mastervolt og Renogy er de jeg vet som leverer.

3. Snakk med Jörg Becker, bytt dynamo og regulator.

 

Så da er det opp til deg selv hvor risikovillig du er (nr 1), hvor mye penger du vil legge i det (nr 3), hvor lav ladestrøm du aksepterer (nr 2).

Edited by Dreuf
Link to post
Espen skrev for 2 timer siden:

ladet mer enn 30A fra dynamo

Hvis dynamoen er stor nok kan du koble så mange dcdc du ønsker i parallel. Jeg har 2, en til hver motor. 

 

Jeg har mellom 100 og 140ah totalt (litt usikker), så jeg tenker 60ah med lading av forbruksbanken er ok. 

 

Så går det litt til bruk og litt til de 3 andre AGM bankene. 

Link to post

Jeg har et 150 watt solcellepanel som jeg legger ut på dekk i uthavn, prøver det sånn først og ser hvordan det går

Link to post

Jeg har bestilt inn victron smart tr 30 ah som jeg skal koble opp, jeg har en lader til start og thruster og kjøpt victron 25 ah til lifepo4, så lurer da på hvor heg skal sette inn dc dc laderern så ikke den har noe kontakt med start. Jeg tenkte i hodet og sette den på bep rele etter start så den slår inn når start er fylt opp, eller er det en det annen måte som er bedre og sette dette opp på.

bep.jpeg

Link to post
Fantino skrev 3 minutter siden:

Laderen skal være smart nok til at den ordner dette selv

Jeg kan bekrefte at den er smart nok. 

 

Du kan bruke pre-definert oppsette for  normal eller smart dynamo, eller stille inn akkurat som du vil selv. Du kan stille inn hvilken V den skal gå på/av, hvor lang tid det skal ta fra V oppnådd til start/stopp etc. 

 

Du kan også sette på en en fysisk on/off bryter hvis du for en grunn ønsker å avslutte lading og ikke har telefonen tilgjengelig. Den kommer med en jumper, så hvis du ikke har bryter kan denne bare trekkes ut, så stopper den ladingen. 

 

 

Link to post

Så med andre ord kobler jeg vekk BEP henter pluss og minus fra startbatteri og inn på dc dc lader og videre fra den og til lifepo4 forbruksbank.

Link to post

Det stemmer. 

 

En ting jeg ikke helt skjønner grunne til er den "isolated" biten. I båten min er minus felles for alle systemer. Men det går fortsatt egen minus ledning fra start batteriene til dcdc. 

 

Men men, skal ikke skjønne alt. 

Link to post
Thomas_h skrev 21 minutter siden:

En ting jeg ikke helt skjønner grunne til er den "isolated" biten. I båten min er minus felles for alle systemer. Men det går fortsatt egen minus ledning fra start batteriene til dcdc. 

 

Men men, skal ikke skjønne alt. 

Enkelte opplever problemer med dette og da må man koble minus inn og ut sammen på dcdc laderen. 

Link to post

Det betyr at DC-DC lader har isolert jord/minus, dvs at dersom den er eneste forbindelse mellom startkrets og forbrukskrets så er ikke batteri minus felles. Kan være en fordel i enkelte sammenhenger og ulempe i andre. Victron har vel både isolerte og uisolerte mener jeg. De siste er rimeligere. I en uisolert DC-DC lader vil jord/minus være gjennomgående.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...