925Riviera Startet 14.Juni.2021 Del på Facebook Startet 14.Juni.2021 Jeg har en Bmw d636 motor i båten så lurer på og kjøpe ny forbruksbank på 3x100 lifepo4 Men har hørt at dynamo vil bli varm ved lading, noen ide hva man skal gjøre her da Har kjøpt Victron landstrøm lader og kjører på Smartboat One for overvåking Ser man får Victron Orion-Tr Smart 12/12-30a, vil denne hjelpe dynamoen. Gjerne kom med tips og løsninger om noen sitter på dette. Tenkte solseller men vil ikke lime fast dette på dekk, Båt Nidelv 28 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 14.Juni.2021 Del på Facebook Svart 14.Juni.2021 Hei, DC-DC reduserer lading til 30ah, så belastningen på Dynamo blir lavere ja. Med denne så trenger du ikke diode eller argofet skille rele. Jeg anbefaler i tillegg en victron SmartShunt eller en 712 batterimonitor. Dette pga. Smartboat one bare ville måle V, og ikke SoC (% gjennværende i batteriet). Utlading av Litium har en flat kurve, så V faller bare minimalt så du kan ikke se om det er 30% eller 70% igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2021 Finnes det andre typer av regulatorer enn Victron Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 14.Juni.2021 Del på Facebook Svart 14.Juni.2021 Ja, tror Sterling og mastervolt har, pluss sikkert mange andre. Men har ikke noe erfaring med noen andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 15.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Vil denne spare dynamoen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 (redigert) Nei, denne vil kjøre all strømmen du har tilgjengelig igjennom. Du har 3 valg: 1. Kjør på med oppsettet du har. Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. Det vet du ikke før du har prøvd. 2. Kjøp en dcdc lader. Victron, Sterling, Mastervolt og Renogy er de jeg vet som leverer. 3. Snakk med Jörg Becker, bytt dynamo og regulator. Så da er det opp til deg selv hvor risikovillig du er (nr 1), hvor mye penger du vil legge i det (nr 3), hvor lav ladestrøm du aksepterer (nr 2). Redigert 15.Juni.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 15.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Da ha jeg bestilt denne, den sies oh gjøre jobben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Den gjør jobben 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Når man først investerer i en slik batteribank, er det ikke litt dumt å ikke få ladet mer enn 30A fra dynamo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Espen skrev for 2 timer siden: ladet mer enn 30A fra dynamo Hvis dynamoen er stor nok kan du koble så mange dcdc du ønsker i parallel. Jeg har 2, en til hver motor. Jeg har mellom 100 og 140ah totalt (litt usikker), så jeg tenker 60ah med lading av forbruksbanken er ok. Så går det litt til bruk og litt til de 3 andre AGM bankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 16.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Jeg har et 150 watt solcellepanel som jeg legger ut på dekk i uthavn, prøver det sånn først og ser hvordan det går Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Jeg har bestilt inn victron smart tr 30 ah som jeg skal koble opp, jeg har en lader til start og thruster og kjøpt victron 25 ah til lifepo4, så lurer da på hvor heg skal sette inn dc dc laderern så ikke den har noe kontakt med start. Jeg tenkte i hodet og sette den på bep rele etter start så den slår inn når start er fylt opp, eller er det en det annen måte som er bedre og sette dette opp på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Laderen skal være smart nok til at den ordner dette selv, dvs BEP VSR er en unødvendig utgift: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Engine-on-detection-set-up-Orion-Tr-Smart-DC-DC-Charger-EN.pdf Lader slår seg altså av når den senser at dynamo ikke lader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Fantino skrev 3 minutter siden: Laderen skal være smart nok til at den ordner dette selv Jeg kan bekrefte at den er smart nok. Du kan bruke pre-definert oppsette for normal eller smart dynamo, eller stille inn akkurat som du vil selv. Du kan stille inn hvilken V den skal gå på/av, hvor lang tid det skal ta fra V oppnådd til start/stopp etc. Du kan også sette på en en fysisk on/off bryter hvis du for en grunn ønsker å avslutte lading og ikke har telefonen tilgjengelig. Den kommer med en jumper, så hvis du ikke har bryter kan denne bare trekkes ut, så stopper den ladingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Så med andre ord kobler jeg vekk BEP henter pluss og minus fra startbatteri og inn på dc dc lader og videre fra den og til lifepo4 forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Det stemmer. En ting jeg ikke helt skjønner grunne til er den "isolated" biten. I båten min er minus felles for alle systemer. Men det går fortsatt egen minus ledning fra start batteriene til dcdc. Men men, skal ikke skjønne alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Thomas_h skrev 21 minutter siden: En ting jeg ikke helt skjønner grunne til er den "isolated" biten. I båten min er minus felles for alle systemer. Men det går fortsatt egen minus ledning fra start batteriene til dcdc. Men men, skal ikke skjønne alt. Enkelte opplever problemer med dette og da må man koble minus inn og ut sammen på dcdc laderen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Det betyr at DC-DC lader har isolert jord/minus, dvs at dersom den er eneste forbindelse mellom startkrets og forbrukskrets så er ikke batteri minus felles. Kan være en fordel i enkelte sammenhenger og ulempe i andre. Victron har vel både isolerte og uisolerte mener jeg. De siste er rimeligere. I en uisolert DC-DC lader vil jord/minus være gjennomgående. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2021 Den jeg har bestilt er isolert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.