Jump to content

Noen som har erfaring med dette limet?:Gorilla lim

tom Cognac

Recommended Posts

Knallipadden skrev 29 minutter siden:

Hvis du sier hva du skal bruke det til er det kanskje større sjanse for at noen svarer. :)

Tenkte bare rent generelt - men også i båt, til hva - over/under vann, motor, slanger, teak, vinduer - etc (egentlig alt mulig om bord - eller rent generelt!) :smiley: Kan dette være et "verktøy" det kan være greit å ha i verktøykassa?

(Har sett det reklamert flere ganger på tv - og har blitt litt nysgjerrig på det :smiley: )

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Det ser ut som et standard Cyanoakrylat-lim (=superlim), men med bittesmå gummikuler for å gjøre limet litt elastisk. Om det er noe bedre enn andre superlim vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve og se hvordan det fungerer.

På generell basis har jeg god erfaring med tape fra Gorilla, men limet deres har jeg ikke testet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg ville heller hatt 2 komponent epoxy lim i båten hvis du skal ha noe i verktøykassen. Superlim føler jeg smuldrer bort etter en tid. Har imidlertid ikke testet denne. 

Tec7 kan også være nyttig. Kan tette lekkasjer under vannlinjen midlertidig. 

Jeg bruker en del superlim, men sjelden  eller aldri til båtrelatert liming. Når det gjelder superlim leveres de med forskjellig viskositet, noe som gir forskjellige bruksområder.

For eksempel kan man reparere små feil og sprekker i treverk ved å mette med pussestøv fra samme treslag og så ha på superlim. Da må det være tyntflytende, så det trekker inn og metter pussestøvet fullstendig. Jeg tviler på at Gorilla superlim med tilsetning av gummikuler egner seg til sånt.

Når man limer

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

ikke limet har jeg videre ærfaring med ,derimot Gorilla tape altså tape fra samme merke og fabrikat - der har jeg positiv ærfaring -har hatt et rift i kalesjen og i tillegg oppå kalesjen rett over fører setet-

prøvde flere typer tape først- inkludert spinnaker reprasjons tape ingenting holdt- så kjøpte jeg en rull Gorilla tape reingjorde godt rundt riften i kalesjen godt og vasket lett med motorvask

( så ikke det var fett og impregnering akkurat rundt riftet siden all lim fester dårlig på fett)

så tok jeg la på 3-4 rader tape ved siden av hverandre ca 8-10 cm lange  som overlapper hverandre litt først på utsiden -så det samme fra innsiden,slik at det er tapelag både på utsiden og på innsiden  -

og nå har denne tape reprasjonen holdt ca 1,5 mnd - dette var ca 10 mai og den holder godt ennå ikke engang begynt å slippe i kantene ,så det er samme tape bitene som er der ennå som jeg klistret på den 10.mai

da har jeg til og med knappet opp og rullet sammen åpningen i kalesjen over fører posisjonen .

så reprasjonen har måtte la seg rulle ihop sammen med kalesjen -og har hengt like fint etterpå når jeg har lukket igjen også.

brukte også samme type Gorilla tape  på et revnet mc sete - der ingenting annet holdt -

den reprasjonen er der ennå nå nesten 8 mnd etterpå ikke løsnet noe sted -står igjenom vått og tørt vær - og kan anbefale gorilla tape på det sterkeste for tekstiler og stoff reprasjoner som er mye bevegelse i , men reingjør skikkelig først og lim på redene med litt overlapp i lengde retningen da holder det nesten helt utrolig lenge- og det holder tett fot vann og løsner ikke sånn med det første.

virkelig verdt sine 110,-kr den rullen med gorilla tape - og har ennå igjen 75 % av den etter kalesje reprasjonen,er blitt fast innhold i velikeholds veska

Redigert av jrr1969 (see edit history)
  • 2 år senere...

Hvilken Gorilla tape brukte du på kalesjen, og holder den ennå? Ser Gorilla og har noe "Patch"- tape, men usikker på om den egner seg til tøy kalesje. Noen som vet? Trenger noe nødreparasjon. Vurderer å kombinere tape og sying, så det ikke detter av. Vil bare være for å holde ut året...

Regner med det ikke finnes en magisk kalesje-lim-fiber-impregnering som plutselig gjør halvråtten kalesje om til vanlig gammel kalesje...som liksom hindrer den i å revne...?

IMG_372011.jpg.57d1728276b00e20721cda5ce333a0ff.jpg

Har ingen erfaring med Gorilla Superlim, men har gått over til å bruke Gorilla Trelim på alt av liming av treverk H or man bruker «hvitlim». Limet er svakt gult, og virker å ha godt hold. Flaskene deres har en veldig god tut som er enkel å bruke og lett å rengjøre. Har kjøpt et par småflasker, som jeg fyller opp med fra en stor flaske ved behov. De små er hendige og den store er billig..?

Honduras skrev for 4 timer siden:

Har ingen erfaring med Gorilla Superlim, men har gått over til å bruke Gorilla Trelim på alt av liming av treverk H or man bruker «hvitlim». Limet er svakt gult, og virker å ha godt hold. Flaskene deres har en veldig god tut som er enkel å bruke og lett å rengjøre. Har kjøpt et par småflasker, som jeg fyller opp med fra en stor flaske ved behov. De små er hendige og den store er billig..?

Jeg tipper det er like bra som tilsvarende latexlim fra Casco eller Biltema. Jeg har god erfaring met det fra BT (utendørs-varianten), men patentet for lukking av tuten er totalt håpløst både på BT og Casco. Direkte flaut . . . Jeg fyller over på flasker med bedre patent.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...