JohnS Startet 14.Juni.2021 Del på Facebook Startet 14.Juni.2021 Har justert ventiler på min KAD 300, noe som i seg selv er ganske så arbeidskrevende. Kjøpte ventildeksel pakning fra Wector Yacting etter anbefaling for å være sikker på at det skulle bli tett. Denne må jo limes til dekselet, i mangel av pakningsspor i dekselet.Noen som vet hvilken lim som anbefales? Jeg brukte blå silicon fra Locktite, men mulig det var en tabbe. Ble ialllfall en lekkasje😣 Pakningen har nok forskjøvet seg i styret med å tre ledningen fra dyse 1 gjennom dekselet. Hadde riktignok kun 4-5 timer tørketid før montering. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 16.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Dårlig med svar på denne, så da får jeg svare selv, så ikke flere går i samme fellen som meg Først: Årsaken til at jeg brukte silikon for å lime pakningen (selv om jeg ikke kan fordra silikon) var at det er det som står i verkstedsmanualen, iallfall den jeg lastet ned her fra Båtplassen.(Se bilde) Riktignok Volvo silikon, men jeg brukte da en som også skal tåle 200 grader C. Uansett, årsaken til lekkasjen, var at den nye pakningen var røket tvers av. Sannsynligvis har den forskjøvet seg under plunderet med å tre den sensor kabelen gjennom lokket, og havnet i klem ved det litt nedsenkede partiet ved festebolten under, og blitt klippet av. Det ble nesten 1-times arbeid å ta av igjen ventil dekselet, og fant at den silikonen limer altfor dårlig, selv om pakning stort sett fremdeles lå på plass. Er veldig små marginer, og bare en smal buktede flat kant pakningen kan ligge på. Er såpass mye puttel å tre lokket nedpå igjen, at pakning bør sitte godt. Ikke minst må lokket lures nedpå i bakkant mot røret inn på turbo (veldig trangt), samtidig som man også må få igjennom den kabelen i forkant. Ny pakning er bestilt, og har nå fått anbefalt en lynlim beregnet på gummi mot metall, for punktliming av pakningen. Forstår at mange nå har gått vekk fra kun pakning stoff (silikon det også?) som har vært vanlig å bruke, men med vekslende utfall vedr. tetthet. Er første gang jeg skrur på en KAD 300, og jeg kvidde meg på forhånd til å justere ventiler, etter å ha lest en god del om emnet. Det var med god grunn. Ble noe overrasket over at oljefilter element også måtte skrus av (kjedelig når man nylig har skiftet det) og derav grising med olje. Dette for å komme til boltene som holder filter braketten, da denne braketten også sperrer for bolter som holder litt av hele skinnen som oljefilter og EDC/dieselfilter er festet til, og hele skinnen må av, da den sperrer for dyserørene. Innløp til dieselfilter bør også tas av, med påfølgende grising med diesel selvsagt, da det drypper lenge, selv om hovedkran er stengt. Ikke minst blir det drypping fra innsprøytingspumpe også, hvis man har klart å skru av alle rørene, som er en liten utfordring på en rotor pumpe. En haug med elektriske kabler må også plugges ut, samt returrør diesel, også det som går fra retur fra dysene, rundt ventil deksel og inn på pumpe bør av. (Bør settes på nye kobberringer retur ( 13stk.) og nye O-ringer mellom dyser/lokk ved montering.) Så kreves der jo en pinlig renslighet oppi det hele, da man for all del må unngå smuss inn i dyser, pumpe eller rør. Dette skal jo også gjøres hver 200 time, sier boken Om man ikke er veldig vant til, eller glad i å skru på motor, vil jeg påstå at å betale en mekaniker for en 3-4 timer for en slik jobb, må være vel anvendte penger (3-4 timer er kun tipping fra min side, så det er sagt) For min del blir det jo dagevis, men får si som min gamle tysk lærer Fossen på realskolen alltid sa: "Auf Schaden wird man kluck" (Eller noe slikt, er ikke helt stiv på tysken ) Finnes helt sikkert noen tjuvtriks og enklere måte å gjøre dette på, for de som er vant til jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.