Jump to content

Batteribank.Hvordan burde jeg koble?

sol

Recommended Posts

Har i dag 2 stk SR350 Sønnak dual 80 AH i forbruksbankern og et eldre Sønnak på 110 AH som startbatteri.Dette ble for snaut i forbruksbanken.Har kjøpt et SMF marinebatteri fra BT i på !00 AH i tillegg.

Leser her på forumet at det ikke er heldig å blande batterier av forskjellig størrelsen.Noen med synspunkter på om det er mulig å koble dette sammen på en fornuftig måte likevel ?

Dynamoen sitter på en VP D3 og levere 135 AH,så jeg har bra lading under kjøring.Har også en switch 1 -1+2-2 og off.

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Smf er vel også et vanlig bly/syre batteri...eller..? 

Slik jeg har forstått det er SMF basert på sølv/kalsium og har noe høyere hvilespenning. Så da matcher det dårlig med Sønnak Dual batteriene som er gammeldags bly/syre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

Evindelig diskusjon dette.. men det er slik at forskjellige teknologier har forskjellig hvilespenning og spesielt da de eldes

Att AGM batterie holder gjerne 12,9 Volt (Mine fra Ritar 13,0 V), SMF 12,85 og ett rent bly syre 12,8, og gjerne 12,7 Volt etter noen år.  Det som faktisk skjer når du kobler disse sammen, er at det batteriet med høyest hvilespenning prøver å lade det med lavest, når annen ekstern lading fjernes.  (Og hva er så hvilespenning? Jo den spenningen batteriet har etter at det har stått noen dager i ubelastet spenning.)

Ett normalt nytt batteri har altså en hvilespenning på 12,8 Volt. Et gammelt noe lavere eksempelvis 12,6 volt. Ved sammenkopling av disse vil begge batteriene ramle ned på 12,6 volt, etter en stund. Du har altså forbrukt en del strøm fra det friske batteriet til å prøve å lade det dårlige batteriet til 12,8 volt, helt forgjeves.

Dette høres ikke mye ut, men det er det. Et vanlig bly syre batteri skal ikke lades ut mer en 50 %. med et spenningsfall på 0,2 volt har du allerede spist 15%. På en forbruksbank på 400 Ah kan du altså bare ta ut 200 Ah. 15% av 200 er 30 Ah. Med andre ord av din batteribank har du bar 170 Ah til fri bruk.

Ett annet problem er om amperestyrken eller konstruksjopnen forøvrig er forskjellig. Da vil det ene batteriet (gjerne det nye) suge mye mer fra dynamoen enn det andre. Få høyere hvilespenning, som igjen lades ut over det dårlige.

De som er litt mer innvidde vil da si at om disse batteriene er sammenkoplet så vil hvilespenninegen vær den samme, og forsåvidt er dette rett, men for å forklare fenomenet må man begynne å se på batteriets indre resistans, og da begynner dette å bli litt mer vanskelig å forklare med bare tekst.

Nå er det også slik at har man gamle batterier som godt kan ha dårligere kapasitet, så kan man godt kjøpe et nytt batteri av samme kvalitet om hvilespenningen er lik og paralellkoble disse. Eksempelvis, jeg har 3 stk 6 år gamle 120 Ah Ritar  batterier, i forbruksbanken.  De har en hvilsepenning på 13,1 Volt, men det ene hadde ramlet ned til 12,7 Volt i løpet av vinteren. Har målt de andre og ser at de har litt dårligere kapasitet en det de hadde da de var nye. Det defekt batteriet ble kastet og erstattet med et helt nytt likt batteri. Uten å ha målt eksakt så har jeg nå 90+90+120Ah og dette går helt bra takket være at hvilespenningen er lik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...