Jump to content

Hvilken fastmonterte VHF bør jeg kjøpe nå?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i dag en Shipmate VHF i båten. Denne er jeg utrolig glad i, men som nybakte foreldre har vi nå et krav til den berømte nødknappen (DSC). Alle lisenser og sertifikater er selvsagt i orden.

Mine preferanser:

Ikke bundet til noe merke.

NMEA2000 er et must.
Gjerne, men ikke nødvendigvis, innebygget GPS (i så fall uten behov for ekstern antenne).

AIS mottak hadde vært fint, men er ikke et must.

Pris er ikke viktig, dette er sikkerhetsutsyr.

Er det noen her som har kjøpt en VHF innenfor siste året eller to som de er skikkelig fornøyd med? I så fall tar jeg gjerne i mot tips.

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Hvis du allerede har plotter/gps/nettverk ombord i et fabrikat ville jeg sjekket VHF av samme merke. Da er det ofte "plug&play" og lettere integrasjon, enhetene har felles systemmenyer, enkelt å få opp ais direkte på plotter (hvis den er forberedt for dette), mm.

Alle de store merkene har gode vhf' er, så kanskje det er lettere å se etter en som er kompatibel med utstyret du har allerede.

Du må opp på GX2400E for å få AIS mottaker og NMEA 2000 fra Standard Horizon. 

Jeg har Simrad RS40 som jeg er svært godt fornøyd med, den har AIS mottaker, innebygd GPS, NMEA 2000 og mulighet for trådløs second station (som jeg bruker siden jeg av plasshensyn måtte montere VHF litt ute av syne). 

Simrad RS20S og Standard Horizon GX1850E er greie valg med GPS og NMEA 2000.

abbor skrev for 7 timer siden:

Jeg har Simrad RS40 som jeg er svært godt fornøyd med,

Takk for tipset @abbor. Jeg vipper egentlig litt mellom den du nevner og Lowrance Link 9. De ser egentlig veldig like ut. Muligheten til trådløst second station er også fristende. Jeg har litt samme utfordring som deg med tanke på plassering.

abbor skrev for 8 timer siden:

Jeg har Simrad RS40 som jeg er svært godt fornøyd med, den har AIS mottaker, innebygd GPS, NMEA 2000 og mulighet for trådløs second station (som jeg bruker siden jeg av plasshensyn måtte montere VHF litt ute av syne). 

Takk for tipset @abbor. Etter litt lesing på nett ble dette oppsettet kjøpt :) Gleder meg til montering!

Comforthe skrev for 5 timer siden:

Takk for tipset @abbor. Jeg vipper egentlig litt mellom den du nevner og Lowrance Link 9. De ser egentlig veldig like ut. Muligheten til trådløst second station er også fristende. Jeg har litt samme utfordring som deg med tanke på plassering.

Simrad RS40 og B&G V60 (helt identiske radioer) har mulighet til trådløs second station. Lowrance Link-9 mangler denne muligheten, men har ellers samme funksjoner som de to andre Navico VHFene. 

Har kjøpt en del VHF opp gjennom årene. Kjøpte Lowrance Link 9 på tilbud i fjor og er veldig godt fornøyd. Om jeg hadde kjøpt igjen ville jeg lagt til et par tusen kroner og kjøpt med AIS sender. Angrer virkelig at jeg ikke gjorde det. 

Jeg har koblet sammen min VHF Link 9 med en Raymarine kartplotter (12 inch ca 4 år gammel - husker i farten ikke modell) - fungerer utmerket med visning av AIS info på plotter.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...