Jump to content

Toppfart på Stormway F26 med Mercruiser 4.2D Dtronic.


HenrikP

Recommended Posts

Hei Alle sammen. 

 

Ifjor kjøpte jeg en stormway f-26. British racing green med Mercruiser 4.2 Dtronic 300. 

 

Har hatt problemer med å få opp farta på den. Båten kom med en 27p 4blader som det ganske raskt ble klart at var for tung. Så har jeg prøvd en 21p Bravo propell. Da fikk jeg etterhvert båten ordentlig opp i plan og den gjorde rundt 27knop ved 4000omdr. 3800omdreinger skal gi maksimal effekt. Jeg byttet så til en mirage 23p og traff 3800omdreinger ganske bra. Men det rare var at båten gikk fortsatt bare 27knop. Båten har gått veldig høyt med baugen hele veien noe som jeg synes er rart da jeg som regel har kjørt med drevet tiltet helt ned. Båten lopper bortover og det blir værre om jeg tilter drevet opp. Men så skjedde noe veldig rart. Båten traff en bølge og det virket som den førte til at baugen limte seg ned. Båten økte raskt fra 27knop til 35knop før jeg måtte dra av gassen. Det virker kanskje som om propellen suger luft eller ikke har idelle forhold. Noen som har erfaring med dette? Kan det være at drevet er montert feil?

 

 

Link to post
Share on other sites

Mang av disse har for høyt X-mål, dvs drevet er montert for høyt. Det kan du motvirke med å legge inn en spacer i drevet slik at propellen kommer lenger ned i vannet.

Disse finnes i ulike lengde slik at du kan tilpasse det fra 1/4 tomme opp til 3tommer (mener jeg). Jg vil tro du må opp i 2 tommer slik du beskriver dette.

 

Men du bør også sjekke om drevet er montert slik at den er tiltet opp en del selv om du tar drevet helt ned. Det kan ligge en plastsak i det avlange hullet der bolten som fester trim sylinderne. Om dette sitter feil så er drevet ikke mulig å få fysisk helt ned. Sjekk manual. 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for info. Interressant det med x-mål da jeg har mistenkt dette. Har forsøkt skimsen på gjennomgående bolt på tilten i begge possisjoner. Det hjalp ikke mye. Det sies at også båten er bygd intil 500kg for tung. Det bekreftes også ved at båten ligger veldig lavt i vannet. Båten føles også baktung. Kan dette ha en forsterkende effekt på trimmen? Virker som den sleper hekken litt i plan. Men at dette rettet seg da propellen tok tak. Så forresten at man kunne få shims hos eurofritid. De skal ha 10 000 for dem. Hørtes jo litt dyrt ut.

 

Redigert av HenrikP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bravo 1 altså? Kanskje en god løsning er å bytte til Bravo 3.

 

Går ut fra at det ikke er 24 5/8" diameter, men 14 5/8" ?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Før jeg hadde brukt masse penger på ting som kan fungere, ville jeg sjekket ett par ting.. er drevet stabilt, dvs flytter det seg som det skal ved trimming. Går det helt ned og er det «låst» ved kjøring? Dvs at det ikke flytter seg ved kjøring opp eller ned. Ville også tatt opp båten for å sjekke plassering i forhold til bunn av båten. Juster også sensorene riktig.

Redigert av Tskjei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HenrikP skrev for 6 timer siden:

14 5/8" ja. Bravo 3? Da høres shims fort ikke så dyrt ut lenger.

 

Du kan selge ditt drev og kjøpe et brukt Bravo 3X eller XR, ligger ofte et og annet på finn. Men klart det kan bli noen kroner. Transom trenger du jo ikke å bytte, hvis du har sånn passe ny utgave fra rundt/etter årtusenskiftet.

Du får bedre akselerasjon, stabilitet, manøvreringsevne og toppfart. Hvis du er heldig da :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er alltid på utskikk etter et bedre drev selvfølgelig, men er nå i en fase hvor jeg ønsker å finne ut av hva som skjer. Det skal også være verdt å nevne at det ble laget et eksternt vanninntak til kjøling. Det ble montert en scoop i notched. Her var det allerede noen eksisterende gjennomføringer som ble brukt til det. klarer ikke helt å se for meg at det har så mye påvirkning da den maksimal stikker noen mm ned. Problemet har nok vært før vi gjorde dette, da han har oppgitt toppfart til 28knop. 

Redigert av HenrikP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På disse skrogene må notchen ventileres gjennom selvlenserne. Åpne selvlenserne så går båten som den skal. Notchen trenger nok luft tilsvarende 2x 1,5" diameter slanger. Bølgen du tilfeldigvis traff gjorde at båten dro luft fra omgivelsene til notchen, slik at båten skjøt fart. Åpne selvlenserne.:thumbsup:

Redigert av Kalkun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kalkun said:

På disse skrogene må notchen ventileres gjennom selvlenserne. Åpne selvlenserne så går båten som den skal. Notchen trenger nok luft tilsvarende 2x 1,5" diameter slanger. Bølgen du tilfeldigvis traff gjorde at båten dro luft fra omgivelsene til notchen, slik at båten skjøt fart. Åpne selvlenserne.:thumbsup:

 

 

Har 2 gjennomføringer i Notchet. En til en slange som så ut som var til en lensepumpe som ikke var i bruk(og dermed ble til sjøvannsinntak). Og bunnventilen. Noen som vet en snedig måte og få ventilert notchet på mens båten ligger i plan? Enveis ventil på bunnventilen?

Link to post
Share on other sites

Men hva er sammenhengen med å åpne lensekranen? er det en slags luftsmøring man oppnår.

Det ble jo designa noen skrog med luft inntak langs dekket som skulle gi luftsmøring, uten at det ble den helt store succsessen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, -morten- said:

Men hva er sammenhengen med å åpne lensekranen? er det en slags luftsmøring man oppnår.

Det ble jo designa noen skrog med luft inntak langs dekket som skulle gi luftsmøring, uten at det ble den helt store succsessen

Bildet ovenfor er ikke min båt. På disse båtene er det bånnplugg og en gjennomføring til lensepumpe. Man kan bruke lense gjennomføringen til å ventilere denne notchen. På min båt er dette brukt til Kjølevann. Ergo blir notchet aldri ventilert og fungerer istedefor somen gigantisk brems. Hensikten med notchet er neppe luftsmøring for det det er så lite areal som "smøres". Dethar nok mer med effekten det har på slipp bak båten. Uten at jeg vet nøyaktig hva det gjør. 

 

Sikkert noen her som vet. 

Link to post
Share on other sites

Stepp i akterspeilet er der for å endre på båtens balanse/løft ved høy hastighet. Ved høy hastighet er det "skien" ved steppet som er bakerst kontaktpunk for vannet. Dermed får båten vekt ca en halv meter lenger  bak en vannets kontaktpunkt, og kraft x arm vil da bidra til å løfte baugen for mindre våt flate. Dette steppet reduserer også oppdrift/løft i hekken ved høy hastighet, slik baugen løfter seg lettere uten for mye powertrim  bruk.

 

Detter er slik jeg har forstått dette, etter en artikkel av bla Egil Ranveig.

Link to post
Share on other sites

Ja det er en vanlig konstruksjon på fartsskrog, det jeg imidlertid ikke skjønner er at åpen lensekran utgjør veldig mye på toppfartten!  stepp i skrog har som fungsjon å gi luftsmøring

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ventilere notch? Beklager men det  er nok feil. Dette vil slippe vannet helt av seg selv på samme måte som resten av akterspeilet. I det båten går i plan.

Randvik designet dette på mange av sine skrog og de er ikke ventilerte. Ei heller alle de US designede skrog som har anvendt dette. De har brukt dette mye.

 

Bildet fra rib med motorheis er fra min tidligere RU23. Vergen step eller notch er ventilerte.

 

Stegskrog gir effekten av å løfte skroget der hvert steg oppfører seg som en baug med veldig bred flate som treffer vannstrømmen og gir løft i skroget.

derfor går stegskrog flatt ettersom du har løft flere steder og lengre bak på skroget.

 

Det er ikke «luftsmøring» som er hovedeffekten.

 

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...