Jump to content

VP KAD44 - Hvor lenge ble den produsert ?


Lazyjack

Recommended Posts

Vurderer båt med denne motoren og tenker på deletilgang. Båt og motor er fra 98, har 1700 timer på baken og er godt vedlikeholdt. Ventiler er nylig justert (har skjønt at dette er kritisk på denne motoren) og turbo og drev er også byttet. 

I tillegg til svar på spørsmålet om produksjonstid tar jeg gjerne i mot tips og råd til hva man skal være obs. på med disse motorene. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble vel produsert frem til ca 2004 da D-serien overtok. En motor fra 98 er nå 23 år gammel, så da må du være obs på absolutt alt i og ved motoren. Alle bevegelige deler kan havarere når som helst og alle kjølere kan sprekke eller begynde å lekke. Umulig å si når det skjer, men en eller annen dag vil det skje. 

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg skal ikke være så pessimistisk som "bellen". En motor som er tatt godt vare på, og som ikke har for mange timer på baken, den kan holde flere tusen timer til. Selv har jeg en Yanmar 4JH- fra 1987. Eneste jeg har byttet er impeller og eksosbend. Den bruker litt olje, men den er også produsert etter de normer og utstyr de hadde tilgang på den gangen.

Er superfornøyd med motoren, og blåser rein turbo på max turtall på de siste 5 minuttene av hver kjøretur (ihht manualen).

 

Så, hvis motoren er i god stand, så ser jeg ingen grunn til at den plutselig skal "eksplodere" i motorrommet ditt..

Link to post
Share on other sites

Det går enda veldig mange av disse KAD/KAMD motorene rundt omkring å veldig mye av delene kan brukes om en annen her. Så tror ikke deletilgangen blir så veldig dårlig med det første. 

 

Veldig gode motorer, og er vel regnet av noe av det bedre VP har produsert. 

Link to post
Share on other sites

KA(M)D 44/300 ble produsert til og med 2004 og har sett de i 05 og noen få 06 modell båter.

 

Som andre har nevnt, så finnes det mye deler til disse rundtomkring, og det er relativt enkle, mekaniske motorer bortsett fra elektronisk styrt mekanisk dieselpumpe og elektroniske spaker (EDC). 

 

Er ventilene justert, motoren godt vedlikeholdt samt turbo og drev byttet er mye gjort. Motorene har i mine øyne et godt rykte (om de er vedlikeholdt). 

Og skulle det smelle, så kan de overhales (løse foringer og stempler fåes kjøpt) i motsetning til endel nyere "engangsmotorer".

 

Jeg ville heller hatt en sen KAD enn en tidlig  D for  å si det slik....:rolleyes:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Blokka er bygget for rundt 10.000 timer ish.  Det som ryker er omkringliggende systemer, turbo osv som på alle andre motorer. jeg snakket med en hyggelig svenske som hadde kjøpt seg en AQAD41 (200HK) som er samme blokka som KAD44 og den hadde gått 5000 timer. Gikk så flott, så.. Når de har gått såpass har egentlig ettersyn nog service mest å si, ikke timeantall

 

mvh Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...