Jump to content

Lensetakler og akterstag, kor stramt er "stramt"?

per-pusling

Recommended Posts

I trimguide les ein typisk at ein bør strame lensetaklar og akterstag i mykje vind, og omvendt i lite vind. Men kvar går grensene på mykje og lite vind, og kor stramt er stramt? Skal ein t.d. strame lensetaklane med vinsjane om det bles litt?

Vidare:

Sjølv har eg ein overrigga regattabåt, og utan mannskap på ripa må eg reve nær sagt uansett vindstyrke. Kva som er mykje og lite vind oppleves då som noko uklart; sjølv om det ikkje bles mange meter per sekund, kan det likevel vere nok til at båten krenger for mykje. Stramar ein då ut frå krenginga, eller vindstyrken?

Når jeg seilte Banner var det først og fremst mastetrim og sjø som bestemte hvor mye vi strammet lensespetakkelet. Vi strammet til masten/forstaget hadde riktig form og masten ikke pumpet i bølgene. «Sånn omtrent passe stramt» 

Vi brukte kun vinsj hvis masten fortsatte å pumpe etter håndstramming. Mener å huske vi hadde 2:1 utveksling på taklene.

Kunne vært nyttig å vite hva slags båt det er snakk om. Har seilt litt x-79 med en kompis, og der var det lensetakler med trinsesystem og håndkraft som gjalt. På min fars gamle «Ballerina» la vi lensetaklene på vinsj når det blåste på.

Det vesentligste er nok uansett å se på hva de ulike stagene har for slags funksjon, og så etterprøve om du oppnår ønsket effekt.  Det er særlig på kryss at det er viktig å stramme akterstag og lensetakler for å rette ut forstaget og få så flatt forseil som mulig. Lensetaklene stabiliserer i tillegg masta. Det skal ikke være synlig bue i masta sideveis, ingen slakke stag på le-siden, og ikke noe mastepumping. Har du det er det nok noe som må strammes opp. 

Når det gjelder å stramme akterstag for mye, så er det ikke så lett å vite alltid. Dette skriver dansk sejlunion, og det kan man kanskje ta utgangspunkt i:

”Masten skal også stå spændt med en let krumning på mellem en halv og hel bredde af masteprofilet på midten, og have en let hældning agterover.”

”Det er lidt individuelt hvor meget masten skal hælde, og det kan man kun finde ud af, ved at sejle med båden i et ordentligt trim, fordi masten skal hælde lige præcist så meget at båden er næsten neutral på roret.”

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...