Jump to content

"Støpe"/fylle i form for styrke og volum

Hedwig

Recommended Posts

Holder på å lage holder til solcellepanel. Planen er å printe ut selve holderen i ABS plast på 3d printer.
MEN, det blir veldig mye plast som skal til om jeg skal printe de hele. 
Kan jeg printe formene hule og så fylle de opp med noe som så setter seg og gir ekstra styrke og fyller ut hulrommet?

Ser for meg å kunne helle i noe på samme måte som man heller sement i en form og så la det stivne. Finnes det noe slikt?
Vurderte byggskum, men det er vel ikke mye styrke i det?

Havelle skrev for 1 time siden:

Ellers, hva tror folket om å bruke polyester?

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/polyester-2000017196

Vet ikke om du har lest tråden om ombygging av gammel Draco som jeg har hatt gående, men hvis du tar vanlig lamineringspolyester og blander med sagflis så får du veldig sterk og billig sparkel. Du kan regulere hvor tykk du vil ha den med mengden flis du rører inn. Du kan også oppnå høyere styrke ved å bruke grovere flis, helst med større lengde på flisa. Pass i tilfelle på å røre inn herder til slutt, og mål opp herder i forhold til mengden polyester, ikke ferdig blanding. Legg deg på 0.8% herder.

Ja, sand kan jo også brukes. Fordelene med flis slik jeg ser det er at hver fiber får en større lengde enn sandkorn. Og når lengden på flisa er større enn bredden/tykkelsen, får man også en overlapping av hver fiber som gjør at man får en sterkere armering. Treverk i seg selv er jo veldig sterkt, polyester er bare bindemiddelet. Akkurat som når man laminerer med glassfiber.  Den andre fordelen (så sant man ikke skal støpe ballast) er at vekta er lavere. Til ballast vet jeg mange har støpt inn lokkepus. Ulempen med det er at polyesteren ofte sprekker opp, da kan man få rustvann og søl.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...