nomen Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 (redigert) Hulda skrev 36 minutter siden: Det virker som at det for noen ikke synker inn at en del er fullvaksinert, har utlevd corona, er ikke smittebærere. Bare en liten korreksjon kopiert fra FHI sine sider: "Likevel gir verken gjennomgått infeksjon eller vaksine noen garanti mot covid-19 eller mot å kunne spre smitte videre." Jeg lar det ligge der, det er vel ikke lov å duskutere corona i dette forumet, og det er jeg glad for. Jeg er dritt lei av å snakke om corona, det er bare en ting jeg er mer lei av, og det er bagatelliseringen av pandemien, og de som har troa på at " nå er det snart over". Jeg oppfatter de fleste her på forumet som oppegående og ansvarsfulle, så jeg føler meg nokså trygg på at det ikke er dere som tar smitte med tilbake fra ferien. Redigert 16.Juni.2021 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 nomen skrev 6 minutter siden: Jeg oppfatter de fleste her på forumet som oppegående og ansvarsfulle, så jeg føler meg nokså trygg på at det ikke er dere som tar smitte med tilbake fra ferien. Jeg lover at vi er forsiktige. Vi er fullvaksinert Vi bruker munnbind i butikker Vi klemmer ikke folk vi møter Vi spiser i båten Vi går ikke på kafe eller kro . . . osv Hilsen oss på Trudelutt i Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Og vi kan legge til, bare du ikke kommer over grensa og smitter oss, så er'e greit. Har bilen full av munnbind, sprit på hendene og whisky i magen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 nomen skrev 26 minutter siden: "Likevel gir verken gjennomgått infeksjon eller vaksine noen garanti mot covid-19 eller mot å kunne spre smitte videre." Jeg skulle gjerne hatt 100% garanti for at alt det jeg gjør her i livet går bra. Men virkeligheten er at det alltid vil dreie seg om sannsynlighet og statistikk. Sånn er det med Covid-19 også. Når det nå er kjent at sannsynligheten for smitte og smittebæring er svært liten må vi kunne slappe av og stole på vaksinen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Når jeg skal over grensa nå, er det 5 timer kork, pinne i nesa, vente på resultatet, så kan jeg kjøre hjem. Da er muligheten at jeg kan bli smittet fra grensen til Son. Hvis virusen kommer gjennom partikkelfilteret. Muligheten er der. Teoretisk. Det er vel enkelte som hevder at restriksjonene begynner å anta handelspolitiske overtoner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Hulda skrev for 2 timer siden: Det er vel enkelte som hevder at restriksjonene begynner å anta handelspolitiske overtoner. Det har jeg hatt inntrykk av lenge. Det kan da vel ikke være farliger å dra til Strømstad nå enn til Oslo eller en hvilken som helst norsk by . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Ja. I dag har jeg skeiet ut med pizza hos Primi Piatti. Pizza med et glass vann, SEK 88,00. Førsteklasses. Vi har spist pizza fra Monaco til Oslo. Primi Piatti ligger blant topp tre :-) I skarp konkurranse med en gresk restaurant i Lübeck. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Grensekontroll av lystbåter som ankommer Norge fra utlandet Pressemelding | Dato: 18.06.2021 | Nr: 115 Som en følge av koronasituasjonen må lystfartøy som ankommer Norge fra utlandet i sommer underlegges ordinær grensekontroll og det samme test- og karanteneregelverket som reisende med bil og fly. - Det er fortsatt behov for kontroll med innreise til Norge. Politiet har ikke kapasitet til å gjennomføre en like grundig grensekontroll på sjøen som på land- og luftgrensen. Derfor begrenser vi midlertidig hvilke havner man kan benytte seg av i sommer hvis man kommer fra utlandet med lystbåt, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H). Følgende havner fastsettes som lovlige grensepasseringssteder for reisende med lystbåter: Hammerfest, Tromsø, Bodø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Sandefjord, Oslo Havn og Halden/Sponvika. - Denne gruppen med godkjente havner for lystfartøyer vil gi de reisende mulighet til å benytte seg av en sentral havn i hvert politidistrikt, samtidig som politiet vil kunne kontrollere alle reisende som fremstiller seg for kontroll ved grensepasseringsstedet, sier justisministeren. Endringene gjelder for båt eller annen flytende innretning (…) som brukes til ferie- eller fritidsformål (lystfartøyer) trer i kraft mandag 21. juni kl. 12.00, og gjelder til 30. september 2021. Endringene fastsettes uten høring. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Ms Fortuna skrev for 1 time siden: Følgende havner fastsettes som lovlige grensepasseringssteder for reisende med lystbåter:........ Halden/Sponvika. - Denne gruppen med godkjente havner for lystfartøyer vil gi de reisende mulighet til å benytte seg av en sentral havn i hvert politidistrikt, Den skjønte jeg overhode ikke. Hvor er havna i Sponvika? Kommer man fra Strømstad og må til Halden så er det en ganske lang omvei men kanskje noen kloke hoder har tenk at siden Halden er nær svenskegrensen så passer det fint for båt trafikk også? Tror ikke de har sett på sjøkart :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Nå har jeg sjekket opp hvor Sonvika er. Det ante jeg ikke før, mener kun jeg har hørt navnet nevnt. Men da må en vel være nøye når en går opp Sekken fra Strömstad så en ikke kommer over grensen på vei opp før dette stedet? Lars H. pt. Kungshamn Sverige Redigert 18.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Sponvika vet jeg hvor er ja, har kjørt forbi der flere ganger når jeg hadde snekka på Bakke under det andre rehabilteringsoppholdet. Men jeg stusser litt på at de ikke har valgt en havn lenger ut, som for eksempel Skjærhalden - det ville vært utrolig mye enklere for de som bare skal passere Hvaler og dra lenger inn i Oslofjorden. Redigert 18.Juni.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Pequod skrev 13 minutter siden: det ville vært utrolig mye enklere Ja, og mer fornuftig. Men det forutsetter nok at det ikke er "landkrabber" som styrer reglene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Bidevind skrev On 16.6.2021 at 9.07: Poenget er at man ikke skal ta med seg smitte fra utlandet og inn i Norge. Da er det jo fint att man på grensen tester de som har vært to timer på Nordby sentret så de ikke drar med seg smitte inn i landet igjen. Redigert 18.Juni.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Sitat Men jeg stusser litt på at de ikke har valgt en havn lenger ut, som for eksempel Skjærhalden - det ville vært utrolig mye enklere for de som bare skal passere Hvaler og dra lenger inn i Oslofjorden. Enig i det, det hadde vært bedre for de fleste. Men det hadde nok blitt et praktisk problem å få avviklet dette på Skjærhalden. Men de kunne f.eks lagt det til Skibstadsand. Det er det både plass på land og kaiplass etter at losen flyttet til Vikerhavna. Redigert 18.Juni.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Skibstadsand? Hæ, hvor i all verden er det? Det har jeg ikke hørt om noen gang. kanskje kjent for dere lokale. Et søk på Gule sider sier Fredrikstad, ikke særlig mer sentralt for oss som skal opp Oslofjorden. Redigert 18.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 @Lars H. Har du ikke en egen ferietråd iår? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Har liksom ikke kommet igang med det. Men du kan følge meg på fjesboken på Lars H. Helgesen, der har jeg lagt ut det som har vært med en del bilder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Lars H. skrev for 2 timer siden: Skibstadsand? Hæ, hvor i all verden er det? Det har jeg ikke hørt om noen gang. kanskje kjent for dere lokale. Et søk på Gule sider sier Fredrikstad, ikke særlig mer sentralt for oss som skal opp Oslofjorden. Ligger på Vesterøy, skjønner poenget til Komodo, men har en mistanke om at byråkratene ikke har sett på så mye som et sjøkart når de bestemte dette… Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Lars H. skrev for 3 timer siden: Skibstadsand? Hæ, hvor i all verden er det? ... ikke særlig mer sentralt for oss som skal opp Oslofjorden. Joda, det er det. Når du kommer fra Sverige kan du kjøre opp Løperen, gjennom Puttesundet, deretter over Lera og videre Nordover. Det er egentlig den raskeste veien for dere. Pequod skrev 1 time siden: Ligger på Vesterøy, skjønner poenget til Komodo, ... Bra at du forstod poenget mitt, men Skibstadsand er ikke på Vesterøy, det er her på Asmaløy. Ligger i innløpet til Løperen, som er hovedinnfarten til Fredrikstad og Borg Havn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Komodo skrev for 4 timer siden: Joda, det er det. Når du kommer fra Sverige kan du kjøre opp Løperen, gjennom Puttesundet, deretter over Lera og videre Nordover. Det er egentlig den raskeste veien for dere. Bra at du forstod poenget mitt, men Skibstadsand er ikke på Vesterøy, det er her på Asmaløy. Ligger i innløpet til Løperen, som er hovedinnfarten til Fredrikstad og Borg Havn. Sorry, googlet det og fikk av en eller annen grunn opp en postadresse på Vesterøy, men ser jo nå at det er Asmaløy som er det korrekte! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) Da kommer en rykende fersk rapport fra grensepassering fra Sverige til Norge. Dette er en tur som vanligvis tar 50 minutter. Denne gangen tok det 1 time og 50 minutter. Jeg ville teste hvor ille det er å passere grensen når det ikke er dagsbesøk. Forrige gang jeg var nedover var for to uker siden. Den gangen dagsbesøk. Ankom grensen kl. 05:05. Jeg kjørte rett frem til kontrollpunktet, ingen biler foran meg. Og så startet moroa. Dame: Hva har du gjort i Sverige, har du kun vært i Sverige? Jeg: Vedlikehold. (Og deretter hva slags vedlikehold og hvor lenge jeg har vært i Sverige. Helt greit). Her er papirene på at vi eier eiendom. Dame: Ikke interessert, jeg trenger å se reiseregistreringen. Frem med telefonen og viste registreringen. Dame: Jeg må se vaksineringen. Jeg klikket så strekkoden spratt opp. Dame: Jeg er ikke interessert i den. Jeg vil se coronasertifikatet. Jeg: Forrige gang for et par uker siden scannet kontrolløren strekkoden og der ligger også sertifikatet. Hva er poenget når jeg uansett skal ha pinne i nesa om noen minutter? Dame: Jeg har ikke utstyr for å scanne. Dessuten ligger ikke sertifikatet i strekkoden. Så måtte jeg kjøre til siden, frem med kodebrikke, logge meg inn på helsenorge.no og hele pakka. Det grønne sertifikatet spratt opp. Dame: Du kan bare ta skjermdump av sertifikatet, så slipper du å logge deg inn. Du gjør slik: Arm inn av vinduet for å vise meg. Dame: Det fungerer ikke. Jeg: Det vet jeg, telefonen er for gammel. Neste gang kan jeg skrive det ut på papir. Dame: Da vet vi ikke at du er deg. ... Og så videre. Det hele var unnagjort på et kvarter. Essensen: Prosedyren nå var ikke den samme som for to uker siden. Og ingen av dem den samme som for en måned siden. Siden starten på mai, har vi vel vært ute for mellom tre og fire prosedyreendringer. Til teststasjonen. Eneste bilen på hele området. Kjørte frem til døren på stasjonen. Folk gikk rundt der inne. Etter fem minutter kom det en fyr ut i sprutregnet og vinket meg inn. Enda en gang full innlogging, som allerede er gjort. Pinne i nesa, voldsomt. Har tatt test en del ganger tidligere, dette var voldsomt. Time etterpå, fremdeles hodepine. Kjør til kontrollen og vent der. Jeg kjørte av gårde mellom sperrekonene. Så ikke noe kontroll. Helt til jeg kom ut til fylkesveien. Stoppet der. Etter en stund kom en gul figur og fortalte hvor toalettene var. Blid og hyggelig. Ventet i 20 minutter. Tommel opp og kjørte hjem. Test og venting ca. 40 minutter. Blid fyr: "Det er komplett kaos". Fra førstkommende mandag vil testkravet til fullvaksinerte bli opphevet. For en hver som har folkeskolen i statistikk skjønner jo at en som er 98 % beskyttet skal måtte en million mennesker før vedkommende treffer en person som vil kunne utgjøre en trussel. Popularisert. Traff en Hollender på vei nordover i Strömstad. 'Schengen og EU, Norge er med, ingen kontroll inn i Sverige, fri flyt'. Vel bekomme. Så kan man tenke seg 40 båter inn i Sponvika. Alle skal legge til, alle skal kaste loss. Alle skal vise papirer. Halvparten skal testes, bare for å ta et tall. Grovt sett vil 40 båter ta 40 timer. Jeg kan liksom ikke se at dette i juli og august er gjennomførlasegbart. Det er også fyllestasjon i Sponvika som sikkert også vil ha noe trafikk og kø ved pumpene. Det er vel også en butikk i Sponvika som feriegjester frekventerer. Redigert 19.Juni.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Det du beskriver her, er bekreftelsen på at denne åpningen av grensa burde vært utsatt. Som du selv skiver, dette er ikke gjennomførbart. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
PiperBill Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Herføl hadde vært et egnet sted. Det er nærme grensen og med mindre trafikk en skjærhalden. Jeg tror de har valgt Sponvika fordi det er rett på grensen men uten å ta hensyn til hvor langt en må kjøre. Jeg har følgt litt med på AIS men har ikke sett politi, toll eller annet fra myndighetene ved grenseoverganger. Det kjører kanskje "silent"? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 nomen skrev 28 minutter siden: Det du beskriver her, er bekreftelsen på at denne åpningen av grensa burde vært utsatt. Som du selv skiver, dette er ikke gjennomførbart. Jeg tar det mer som en bekreftelse på at våre myndigheter er på bærtur. Ikke minst når det gjelder uklare og raskt skiftende regler, behandlingen av fullvaksinerte og mistro mot egen befolkning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) PiperBill skrev 1 time siden: Herføl hadde vært et egnet sted. Det er nærme grensen og med mindre trafikk en skjærhalden. Jeg tror de har valgt Sponvika fordi det er rett på grensen men uten å ta hensyn til hvor langt en må kjøre. Jeg har følgt litt med på AIS men har ikke sett politi, toll eller annet fra myndighetene ved grenseoverganger. Det kjører kanskje "silent"? Hærføl er sikkert bra for mindre motorbåter, som ikke stikker mer enn halvmeteren. Det er annerledes om det kommer 15 seilbåter, som skal dele 20 meter kai. Samtidig med fergen ut/inn. Den beste havnen syd for Oslo ville vært Strömstad. Selv der er det trangt til tider selv om kapasiteten ligger på rundt 400 gjestebåter. Hindringen er jo at Strömstad ikke er i Norge. Redigert 19.Juni.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.