Atley Startet 10.November.2005 Del på Facebook Startet 10.November.2005 Skulle kjøre båten hjem fra sommerbeite i helgen og fikk meg en kjip overraskelse... vannet i motorrommet sto akkurat over starteren, og min kjære svigermor som brukte båten sist hadde ikke skrudd av strømmen..... da jeg så dette ble jeg ganske bekymret for hvordan dette var gått... da jeg hadde fått vannstanden til under motoren fikk jeg startet den, hørte ingen ulyder og har kjørt 2-3 timer etter dette.... det positive er at det var regnvann som var i båten(pga defekt vinduspakning) Tror dere det er noe som har tatt skade av dette? vannet kom inn i løpet av siste uken før jeg lenset den Sitér dette innlegget Atle........ Link to post
Skipper Worse Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 Du får sjekke nøye etter om det har kommet inn i svinghjulshuset. Og være forberedt på å overhale starteren før tiden. Kanskje en ide å ta den ut og tørke den. Ellers høres det ut som at du har vært heldig. Det er lov, en gang i blant, det og!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
LALUNA II Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 høres ut til at det var hell i uhell her som Worse sier starter bør sjekkes / tørkes dvs.åpnes så fukt kommer ut ellers får du nok garantert problemer i løpet av kort tid Sjekk at det ikke er kommet vann inn i motoren ... sjekk olje hvit melkekonsistens på / i oljepåfyllingen viser mange ganger at motoren har gått med vann innabords annbefaler olje og filterskift for sikkerhetskyld Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sebaldus Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Er vel en stort, stor fordel at det er snakk om ferskvann. Hadde nok i alle fall dynket hele motoren med noe gode saker på sprayboks... Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Opplevde det samme en gang. Starteren virket 2 uker etterpå, så ble den defekt. Fikk ny starter av Volvo på garanti da motoren var ny. Lønner seg nok å prøve å tørke den skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Har nesten samme problemet hos meg. Etter at kalesjen tok kvelden og regnet bare pøser ned, har det kommet en del vann i motorrommet. Siden jeg har strippet alt det elektriske, er der ingen pumpe til å fjerne dette. Har derfor kjøpt meg en ekstra manuell pumpe som skal monteres. Hadde vært full krise med vann i motoren nå, da motoren er TOTAL overhalt nettopp pga dette. Er ikke gode dager dette her... Sitér dette innlegget Link to post
ajokl Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 og min kjære svigermor som brukte båten sist hadde ikke skrudd av strømmen.....Du låner vel ikke båten ut til svigermor? Da må du jo regne med slikt...... Sitér dette innlegget Link to post
Atley Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 Båten skal på land til uka så da blir det service og litt skruing tenker jeg... ser ingen tegn til vann i olja ihvertfall, og motoren har ett sånt deilig fettlag utvendig, så jeg tror ikke utvendig rust på motoren er ett tema... Det er ihvertfall fint å kunne konferere med andre her på forumet! NB: svigermor har aksjer i båten så det er ikke så enkelt å nekte hu å bruke den....... Sitér dette innlegget Atle........ Link to post
tanken Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 HEI. Hadde samme problemet i høst, men med saltvann.Fikk tips om å starte opp 10 til 15 ganger for å hjelpe starter. Ikke la dette stå . En uke etter var starteren gåen og måtte overhales. Gikk bra til slutt, men vær obs og følg med, står starteren med vann i er den snart ødelegt, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Tja, det er vel starteren som er mest utsatt her. Vann i bunnpanna lar seg sjekke med peilepinnen (majones!) Var bort i samme problemet for endel år siden. Bunnvannet sto over starteren, null strøm, autolensing virker ikke. Lenset manuelt, ladet batterier, starteren virker O.K. Etter åtte år tar selvstarteren kvelden (vinden døde hen, brukte femten timer på å seile til kai, 3 nm.) Skrudde ut starteren, her var det mye graut, sannsyligvis sjøvann. En ordentelig BÅTMOTOR har starter og generator og ellers alt elektrisk liggende på toppen av motoren, slik at det er det siste som tar kvelden om vannet stiger. Men de fleste av oss må nok nok nøye seg med en ombygd indusrimotor, lastebilmotor eller personbildiesel. Dieselen er i prinippet uavhengig av elektrisk strøm, hvis du kan sveive den i gang. (Moderne diesler er noe ganske annet) Har hørt om jordomseilere som har demontert gearbox for å blottlegge svinghjulet, tørnet et beregnet meter line rundt svinghjulet. Deretter ble en passe vekt winchet i mastetoppen, og via blokker og trinser koblet til svinghjul. Fantasien er stor når verkstedet er tusen mil away! Sitér dette innlegget Link to post
Drewhaugis Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Takk for alle tilbakemeldinger og hjelp. Saltvann som er der og ja jeg følte det har vært over tid. Har fjernet bortimot 50 l vann og det sto opp mot motoren når alarmen gikk. Tester nå om det kommer vann ved motorgang eller når vi står stille. Var ikke noe mer vann siden gårsdagen. Ikke noe tegn til slanger som lekker. Renner små dryp fra et lite hull på siden, luftehull?! Blir litt bekymret når dere skriver haster, for sent, tiden er ute og kontakt selger. Selger gav tilbakemelding om å bruke Fettpumpe etter hver gangs båttur, det var årsak og vanlig. Hva tenker dere om det? Føler at det har vært bra med vann tidligere der ettersom det er vannstandmerke på sidene. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Om selger har brukt fettpumpen etter hver tur har denne antagelig presset ut o ringen i pakkboksen og du har lekkasje. Fettet skal kun snøre o ringene, og skru til fettpumpa hver 100t. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Denne skjønte jeg ikke. Åpner en 15 år gammel tråd og snakker som om dette var i går? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Oj, feil tråd dette. Trådstarter har postet i feil tråd, rett er denne; Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.