Jump to content

Sporkile på veivaksel Mercruiser D-tronic 250, hvor lite utstikk kan det egentlig være tro?


Teerex

Recommended Posts

Litt teknisk idag, har nytt reimhjul til ny veivaksel da den gamle veiva knakk for altfor mange år siden. Reimhjulet ble også skadet innvendig i konen der bruddet oppstod.

Opprinnelig reimhjul fra 1998 og nytt reimhjul ble levert i 2004. Kanskje på tide å få ting montert sammen :giggle:

 

Ser at kilesporet i reimhjulet er dypere på det gamle reimhjulet og sporkilen da er høyere, noe som jo er naturlig.

Aner ikke hvorfor de har endret på dette underveis, men sporkile som "passer" blir jo uansett levert med nytt reimhjul.

Bestiller man bare sporkilen så er det ikke godt å si hva man får, så det skal jeg prøve å gjøre.

 

However, den nye sporkilen stikker ikke mye ut av sporet i veivakselen. Har sjekket at sporet i gammel og ny veivaksel er like dypt.

Nå skal vel ikke sporkilen overføre all kraft til reimhjulet og ikke minst svingningsdemperhjulet som er skrudd fast til reimhjulet.

Men uansett virker den nye sporkilen litt pinglete kanskje. Det er naturligvis viktig at sporkilen er litt for liten og ikke litt for stor, da blir det jo trøbbel.

 

Bilder for sammenligning av gammel og ny sporkile under.

Hva tror menigheten, noen grunn til bekymring eller skal man stole på at dette er original kvalitet med korrekte dimensjoner til tross for et avvik i forhold til hva motoren ble levert med opprinnelig?

 

_20210615_184815.JPG.a04329050c1a1d218dd9ef179a448f7f.JPG

Gammel til venstre

 

_20210615_184759.JPG.6b619ac7000d7d8a72e732b554364b1f.JPG

Gammel til venstre

 

_20210615_200901.JPG.46ca33230aba27120e554af12951b0d4.JPG

Gammel sporkile

 

_20210615_202119.JPG.b652d214eef2b246c3ab8dff9a0c1f79.JPG

Ny sporkile

 

reimhjul.jpg.de85bcfd85bac73114f3923a4c53d423.jpg

Nytt reimhjul med drøyt 1 mm grunnere spor enn det gamle reimhjulet

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Alternativet er jo å slipe ned den gamle kilen til den passer eksakt, dvs. er hårfint for liten så den ikke hindrer konen i å få fullt trykk fra mutteren. Den er altfor høy til sporet i det nye reimhjulet.

Det er 235 Nm på mutteren som skal holde dette sammen. Mot 274 Nm på utgaver nyere enn 2003 som dessuten fikk venstregjenget mutter. 

Men nå sender jeg muligens fra meg reimhjul og sporkile sørover til en som var i litt krise, det var leveringstid på deler.

De kan jo evt. lage en ny sporkile om nødvendig, hvis de ikke liker den som fulgte med. Vet ikke om den er i noe spesielt herdet stål eller noe. De virker ikke så veldig harde da.

Får da evt. nye deler senere, så får se åssen de ser ut etterhvert. 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 10 minutter siden:

Alternativet er jo å slipe ned den gamle kilen til den passer eksakt, dvs. er hårfint for liten så den ikke hindrer konen i å få fullt trykk fra mutteren

Jeg ville gjort det slik, alternativt laget en helt ny.

 

Kiler pleier ikke være herdet, meg bekjent. Har byttet og tilpasset mange kiler på diverse pumper og koblinger uten å ha truffet på herdet kile.

Link to post
Teerex skrev for 7 timer siden:

Alternativet er jo å slipe ned den gamle kilen til den passer eksakt, dvs. er hårfint for liten så den ikke hindrer konen i å få fullt trykk fra mutteren. Den er altfor høy til sporet i det nye reimhjulet.

Hvis det er mulig ville jeg tilpasset den gamle. Det som er viktig med slike kiler er at de har press i tangentiell retning, hvis ikke kan det oppstå bevegelse mellom aksel og boss som kan klippe av kilen. Men det skal være klaring i radiell retning. 

 

Kiler er normalt ikke herdet. Du kan også kjøpe kilestål i de mest kurante dimensjoner og lage kiler selv. 

Link to post

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som bildet antagelig kan vise, ingen sporkile i sporet til høyre som er det uoriginale sporet. Reimhjulet satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna. Motoren fortsatte jo å gå som om nesten ingenting hadde hendt. Bare tyngre på styringa, ingen lading og dårlig kjøling.

 

demper1.JPG.7f74a2e64771dd9ce5de360682d1d480.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...