Jump to content

tamd60a, starter tørner ikke motoren

Guffen67

Recommended Posts

Har en gammel tamd60a

skulle starte men kom bare noe få tørn på startmotor prøvde flere ganger med resultat at minus kabel gikk varm og begynte å ryke.

Antok at batteriene var for dårlige og kjøpte 2x100A nye start/forbruksbatterier 

koblet disse til å fikk buzzer på tenning men vred om nøkkel men ikke antydning til liv og alt annet som bruker strøm viker heller ikke

Kan minuskabel være gåen?

Men er jo litt rart at om jeg tar av ledningene på batteri og venter litt setter de på igjen så starter radio men dør om jeg vrir om tenning 

kortsluttning en plass ev  kan det være startmotor som har tatt kvelden?

sikkert noe forvirrende dette men er ikke så motorkyndig

Når kabel går varm og ryker så går det mye strøm igjennom = batteriene er ikke dårlige.  

Jeg regner med at samme minuskabel fungerte før og ikke har fysisk skade = rett dimensjonert kabel.

Høres ut som motor sitter pga mye kompresjon eller noe som bare sitter, eller at starter er slitt/ defekt. 

Eller at det er dårlig kontakt ved batteripol hvis det er der det ryker. 

Regner med at gir står i fri så det kun er motor som må dras rundt.

PS: Batteri oppgis hovedsaklig med tre verdier: volt, størrelse (Ah) og hvor mye strøm de kan levere. Jeg regner med at du kjøpte 2x 100Ah startbatterier av ordinær type, dvs blybatterier våt. Startbatterier kan levere mye strøm på kort tid. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ikke sikkert det er relevant her: på en 60C jeg hadde for noen år siden hadde jeg nok spenning. Men gikk ikke rundt. Viste seg at hovedstrømsbryter var ødelagt innvendig: nok kontakt for å måle spenning, for lite kontakt til å levere store strømmer. Den ble delvis oppbrent innvendig. 

Opplevde også at minusen mot batteriene var for dårlig en gang- det var en felles minusskinne/ strømrør, hvor endekontakten var et gjengeparti skrudd inn i røret. Her ble kontakten til slutt for liten til at store strømmer kunne gå, selvom spenningen ble målt OK.

Har forsåvidt også skiftet en startmotor på 60C.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...