Seesnake Startet 16.Juni.2021 Del på Facebook Startet 16.Juni.2021 Hei på dere. Jeg har et merkelig problem ved bruk av ankervinsj eller baugpropell i min Nidelv 26. Ankervinsjen og baugpropellen er koblet til startbatterien. Jeg bruker kun ankervinsj og baugpropell når motoren er i gang . Jeg kan se på et eget tisplay at den lader som den skal. Har en bryter som jeg kan se hvor mye jeg har av spenning på både forbruksbatteri og startbatter. Noe jeg har lagt merke til er at jeg aldri har noe særlig strøm til kjøleskapet etter jeg har vært ute på en dagstur og legger til brygga og skrur av. Da kan kjøleskapet kun stå på noen timer før det er dødt. Kjøleskapet er koblet til forbruksbatteriet (100 amp). Har testet forbruk og startbatteri med belastningsmåler og begge batteriene er tipp topp. Noe jeg syntes er veldig rart som jeg oppdaget i går var at når jeg legger til brygga og bruker baugpropellen kan jeg se at spenninga faller både på startbatteriet og forbruksbatteriet???? Skjønner godt det faller på startbatteriet men skal det virkelig dra med seg forbruksbatteriet? er kanskje ikke så rart jeg har lite strøm på kjøleskapet. Og da lurer jeg på om det er noe rart med skilereleet, og hvordan dette egentlig skal fungere? Fint om noen har vært borti dette før. Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Det spørs hvilket skillerele du har, og hvordan det er koplet. Men det høres ikke unormalt ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 hei. Det eneste jeg vet nå er at skillereleet er aktivt når jeg har slått av motoren. dvs porten i skillerele ligger inne. kanskje brent seg fast? ikke vet jeg men det er et skillerele fra 1885. Har sikkert gjort nytta si. men er usikker på hvordan den skal virke eksakt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Om skillereleet er fra 1885, så tror jeg det kan være på tide å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Om det er et relé du benytter for å skille batteriene, så ligger det også inne mens thrusteren går. Det er normalt en forsinkelse før dette slår ut, slik at det det ikke slår ut før spenningen på startbatteriet er under ca. 13 volt i f.eks. ett minutt. Det er derfor helt normalt at thrusteren kan dra strøm fra alle tilgjengelige kilder mens thrusteren går. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 ok takk for svar. Da er det vel kanskje normalt da. Men jeg bytter skillerele imorgen da jeg har et liggende og det er nytt. (til Bellen. Tror ikke skillerele var funnet opp i 1885 :o) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.