Jump to content

Mikrobølgeovn har jord koblet til skjerminga

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

BØstrøm skrev for 10 timer siden:

Nå var jo ikke dette helt komplett. Må ta med at det finnes 2 typer strøm. Vekselstrøm, som er den typen som kommer ut av ett grisetryne i veggen. Her bytter polariteten 50 ganger i sekundet, og det kaller vi hertz. Ut av dynamoen på båten kommer likestrøm, som glir inn på batteriene uten all denne hakkinga. Nå har jeg vel blottet alt jeg kan om temaet, men dette pluss litt til bør være allmen kunnskap. Kunnskapen er heller ikke gammel. For ett par hundre år siden hadde vi ikke forståelsen, og feiret lyset midtsommers som en stor greie. Det samme når solen snudde rundt 21.Desember. Disse datoene, og jordens gang rundt solen har etterhvert gått i glemmeboken for mange. Vi trykker på en bryter, og glemmer at det er en liten lysfest i seg selv at lampa lyser. Tror vi kan takke Edison, Tesla og Bell for dette, men her har jeg nok glemt en hel del av historien. Var vel Franklin som prøvde å temme lynet med store drager, og kobberledning inn i en spesialbygget Abusnelle, som ble lei å holde i. Uansett så tror jeg at Norges velferd er nær knyttet til strøm. Hammerfest var verdens første by med elektrisk gatebelysning, og alle kraftkommunene i Norge ler herfra og til banken når de skal ha budsjettmøter i kommunestyrene sine. Bortsett fra Alta da, som så andre verdier enn elektriske brødristere, og glødene panelovner, som egnet seg dårlig i Lavvoen. Men her viste AS Norge stor handlekraft, og ignorerte glatt samene som lå i telt foran stortinget i Oslo. Hvordan skulle det ellers gått? Det kunne jo ha spredt seg, så det var samer i plenen over hele sørnorge

Iiijjah. Nå må det vel være komplett.

On 6/18/2021 at 8:16 PM, Karlsenkystfiske said:

Nå har jeg ikke megget anlegget mitt. Men det ble godkjent for 4 år siden, og er temmelig sikker på at det ikke er noe krimskrams der. Består egentlig bvare av 3 stikkontakter og en inntakssikring ;)

Da holder jeg fingrene unna, og sparer til skilletrafo :)

Hvis anlegget ditt er forskriftsmessig så har du en jordfeil som går til sjø når det er koblet til spenning. Jordfeilen kan være hos deg (f.eks. mikroen) eller i nabobåten/på land. Det kan gi betydelige skader. Å spare til skilletrafo er sikkert en god ide, men finn nå ut hvor feilen ligger før den tid.

• 4 uker senere...
BØstrøm skrev On 19.6.2021 at 9.11:

Dette er ikke så lett å fatte som Hulda vil ha det til. Jeg har fulgt diskusjonene før, og blitt delvis opplyst. Nå er Hulda 20 år eldre enn meg, så jeg gidder litt til.

Det mangler ofte noen felles forutsetninger når skilletrafo, jord og strøm generelt diskuteres. Jeg har laget meg en modell i hodet, for å skjønne det, samt huske til neste gang. Uten forståelse glemmer jeg alt, og må begynne på nytt, hver gang en ledning skal kobles. Jeg skal redegjøre for min modell nå, men vil stresse at jeg ikke har dette som sikker skolekunnskap, og er forberedt på å bli irettesatt.

Jord er ett beskyttende skall rundt elektriske apparater, som gir liten/ingen motstand, og svelger enhver strøm på avveie, fremfor f.eks kroppen din. Jord, også ofte kalt Terra, er veldig stor, og tar unna Tilogmed lynnedslag, som oftest uten nevneverdige problemer for hus, båter osv, selv om mange må bytte modemet sitt etter litt ruskevær. 

Noen ganger kobles jord sammen med den ene lederern (Ln1   - blå ledning) i ett enfaset opplegg med 230 Volt. Dette er vanligere nedover i europa, enn i Norge og Albania. Da har man ikke lenger en nulleder. Fordelen vet jeg ikke noe om, men en jordfeilbryter er en summasjonsvakt, som sjekker at strømmen på Ln 1 og Ln 2 er like til en hver tid. Forsvinner noe av strømmen (strømmen går i kretsen) underveis, vil jordfeilbryteren, som ser ut som, og også er sikring, koble ut. Slik jeg har forstått det, trenger ikke jordledningen egentlig å kobles mot planeten jorda, hvis Ln1 og jord er koblet sammen. Da har du potensielt 115Volt i alle chassis, båtens skrog, osv, men strømmen kobles vekk hvis Ln1 og Ln2 prøver å prøver å finne hverandre via kroppen din. Da tror jeg kroppen motstand gjør at summeringen ikke går opp på summasjonsbryteren, og strømmen brytes før hjertestans.

Nå er jeg på tynn is, men prøver alikevel.

Jordfeilbrytere er veldig bra, og kreves f.eks ved legging av varmekabel på bad. Mange eldre opplegg i hus har ikke dette. Kun jord som nulleder. Moderne elopplegg i hus har dette som standard, og jordede kontakter i alle rom. Ikke bare kjøkken, vaskerom og belysninga på bad.

Nå gleder jeg meg til at dette blir plukket fra hverandre av noen som vet bedre……

Du er inne på mye bra både med første og andre innlegg. ?

Først og fremst jordfeilbryter kreves på alle forbrukskurser, så sant det ikke gjøres andre sikkerhetstiltak for personbeskyttelse.

Når PE(her over kalt jord) Og N er sammekoblet blir dette kalt PEN-leder.

PEN-Leder er i et TN-Anlegg.

Etter mitt syn så blander du TN-nett og IT-nett sammen.

Dvs, TN-Nett er vanlig i Europa, det er kun Norge og Albania som har IT-nett.

@Hulda er tydeligvis mer glad i SSB enn DSB??

Til trådstarter:Hvorfor har du ikke EGEN  jordfeilbryter ombord?

Når du måler 170V, hvor plasserer du målepinnene?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 11 timer siden:

Til trådstarter:Hvorfor har du ikke EGEN  jordfeilbryter ombord?

Når du måler 170V, hvor plasserer du målepinnene?

Fordi anlegget er godkjent som det er. UTEN egen jordfeilbryter. Men får kanskje investere i en ny sikring med jordfeilbryter.

da hadde jeg pinnene i skjerimnga på mikroen og i pyroovnen, som har ganske god kontakt med båtens jord/minus

ble lei av å få støt i meg så kobla fra jordledern til mikroen.

Tror ikke det vil hjelpe å pælme micro. Hvis dere ser på bilde nr.2 i første innlegg, så går jordlederen rett i godset på microen. Den er ikke innom noe annet. Så det jeg får i fingrene når jeg tar i mikroen er rett og slett det som kommer inn til båten gjennom jordlederen... Det kan da vel ikke microen klandres for!

Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden:

Fordi anlegget er godkjent som det er. UTEN egen jordfeilbryter. Men får kanskje investere i en ny sikring med jordfeilbryter.

da hadde jeg pinnene i skjerimnga på mikroen og i pyroovnen, som har ganske god kontakt med båtens jord/minus

ble lei av å få støt i meg så kobla fra jordledern til mikroen.

Er jord og batteri minus koblet sammen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...