Jump to content

Intern lekkasje i styring, Saga 32


Viksund 830

Recommended Posts

Hei, jeg var med en kompis og hentet båten hans her for en liten stund siden.

På vei hjem ble det kjørt mye på autopilot uten problemer. At autopiloten fungerte antar jeg er at den kompenserer hele tiden.

Ved manuell styring så la vi merke til at på litt halvfart så måtte vi korrigere styresnekka hele tiden mot styrbord fordi båten dreide av mot babord.

 

På lav hastighet er det ok respons fra styresnekkene, var da så og si ikke noe avdrift. Antar at det er på grunn av mindre krefter på roret

 

I båten er det to manuelle styresnekker og en autopilot.

 

Ved feilsøking finner vi følgende:

Når båten ligger ved kai og vi dreier styresnekka helt mot styrbord, så merker vi når styresylinderen er ved enden, men med litt trykk så fortsetter styresnekka fortsatt mot styrbord.

Det samme skjer når vi forsøker mot babord. Dette skjer på begge manuelle styremaskinene.

Det kommer ikke noe hydralikkvæske ut noen steder, så vi antar at vi har en intern lekkasje en eller annen plass.

 

Jeg tenkte at det kanskje lekker over stempelet på styresylinderen, og monterte derfor nødrøret og forsøkte å legge press på det. Hypotesen var da at hvis det var lekkasje i sylinderen så ville vi klare å flytte roret med hydraulikken fortsatt montert, men det klarte vi ikke. Eller at jeg brukte nok kraft...

 

 

 

Spørsmålet er da til det kunnskapsrike forumet, hva kan være feil, har noen opplevd noe lignende???

 

Mitt neste forslag er å koble fra sylinderen, blende slangene slik at de er tette, og da bør styresnekkene stå stille, eller??

 

Kom gjerne med tips og innspill.

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slitt tetning på stempelet i styresylinderen kan være en mulighet. På min sylinder fra Bosvik er dette bare en O-ring som er enkel å bytte. 

 

Men lurer på, kan årsaken også være en lekk tilbakeslagsventil på en av pumpene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke. Men om rattpumpene er av samme type/størrelse så kan det at de oppleves forskjellige tyde på at årsaken ligger i pumpene. 

 

Kanskje mulig å koble ut styresylinder og blende slangendene for å se om dette medfører noen endring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...