Viksund 830 Startet 17.Juni.2021 Del på Facebook Startet 17.Juni.2021 (redigert) Hei, jeg var med en kompis og hentet båten hans her for en liten stund siden. På vei hjem ble det kjørt mye på autopilot uten problemer. At autopiloten fungerte antar jeg er at den kompenserer hele tiden. Ved manuell styring så la vi merke til at på litt halvfart så måtte vi korrigere styresnekka hele tiden mot styrbord fordi båten dreide av mot babord. På lav hastighet er det ok respons fra styresnekkene, var da så og si ikke noe avdrift. Antar at det er på grunn av mindre krefter på roret I båten er det to manuelle styresnekker og en autopilot. Ved feilsøking finner vi følgende: Når båten ligger ved kai og vi dreier styresnekka helt mot styrbord, så merker vi når styresylinderen er ved enden, men med litt trykk så fortsetter styresnekka fortsatt mot styrbord. Det samme skjer når vi forsøker mot babord. Dette skjer på begge manuelle styremaskinene. Det kommer ikke noe hydralikkvæske ut noen steder, så vi antar at vi har en intern lekkasje en eller annen plass. Jeg tenkte at det kanskje lekker over stempelet på styresylinderen, og monterte derfor nødrøret og forsøkte å legge press på det. Hypotesen var da at hvis det var lekkasje i sylinderen så ville vi klare å flytte roret med hydraulikken fortsatt montert, men det klarte vi ikke. Eller at jeg brukte nok kraft... Spørsmålet er da til det kunnskapsrike forumet, hva kan være feil, har noen opplevd noe lignende??? Mitt neste forslag er å koble fra sylinderen, blende slangene slik at de er tette, og da bør styresnekkene stå stille, eller?? Kom gjerne med tips og innspill. Redigert 17.Juni.2021 av Viksund 830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Slitt tetning på stempelet i styresylinderen kan være en mulighet. På min sylinder fra Bosvik er dette bare en O-ring som er enkel å bytte. Men lurer på, kan årsaken også være en lekk tilbakeslagsventil på en av pumpene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Viksund 830 Svart 18.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 @BriggHvordan kan vi teste tilbakeslagsventilene? Det er mer sig på styremaskinen inne, enn den ute... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Det vet jeg ikke. Men om rattpumpene er av samme type/størrelse så kan det at de oppleves forskjellige tyde på at årsaken ligger i pumpene. Kanskje mulig å koble ut styresylinder og blende slangendene for å se om dette medfører noen endring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KDB Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 (redigert) Lekkasje i autopilot pumpe? Siden feilen er på begge rattpumper. Redigert 18.Juni.2021 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 19.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Ja, KDB, jeg har vært inne på den tanken. Spørs om vi bare må isolere en og en komponent for å finne feilen, begynner med styresylinderen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.