spot Startet 19.Juni.2021 Del på Facebook Startet 19.Juni.2021 Hei alle gode båtfolk. Jeg skal kjøpe meg en større båt for boformål. Jeg tenker ikke en lekter eller andre konsepter der fartøyet i all hovedsak er tenkt å ligge i havn, men heller et større fartøy, som har en grei boflate for ett menneske (og en katt) og som kan seile på de fleste hav. Jeg har sett på rene seilbåter, motorseilere og colin archer type båter, men er heller usikker på hvor jeg havner. Har heller ikke all verdens budsjett, men har pågangsmot, og omfattende erfaring med trearbeider og rimelig tilgang på billig materiell (tre) og verktøy. Er det noen her som har erfaring fra tilsvarende, eller noen som kan gi gode råd angående valg av type, materiale, pris eller.. Har veldig lyst på en gammel treskøyte men er usikker på kostnader for vedlikehold med større trebåter.. Kan vel kanskje virke som et "meningen med livet" spørsmål men vet det er vanvittig mye erfaring og kunnskap i dette forumet som kan være til hjelp.. På forhånd tusen takk for evt. svar. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 spot skrev 51 minutter siden: Hei alle gode båtfolk. Jeg skal kjøpe meg en større båt for boformål. Jeg tenker ikke en lekter eller andre konsepter der fartøyet i all hovedsak er tenkt å ligge i havn, men heller et større fartøy, som har en grei boflate for ett menneske (og en katt) og som kan seile på de fleste hav. Jeg har sett på rene seilbåter, motorseilere og colin archer type båter, men er heller usikker på hvor jeg havner. Har heller ikke all verdens budsjett, men har pågangsmot, og omfattende erfaring med trearbeider og rimelig tilgang på billig materiell (tre) og verktøy. Er det noen her som har erfaring fra tilsvarende, eller noen som kan gi gode råd angående valg av type, materiale, pris eller.. Har veldig lyst på en gammel treskøyte men er usikker på kostnader for vedlikehold med større trebåter.. Kan vel kanskje virke som et "meningen med livet" spørsmål men vet det er vanvittig mye erfaring og kunnskap i dette forumet som kan være til hjelp.. På forhånd tusen takk for evt. svar. Store båter krever mye vedlikehold og dertil kostnader uansett hvor mye du klarer å fikse selv. Skal du i tillegg ha en båt som kan krysse alle hav, vil jeg anbefale en seilbåt i plast, så stor som budsjettet tillater. Størrelsen som kreves, kommer ann på hvor store bekvemeligheter du krever eller ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Det kan fort bli helt feil å svare generelt på dette. Jeg vet ikke hvor gammel du er, kjenner ikke båten du ender opp med, og vet ikke hvor mye erfaring du faktisk har. Er båten tilstrekkelig billig ender du fort opp som båtbygger, elektriker og maskinist, mens du drømmer om å være levemann, navigatør og oppdager. Det finnes mange eksempler på oppgitte trebåtprosjekter, som har knust familier, båteiers økonomi, og hjemhavnas tålmodighet. Det finnes også noen eksempler på det motsatte. Er du av den romantiske typen, som kun har pågangsmot? Jeg tror jeg kan bevise at det ikke går med det alene. Det kommer til å koste en slump med penger uansett. Det har også blitt klart for meg at ting er tre ganger så dyrt, og tar tre ganger så lang tid som man tror, som ett minimum(når sort pågangsmot er tilstede). Unntaket her er akkurat det å finne en båt, samt å kjøpe den. Det kan gå overraskende fort. Basert på dette mener jeg det vil være lurt å tenke seg en ligning som sier at hver krone spart på båtkjøpet kommer til å koste deg tre kroner. Du vil imidlertid få masse hjelp her på forumet, og jeg ønsker deg lykke til som reder, hvis det er veien det går…. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Velkommen på Baatplassen! Gangen i det er først å gjøre sjøklar. Slipping med lakk, sink, bunnstoff ol uten noen reparasjoner på ei 40 fot skøyte kommer gjerne på 30-40 annenhvert år. Minst like mye til motordeler, dekksbehandling og vindusviskere mm hvert år. Fortøyning, kaiplass og landstrøm til uisolert båt trekker noen lapper. 3-10 l pr nm begrenser fort distansen på de store hav. Det er bare i Norge du får avgiftsfri. Så begynner moroa. Kartplotter, madrasser, oppvarming, ny lading, innrede lasterommet osv. Litt svartmaling, men jeg vil heller anbefale en seilbåt av plast fra 80- tallet på rundt 30-35 fot som du stort sett kan flytte rett inn i. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.