ronjahund Startet 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2021 Hei,har en Volvo tmd 120a den har stått i et år,gikk fint sist jeg brukte den,starter opp nå så vibrerer/rister på tomgang,litt over 600 rpm,går fint når jeg øker rpm fra ca 700 og oppover har hatt ut dysene og hatt de til sjekk,en defekt og en som måtte justeres/renses.satt tilbake men samme problem (går litt bedre nå)men vibrerer fortsatt?? Noen kloke hoder med tips? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Du kan løsne på ett dyserør om gangen når motor går på tomgang. Turtallet skal da droppe likt på alle sammen. Hvis det er en som oppfører seg annerledes, eller at det ikke er reaksjon, så har du funnet sylinderen med feil. Kan godt hende at det er en dyse til som trøbbler. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 19.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Hei,men alle dysene kommer rett fra dieselverksted,sjekket og justert og byttet??(balchen og Sørensen dieselverksted) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Gjør uansett som @Mort1 sier, det kan være skjæring på en sylinder, eller feil i dieselpumpen som også kan gjøre at den ikke går som den skal på alle sylindere. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mort1 Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 ronjahund skrev for 12 timer siden: Hei,men alle dysene kommer rett fra dieselverksted,sjekket og justert og byttet??(balchen og Sørensen dieselverksted) Jeg anser Sørensen og Balchen som et godt verksted. Men, du har fått byttet 1 defekt dyse, og de andre har antagelig samme gangtid som den som var defekt, derfor fremgangsmåte som beskrevet over, for å finne sylinder med feil. Finner du en sylinder med feil, så kan du kryssbytte to dyser, og se om feil flytter seg. Hvis feilen flytter seg, så er det feil med en dyse. Hvis feilen ikke flytter seg må du dypere inn i motor eller dieselpumpe. Slik sett er det best at det er feil på en dyse..... Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Hadde alle dysene ute og fikk de sjekket en gang til,alle var tipp topp,tok kompresjonstest,den var ok,satte slanger på alle dyserøra og samlet diesel i flasker mens jeg kinnet på komp testen,det var samme mengde i alle flaskene.sjekket ventilklaringer,de var ok så nå begynner jeg og bli tom for ideer…?noen som har noen ideer?? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Mort1 skrev On 19.6.2021 at 12.05: Du kan løsne på ett dyserør om gangen når motor går på tomgang. Turtallet skal da droppe likt på alle sammen. Hvis det er en som oppfører seg annerledes, eller at det ikke er reaksjon, så har du funnet sylinderen med feil. Kan godt hende at det er en dyse til som trøbbler. Ville prøvd dette før jeg gjorde mye av det andre. Redigert 22.Juni.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 ronjahund skrev 41 minutter siden: så nå begynner jeg og bli tom for ideer…?noen som har noen ideer?? Mener du virkelig at du har forsøkt å gjøre alt annet enn det @Mort1 allerede har foreslått? Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Nei?…….,det var det første jeg prøvde,uten noe nevneverdig forskjell på sylinderne… Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Er turteller riktig? Ved veldig lavt turtall blir det vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Med andre ord=Motoren rister /vibrer uansett om jeg løsner ett og ett dieselrør. Vurderer og få sjekket pumpa Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Ja det virker som den går på riktig turtall Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Det er ikke lett å telle turtallet uten et instrument til hjelpemiddel. Legger ved en link til en rimelig tutallsteller. Turtallsteller. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Den så jo kjekk ut,smart sak men tror ikke det er turtallet som er problemet,den går på det samme turtallet på tomgang som den alltid har gjort,det kan jeg se på måleren,og jeg kan i og For seg høre det,men den vibrer noe voldsomt,det har den aldri gjort før,gikk helt fint når jeg satte den fra meg,begynte og tulle sånn med en gang jeg starta opp året etter,hadde feil på to dyser,satte inn «nye»dyser og merket ingen forandring,den vibrer og går ikke pent på tomgang. tenker kanskje det kan være noe med pumpa?men den leverer jo tilnærmet lik mengde diesel til alle seks sylindere(sjekket med slanger på røra og ned i seks like flasker)kan det være noe som er ødelsgt eller henger der tro?? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 En video av dette kan være til hjelp. Motorfester og oppheng er iorden? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 ronjahund skrev for 2 timer siden: Vurderer og få sjekket pumpa Jeg holder med deg i å ta av pumpa og levere den til overhaling. Dette er jo uansett en motor som er noen år. Tror det var det tidligere medlemmet her Pinkvin som leverte dieselpumpa si til overhaling hos Minges Diesel, og ble overrasket både over at prisen var lav, og at motoren ikke var til å kjenne igjen etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 nomen skrev for 12 timer siden: Motorfester og oppheng er iorden? Ja, det er nok en god idé å sjekke før en går videre, samt evt dempeplate, vet ikke om motoren har dette. Normalt sett så vil det å løsne på ett og ett dyserør finne ut hvilken sylinder som lager krøll, enten det er dyser, dieselpumpe, eller selve motoren..... Det kan f.eks være en fjær til en trykkventilen på leveringstiden som er knekket, det skjer fra tid til annen.... Før du evt leverer dieselpumpa til overhaling, så få en pris. Disse rekkepumpene var forholdvis dyre å reparere, med mindre det kun var en rekalibrering som var nødvendig... Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Kan jo være timingen på diselpumpen som er litt ute. Det skal svært lite til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Den gangen jeg jobbet med bil. Gamle lastebiler som prompet og småruset på tomgang. Da var det som regel dyser (som du har sjekket) eller tomgangsanslag/governor i høytrykkspumpen som var i ulage. Å ta en sjekk av pumpen vil kunne gi store forbedringer. For øvrig noe av det første jeg gjorde på Hulda. Fikk inn en renovert høytrykkspumpe. Siden har motoren gått jevnt som en dampmaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.