Roger og Olina Startet 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2021 Holdt på å rote under senga i piggen og kom over disse 2 trafoene. Det står en 8kw dieselgenerator i båten som gir 110v. Mye tyder på at kablene går til generatoren. Men etter å ha ruslet over 12t timer, så tviler jeg på at det er så mye å hente der. Så den har jeg ikke forsøkt å starte en gang og den ser ut til å ha vært igjennom 2 kriger. Men spørsmålet er jo om jeg har rett i det jeg tror, jeg klarer ikke å følge kablene helt bak. Har de i så fall noen verdi eller er det søppeldynga neste? Sitér dette innlegget Link to post
boef Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Trafoene dine er merket med 2500 VA (VoltAmpere)og 2,5 kVA (kiloVoltAmpere). 1 kVA er omtrent 1 kW så du har 8 kW generator og omtrent 5 kW trafokapasitet. Jeg regner kanskje med en av trafoene er etterinnstallert og koblet i paralelle for å øke kapasiteten på 110 V siden du har 2 små og ikke en stor? Skjønte ikke helt hva spørsmålet, men hvis du fjerner en får du bare halvparten av effektkapasiteten på 110 V. Regner med elektrisk utstyr i båten din går på 110 V? Hvis du fjerner begge kan du få 220 V rett fra generatoren men da har du ett problem da ledningsnett og alt av elektrisk utstyr er laget for 110 V og ikke 220 V. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 boef skrev 4 minutter siden: Trafoene dine er merket med 2500 VA (VoltAmpere)og 2,5 kVA (kiloVoltAmpere). 1 kVA er omtrent 1 kW så du har 8 kW generator og omtrent 5 kW trafokapasitet. Jeg regner kanskje med en av trafoene er etterinnstallert og koblet i paralelle for å øke kapasiteten på 110 V siden du har 2 små og ikke en stor? Skjønte ikke helt hva spørsmålet, men hvis du fjerner en får du bare halvparten av effektkapasiteten på 110 V. Regner med elektrisk utstyr i båten din går på 110 V? Hvis du fjerner begge kan du få 220 V rett fra generatoren men da har du ett problem da ledningsnett og alt av elektrisk utstyr er laget for 110 V og ikke 220 V. Takker for tilbakemelding. Generatoren skal ut av båten, så får jeg se om det er noe å spare på. Så jeg kommer ikke til å bruke 110v i båten. Den kan enkelt gjøres om til 220v ser jeg i manualen og da er jeg klar over at jeg må legge opp kabler for 220v. Men jeg har vel ikke behov for disse to trafoene? For meg så ser det ut til at en av dem er ettermontert ja. Sitér dette innlegget Link to post
boef Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Hvis generatoren skal ut og du legger om fra 110 V til 220 V er det bare å røske ut trafoene. Mye fint kobber i de også så sveip de innom din lokal skraphandler så får du finansiert litt av prosjektet også! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Du trenger ikke å trekk om kablene, da de er tykkere en på 220volt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Kan det ikke være noen med amerikansk båt som kan ha bruk for slike trafoer . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger og Olina Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 NilsPils skrev for 2 timer siden: Kan det ikke være noen med amerikansk båt som kan ha bruk for slike trafoer . ? Sikkert mulig det. Men de er bly tunge. Så koster sikkert fletta å sende. Hva er i så fall en fornuftig pris å legge dem ut for? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Ring Stena recykling på Vold imorgen og hør hva de betaler for kobber om dagen. Da vet du ihvertfall minsteprisen du kan selge de for. Det er gode priser på kobber, så å sette de slik at noen polakker stjeler, må du ikke gjøre. Da kan du heller gi de til meg, så skal jeg hjelpe deg med å få løftet de på land? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
HansH Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Ettersom du tydeligvis har 110-volt anlegg om bord, er kanskje den ene trafoen for landstrøm, dvs transformere 230 volt fra land til 110 volt for strømopplegget ombord? Antar du da har diverse 110-volt forbrukere som varmtvannsbereder, batterilader og div annet utstyr. Forutsatt at bytter eventuelle 110-volts forbrukere, så er jo øvrig ombygging til 230 volt kurant og hvor du da kan beholde kabler og koblingspunkter. Men evt sikringer og vern må kanskje byttes. Generelt har slike trafoer ekstremt lang levetid og det kan godt være at de er kurante å selge på finn hvis du tar dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Jeg ville sjekket om om noen av trafoen kan brukes som skilletrafo . Det er ikke uvanlig at det er 2 viklingen med 110 volt som er paralellkoblet. Om dette er tilfelle så kan disse seriekobles og da får du en ren skilletrafo, som du sikkert kan få et par tusenlapper for Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Roger og Olina skrev for 2 timer siden: Men de er bly tunge. Så koster sikkert fletta å sende. Hva er i så fall en fornuftig pris å legge dem ut for? Aner ikke hva de er verd, men hvis de er tunge, så var de garantert dyre i innkjøp! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Takker for gode tilbakemeldinger. Veier vel 50-60kg stk så er nok en del kobber her ja. Får sjekke med skrapjens eller kanskje prøve en annonse på finn... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 (redigert) Sitat da er jeg klar over at jeg må legge opp kabler for 220v. Nei, du trenger ikke bytte kabler... 110 v kablene du har er dobbel så tykk som de som brukes på 220 volt... Men automst sikringene må byttes... De er for kraftige... Ang trafoene....er du helt sikker på du ikke har noen 110 volt forbrukere igjen ombord ..? Det kan være de er der for å gjøre 220 volt om til 110 volt til nettopp slike forbrukere... Redigert 20.Juni.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Nei, du trenger ikke bytte kabler... 110 v kablene du har er dobbel så tykk som de som brukes på 220 volt... Men automst sikringene må byttes... De er for kraftige... Ang trafoene....er du helt sikker på du ikke har noen 110 volt forbrukere igjen ombord ..? Det kan være de er der for å gjøre 220 volt om til 110 volt til nettopp slike forbrukere... Om det er noe som er på 110v, så er det ikke i bruk. Har funnet så mye rare koblinger i denne båten, at det er til å grøsse av. Her er det brukt lampett ledninger på det meste. Ordinale kabler er kuttet og skjøtet på med bla lampett ledninger. Det har vært og er mye spagetti. Så om det er noe utstyr på 110v eller 220v som er fastmontert, så tør ikke jeg å starte det opp. Det som er frustrerende er at full dokumentasjon av el følger med båten. Men det er så ødelagt av "snarveier" at det er ikke mulig å følge det. Jeg har derfor startet å legge opp mye av det på nytt. Til og med i 220v som var der, var det jordfeil så det holdt. Så jeg røsket det ut og kjøpte nytt fra DEFA. Det er brukt stor mengder sukkerbiter og el tape... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Ja, det bør du ta et tak med forrige eier...farlig slurv... Standarden på de båtene er 600 volt skipskabler på alt som har med landstrøm å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.