Jump to content

Fant 2 trafoer i båten. Noen som kjenner til disse.. bilder.


Roger og Olina

Recommended Posts

Holdt på å rote under senga i piggen og kom over disse 2 trafoene. Det står en 8kw dieselgenerator i båten som gir 110v. Mye tyder på at kablene går til generatoren. Men etter å ha ruslet over 12t timer, så tviler jeg på at det er så mye å hente der. Så den har jeg ikke forsøkt å starte en gang og den ser ut til å ha vært igjennom 2 kriger. Men spørsmålet er jo om jeg har rett i det jeg tror, jeg klarer ikke å følge kablene helt bak. Har de i så fall noen verdi eller er det søppeldynga neste?

20210620_085754.jpg

20210620_085721.jpg

20210620_085759.jpg

Link to post

Trafoene dine er merket med 2500 VA (VoltAmpere)og 2,5 kVA (kiloVoltAmpere). 1 kVA er omtrent 1 kW så du har 8 kW generator og omtrent 5 kW trafokapasitet. Jeg regner kanskje med en av trafoene er etterinnstallert og koblet i paralelle for å øke kapasiteten på 110 V siden du har 2 små og ikke en stor? 


Skjønte ikke helt hva spørsmålet, men hvis du fjerner en får du bare halvparten av effektkapasiteten på 110 V. Regner med elektrisk utstyr i båten din går på 110 V? Hvis du fjerner begge kan du få 220 V rett fra generatoren men da har du ett problem da ledningsnett og alt av elektrisk utstyr er laget for 110 V og ikke 220 V. 

Link to post
boef skrev 4 minutter siden:

Trafoene dine er merket med 2500 VA (VoltAmpere)og 2,5 kVA (kiloVoltAmpere). 1 kVA er omtrent 1 kW så du har 8 kW generator og omtrent 5 kW trafokapasitet. Jeg regner kanskje med en av trafoene er etterinnstallert og koblet i paralelle for å øke kapasiteten på 110 V siden du har 2 små og ikke en stor? 


Skjønte ikke helt hva spørsmålet, men hvis du fjerner en får du bare halvparten av effektkapasiteten på 110 V. Regner med elektrisk utstyr i båten din går på 110 V? Hvis du fjerner begge kan du få 220 V rett fra generatoren men da har du ett problem da ledningsnett og alt av elektrisk utstyr er laget for 110 V og ikke 220 V. 

 

Takker for tilbakemelding. Generatoren skal ut av båten, så får jeg se om det er noe å spare på. Så jeg kommer ikke til å bruke 110v i båten. Den kan enkelt gjøres om til 220v ser jeg i manualen og da er jeg klar over at jeg må legge opp kabler for 220v. Men jeg har vel ikke behov for disse to trafoene?

For meg så ser det ut til at en av dem er ettermontert ja.

Link to post

Ring Stena recykling på Vold imorgen og hør hva de betaler for kobber om dagen.

Da vet du ihvertfall minsteprisen du kan selge de for.

Det er gode priser på kobber, så å sette de slik at noen polakker stjeler, må du ikke gjøre.

Da kan du heller gi de til meg, så skal jeg hjelpe deg med å få løftet de på land?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ettersom du tydeligvis har 110-volt anlegg om bord, er kanskje den ene trafoen for landstrøm, dvs transformere 230 volt fra land til 110 volt for strømopplegget ombord? Antar du da har diverse 110-volt forbrukere som varmtvannsbereder, batterilader og div annet utstyr. Forutsatt at bytter eventuelle 110-volts forbrukere, så er jo øvrig ombygging til 230 volt kurant og hvor du da kan beholde kabler og koblingspunkter. Men evt sikringer og vern må kanskje byttes. 

 

Generelt har slike trafoer ekstremt lang levetid og det kan godt være at de er kurante å selge på finn hvis du tar dem ut.

Link to post

 

 

Sitat

da er jeg klar over at jeg må legge opp kabler for 220v.

 

Nei, du trenger ikke bytte kabler...

110 v kablene du har er dobbel så tykk som de som brukes på 220 volt...

Men automst sikringene må byttes...

De er for kraftige...

 

Ang trafoene....er du helt sikker på du ikke  har noen 110 volt forbrukere igjen ombord ..? 

Det kan være de er der for å gjøre 220 volt om til 110 volt til nettopp slike forbrukere...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

 

 

Nei, du trenger ikke bytte kabler...

110 v kablene du har er dobbel så tykk som de som brukes på 220 volt...

Men automst sikringene må byttes...

De er for kraftige...

 

Ang trafoene....er du helt sikker på du ikke  har noen 110 volt forbrukere igjen ombord ..? 

Det kan være de er der for å gjøre 220 volt om til 110 volt til nettopp slike forbrukere...

 

Om det er noe som er på 110v, så er det ikke i bruk. Har funnet så mye rare koblinger i denne båten, at det er til å grøsse av. Her er det brukt lampett ledninger på det meste. Ordinale kabler er kuttet og skjøtet på med bla lampett ledninger. Det har vært og er mye spagetti. Så om det er noe utstyr på 110v eller 220v som er fastmontert, så tør ikke jeg å starte det opp. Det som er frustrerende er at full dokumentasjon av el følger med båten. Men det er så ødelagt av "snarveier" at det er ikke mulig å følge det. Jeg har derfor startet å legge opp mye av det på nytt. Til og med i 220v som var der, var det jordfeil så det holdt. Så jeg røsket det ut og kjøpte nytt fra DEFA. Det er brukt stor mengder sukkerbiter og el tape...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...