Jump to content

Fiks av knopmåler som ikke virker

roesok

Recommended Posts

Et ikke ukjent problem vil jeg tro. Nå har de fleste knopmåler på GPS/kartplotter. Den er også mer korrekt enn den analoge. Men er uansett kjekt at knopmåler fungerer. Kom over denne videoen for quick fix. Dette er en Yamaha, men sjekket på min Honda BF115 og den har samme lille hull nederst i forkant på motorstammen. Gjorde et raskt forsøk i går med denne fremgangsmåten. Men neida, knopmåler var like død. Nå ble ikke hullet "borret opp" som vist i denne videoen, bare forsiktig staket litt i. 

Andre som erfaringer med dette? Eller andre måter å løse problemet på? Kanskje hele undervannshuset må tas ned, f.eks. i sammeheng med impellerskift og da ta en grundigere rens av disse rørene. 

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Kan jo også være en ide å sjekke selve instrumentet i fall feilen ligger der, så unngår du unødvendig jobb. Det ligger helt sikkert noe om hvordan både sensoren og instrumentet virker på internett. Det kan være du kan måle det frem til hvor feilen ligger med et multimeter. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Sjelden feil på instrumentet. Knopmåler er, slik jeg har forstått det, en helt mekanisk affære uten noe elektronisk innblanding. Gjennom plastslange kommer lufttrykk fra motor under fart som gir utslag på instrumentet. 

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hadde samme problem en gang. Løsnet pitot-slangen fra instrument-baksiden og blåste gjennom. Det viste seg imidlertid etter hvert at det kun var slike "flytende gress strå" som en periode fløt i sjøen, og disse hadde en tendens til å legge seg akkurat over pitot hullet nede på undervannshuset. Dermed forsvant trykket opp til instrumentet med dertil null trykk.

kjørte på noe tauverk i vannet med min yamaha 60, hullet ble så tett at knopmåleren sto fast på 23 knop :lol:

Pirking med knappenål + "trykkluft" i form av en sykkelpumpe fikk det opp igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 25 minutter siden:

kjørte på noe tauverk i vannet med min yamaha 60, hullet ble så tett at knopmåleren sto fast på 23 knop :lol:

Pirking med knappenål + "trykkluft" i form av en sykkelpumpe fikk det opp igjen

Hvor og i hvilken retning blåste du «trykkluft» ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...