HansH Startet 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2021 (redigert) Har en P50 mk 2 -07 og har spørsmål om påfyll/etterfylling av kjølevæske i sentralvarmeanlegg. Har tatt ut dieselvarmeren (Eberspächer Hydronic M 10 W 24 volt) for rens og vedlikehold. Var mye "koksing" i brenner og det kom masse hvit røyk ved oppstart. Tror koksing hadde forårsaket lekkasje mellom vannsystem og diesel forbi pakninger. Har bestilt fullt nytt sett med pakninger. Brenner sitter montert nede i aktre hjørne på babord. Da jeg tok den ut rant selvsagt mesteparten av kjølevæsken i systemet ut. (rød væske). Jeg antar det er en holding-tank eller påfyllingstank i dette systemet som jeg ikke har lokalisert ennå. Noen der ute som har tilsvarende og som tilfeldigvis vet hvor man etterfyller slik væske? Systemet er utstyrt med 3 separate varmere (i salong under sofa, sb lugar under seng og masters cabin i baug under seng). Bildet under viser brenner demontert. Det er særlig brennkammer som var mye kokset men også inni varmeveksleren. Renset med lut og saltsyre i kontrollerte former. Brenner er i syrefast materiale, øvrige deler i aluminium, så man må være meget påpasselig. Så spørsmålet er da: Vet noen hvor man bør etterfylle væske her? Slenger i tillegg med spørsmålet om noen har prøvd å koble et slikt system innpå varmtvannstanken? (Forutsetter da å koble ut motorsløyfen.) Ønsker å ha mulighet for ettervarming av varmtvann uten å kjøre generator. Takknemlig for innspill. PS: Har lagt ut samme spørsmål i Princessgruppa på Facebook hvor noen kan ha sett det allerede. Redigert 20.Juni.2021 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Er sikkert ein ekspansjons tank i systemet som du kan etter fylle veske Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Eg har min varmeren min i serie med vvbh og motor virkar svert bra Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Fikk svar på Facebook ang plassering av tank. Står inni et skap plassert bb rett inn i cockpiten/akterdekk. @husky dane 85. Går det greit å ha varmer i serie med motor også? Jeg trodde man måtte koble fra motor for å slippe å sirkulere hele systemet via motor, vv-tank etc. Dagens vv-tank får varme fra bb motor når denne går. Ellers vanlig 230 volt strøm. Er også litt usikker på dette med styringen. Systemet har jo et eget styrepanel, samt at hver av de tre varmeenhetene har termostat og 3-trinns vifte som styres fra hvert sitt panel. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Går greit i min båt,ellers så går da å montera varmeveksler mellom dei 2 systema,då holder du dei heilt adskilt,trur da finnes dokumentasjon på dette på sidene til Eberspacher Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Det kan være veldig vanskelig å få luft ut av systemet. Har selv montert inn egen pumpe for å lufte, med stengekraner etc. Det du kan gjøre er å bryte sløyfen på egnet sted, og ta begge slanger ned i hver sin bøtte, med ny kjølevæske i den ene. Så på ene slangen koble til en pumpe for å sirkulere ut luften og gammel væske, med ny kjølevæske. Når det kommer ny væske uten luft i bøtte to er systemet luftet. Håper dette var forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 @KDBTakker for tips. Det var nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.