Jump to content

Bavaria 35 sport-hvordan tømme septiktank via utsuget på dollbord?


Gabi

Recommended Posts

Tenkte at jeg skulle prøve å bruke sugestussen for å tømme septiktanken på min 2007-modell Bavaria 35 sport. Har aldri brukt den før, og ville sjekke noen småting før jeg koplet til septikavsugeren. 

 

Jeg demonterte tankgiveren og blåste inn gjennom lufteventilen på skrogsiden for å se om den var åpen (hadde spylt igjennom med vann først). Det gikk veldig bra å blåse inn luft så det tyder på at luftingen er åpen. Kjipt med evnt tett lufting for da vil den ikke slippe inn luft etterhvert som man suger.

 

Åpnet så lokket til selve avsuget på dollbordet og spyltw nedi vann, for tenkte at dersom vannet forsvinner så er slangen åpen inn mot septiktanken. Men der forsvant det ikke noe vann gitt....enten tett som ei potte eller noe jeg ikke har skjønt ned dettw avsugsopplegget.

 

Jeg tok da en stakefjær og staket og staket for å se om jeg fikk åpnet men ikke en sjans.

 

Betyr dette at avsugsslangen, som er montert i bunnen av tanken ved siden av avsugsslangen til pumpa (som pumper til sjø) er tett? 

 

Jeg aner ikke når forrige eier brukte avsuget, vi har ikke brukt det. Er det tett og forsteinet så jeg må demontere slangen og skrape ut?

Kan det være en ide å prøve utsugespumpen for å se om det da løsner?

Eller noe jeg ikke har skjønt?

 

Noen ideer her?

Link to post
Share on other sites

Du har ikke en kran som kan veksle om du vil pumpe ut via egen tømmepumpe til sjø og tømming til land? Om den står i tømming til sjø er det jo en naturlig forklaring om begge systemene suger fra samme stigerør ned i tanken.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis avsuget på dollbordet er tett er det som regel et "gjørmelag" i bunn av tanken som mer eller mindre har stivnet. Det er uansett greit å få ut.

Prøv å blande en liter varmtvann med Plumbo (avløpsåpner) og hell rett ned i waste-uttaket på dekket. Løsner det så gjentar du prosessen. Så noen gode skyllinger av tanken med mye varmtvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det bare er en ventil og det er bunnventilen på slangen som går dit direkte fra tanken dersom du skal tømme rett i sjøen. Den andre slangen går vel fra bunnen av tanken i et bend opp til dekkavsuget. Høres ut som samme opplegget som på vår båt. Er ikke helt happy med dette opplegget, for i bunnen av slange nr to vil det vel legge seg drit. Jeg borret også ut gitteret i luftingen vår. Lar forøvrig alltid tanken stå med en god del liter med ferskvann etter hver tur.

 

Når du har fått åpnet slangen til dekkavsuget, så har jeg stor sans for tømmestasjonen på Vallø. Den har gjenger og du kan skru den fast i avsuget. Må bare klippe av "dimmelenka" til logget.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 53 minutter siden:

Jeg borret også ut gitteret i luftingen vår.

 

Smart å borre ut gitteret. Jeg renset tankene og fylte litt for mye vann iforbindelse med dette slik at såpeblandingen kom ut av lufteventilene på begge septiktankene. Så også at det la seg "ting" på gitteret.

 

Disse skal borres ut i ettermiddag :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er som du beskriver et separat uttak uten noen form for ventil i bunnen av tanken. Det betyr at når du har full tank så står avfallet like høyt i det røret. Litt avhengig av tidligere eieres praksis kan det ha stått dritt der lenge som har blitt hardt. 

 

Jeg ville bare koblet på avsuget. startet maskinen og så åpnet ventilen på avsuget forsiktig. Du merker raskt om det er helt tett eller om det kommer noe slik det skal.
 

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

lippert skrev for 9 timer siden:

Jeg ville bare koblet på avsuget. startet maskinen og så åpnet ventilen på avsuget forsiktig. Du merker raskt om det er helt tett eller om det kommer noe slik det skal.

Det hørtes enklest ut, og bare prøve. Men kan septikslangen klappe sammen hvis det ikke løsner? 🤔

 

dennrick skrev for 11 timer siden:

Jeg tror det bare er en ventil og det er bunnventilen på slangen som går dit direkte fra tanken dersom du skal tømme rett i sjøen. Den andre slangen går vel fra bunnen av tanken i et bend opp til dekkavsuget. Høres ut som samme opplegget som på vår båt. Er ikke helt happy med dette opplegget, for i bunnen av slange nr to vil det vel legge seg drit.

Jepp, samme opplegg her hos meg. Så det har antaglig lagt seg mye godt i bendet tenker jeg. Så antagelig burde man enten bruke eller spyle i denne slangen regelmessig for at det ikke skal slamme seg til?

 

TideRace skrev for 14 timer siden:

Prøv å blande en liter varmtvann med Plumbo (avløpsåpner) og hell rett ned i waste-uttaket på dekket. Løsner det så gjentar du prosessen. Så noen gode skyllinger av tanken med mye varmtvann.

Fristende å prøve....men hvis det ikke løsner første gang vil det vel legge seg plumbo der, så må vel da spyle litt godt med vannslange for å få det ut antagelig?

Link to post
Share on other sites

@Gabi Jeg tror det er god housekeeping, ja. Spesielt dersom du utelukkende tømmer til sjø. Så er det jo slik at dersom du plutselig slutter med det og går over til 100% tømming via dekkavsuget, så vil du få samme vedlikeholdsjobb med sjøtømmeslangen vil jeg tro.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
TideRace skrev On 21.6.2021 at 8.26:

Prøv å blande en liter varmtvann med Plumbo (avløpsåpner) og hell rett ned i waste-uttaket på dekket. Løsner det så gjentar du prosessen. Så noen gode skyllinger av tanken med mye varmtvann.

Jeg hadde jo først fylt med ferskvann for skulle "bare" fylle igjennom hullet. Så måtte hente frem oljesugepumpa fornå suge opp dette kalde vannet. 

Prøvde så med Plumbo og varmt vann, lot det virke en stund men fortsatt helt tett. Staket så med stakefjær og like tett.....idet jeg egentlig hadde gitt opp å stake og lurte på "hva gjør jeg nå?" så jeg at vannet var borte i rørstussen. Yes!!!

 

Fylt så på med varmtvann og det tok unna så det holdt. Gjentok og tømte tank og fylte så med slangen i hullet og det tok unna selv med slangen på fullt trykk. Så da er det åpent!

 

Gjenstår å teste å tømme fra suge anlegg men når både lufteslangen er åpen og tappeslangen er åpen bør det gå etter planen, håper jeg!

Link to post
Share on other sites

Gøy at dette løste seg. Jeg hadde engang et skikkelig dassproblem (egen tråd) her som ikke løste seg før torsdag kveld etter at det ble oppdaget lørdagen før under frokost (propp i falltanken(tampong + resirkulert dopapir.) Samme som du har). Jeg sto opp, tømte både rygg og lår, og lurte på motstanden i pumpa da jeg hørte det knitret i tanken i veggen.

 

Løp som et olja lyn opp til dekkavsugget, skrudde det opp, og da gjengene slapp, så blåste det kraftig opp fra septiken pga tett lufting (selvsagt) og overfylt tank, så da ble jeg sprayet av innholdet i uthavn på Kommersøya opp til skrittet. Ungene kastet opp, admiralen dro på kurs sammen med med X-kona som Bavaria hadde arrangert som het "Kvinner i båt", og jeg satt igjen med både bæsj på meg og tre unger. Da jeg trodde tanken var tom etter tømming etter forrige båttur, så var den ikke det pga tampongproppen.

 

Jeg var i båten hver kveld i flere timer siden da. Det var først på plan Z at det løste seg. Da var armen min inne i tanken med en manuell bormaskin med spiralfjør i enden fra Biltema. Fikk dratt ut proppen.

 

En annen gang med litt trøbbel, så skrudde vi fast slangen på Vallø (som nevnt) til dekkavsuget. Sugde tanken tom. Deretter åpnet jeg bunnventilen og satte igang septikavsuget en gang til for moro skyld i noen sekunder. Da sugde vi opp Oslofjorden gjennom bunnventilen, septiktanken, og dekkavsuget.

 

Kjøper nå bare dyrt båtpapir (Grekermetoden er uaktuelt med bæsj på papir i en bærepose på dass!!!), og er nøye med tømming og ferskvann i hjemmehavn. Her er jeg svært nøye når vannstrålen skal ned i septiktanken. Egen slange.

 

Tenk litt på det når ferskvann skal fylles. Man vet aldri hvor den slangen har vært.

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for - ufrivillig god historie!👍 Ikke alt som skal i toalettet nei!😁 Det må være en skrekkopplevelse å løfte av lokket på utsugingen og bare få alt sammen på seg....Var nok ikke den beste båtdagen der der nei.....🤔

 

Jeg monterte pumpe på utsuget til sjø på vår istedet for falltanken og det fungerer bra. Men det er fortsatt litt irriterende at tanken kun er på 70l elns. Er man 4 stk en helg kan vi ikke skylle særlig ned med vann. 

 

Jeg har målt og dividert, planlagt og tenkt, og har idag kjøpt 137 liters tank fra Dometic, som jeg skal montere under gjestesenga til vinteren. Var på tilbud idag å gitt og med alt av ferdige stusser. 

 

Dometic 137 liter

 

 

WEB_Image_DOMETIC_Septiktank_137_Liter_1200_x_388__dometic-36-g-9107100005-35047-11404633943_plid_160289.png

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

 

Vi har hatt Bavaria32Sport engang og synes samme som deg, at tanken var litt snau. Vi har for første gang elektrisk do med kvern og har en opplevelse at den drar inn mindre vann=tanken varer lengre. Siden det kvernes godt er jeg ikke redd for at det tetter seg pga redusert mengde vann. 

 

Jeg har forøvrig hatt det samme som deg, ingen ser ut til å ha brukt dekkstømmingen på vår båt før vi kjøpte den. Tett som ei potte. Litt banning og plutselig så slipper den og tanken tømmes. Pokkers flaks.

 

Lykke til med ekstratanksystemet. Tenkte du å sette inn istedenfor den som er der, eller i et seriesystem?

 

mvh

Windy37GM

Tidligere Bavaria32sport

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ja flaks det slapp og tanken ble tom for deg med din Bav32! Avløpsanlegg er ikke noe man har lyst til å fikle og mekke med på sommeren når det er i bruk.....

 

Forrige eier monterte kvernpumpe toalett og helt manuell knapp for tømming og fylling til toalettet. Det fungerer perfekt og vi kan selv styre vannmengden som skal skylles med.

 

Jeg tenker å bytte ut eksisterende med den nye. Har tenkt tanken om å kople de sammen men blir komplisert mht bla lufting fra tankene da den nye tankens topp vil være mye lavere enn originale. Og så tenker jeg at med 137 liters tank så er det tilstrekkelig uansett. Men kommer ikke til å fjerne fysisk den originale men skylle og vaske den godt og kople fra slangene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...