Jump to content

Oljeforbruk Volvo Penta D4 225 hk 2008 mod

BMW X1

Recommended Posts

Bruker Volvo Penta VDS 4.5 motorolje på min D4 225 hk 2008 modell.

I år har den begynt å bruke olje, har etterfylt 3 liter olje siden jeg tok fult oljeskift for 50 timer siden.

Motor fungerer slik den skal, kan ikke se noe olje i sjøen ved oppstart, heller ikke noe røyk. Oljetrykk er normalt.

Er det bare å fortsette å bruke båten eller bør jeg få et verksted til å ta en sjekk av motor ?

Redigert av BMW X1 (see edit history)

3 liter/50 timer høres mye ut. Jeg har ikke erfaring med VDS 4.5. Men vår 2005 D6-370 med snart 1400 timer på telleren bruker ubetydelig med olje. Har alltid brukt VDS 3 olje. 

Et mulig lekkasjested kan være turboen. Med så mye oljeforbruk burde det være synlig i sjøen dersom det lekker mot eksossiden. Men det kan også lekke mot luftsiden. Da burde det kanskje kommet olje ut av sladrehullet under ladeluftkjøleren. Har du sjekket der?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Motoren har alltid fått VDS 3 olje men fått VDS 4.5 de 2 siste årene. Motor gått ca 1050 timer.

Er Volvo sin VDS 3 olje mineral olje og VDS 4.5 en fullsyntetisk olje ?

Kan ikke se noe i sjøen ved oppstart, finner heller ikke en dråpe olje under motoren men har ikke sjekket under ladeluftkjøler.

Redigert av BMW X1 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...