Jump to content

Vann i girolje - Yamaha 30 hk 3 cyl 2 takt


bjoris

Recommended Posts

Vi har en 30 hk Yamaha på en GH14S der vi i vår byttet impeller og girolje. Oljen var da uten vann, men jeg syns den var litt sort og at det var litt lite. 
 

Vi har kjørt ca 10 timer nå før vi valgte å selge den. Salget er avtalt, men når jeg så at det var litt girolje i dreneringshuset skrudde jeg opp og sjekket girolje og der var det relativt mye vann i oljen, litt hadde ikke engang blandet seg med oljen. Kjøpte Biltema girolje. 
 

Har skrudd av undervannshuset igjen nå, tenkte det måtte være simering ved impelleren siden det kom vann ut i dreningshullet mellom øver og nedre girolje skrue. Men det så helt fint ut ved impelleren, ingen tegn til lekkasje av gir olje. Jeg kan heller ikke se at det har lekker ved akslingen på propellen så jeg skjønner ikke hva som kan være galt, sprekk i undervannshuset??

 

Jeg skal prøve å få det trykktestet, men er selvsagt interessert i teorier om hva som kan være galt Når det er olje i dreneringshullet…

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Buster L Mercury said:

Hva er dreneringshuset?

Hva er dreneringshullet?

Bilder?

Ja, beklager dårlig forklaring. Her har jeg tatt bilder, der jeg så at det kom litt olje er stedet skrujernet peker på i bildene. Her kommer det vann ut når motoren vippes opp fra vannet, derav «dreneringshull»😊

D360AC62-8D2A-4AC6-AF01-507980CDB1AB.jpeg

A6B6ACE3-E83D-46C5-B780-3B0D17983DCD.jpeg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
bjoris skrev On 20.6.2021 at 23.36:

Ja, beklager dårlig forklaring. Her har jeg tatt bilder, der jeg så at det kom litt olje er stedet skrujernet peker på i bildene. Her kommer det vann ut når motoren vippes opp fra vannet, derav «dreneringshull»😊

D360AC62-8D2A-4AC6-AF01-507980CDB1AB.jpeg

A6B6ACE3-E83D-46C5-B780-3B0D17983DCD.jpeg

Fant du ut av det? 

 

Ser på min så kommer det vann ut av to hull rett i bakkant av fremste bolter til undervannshuset. Er det normalt? 

Er det indikeringshull? Tilfelle lekkasje i pumpe hus eller liknende? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...