Jump to content

Klebrig masse på påhengs-stammen?


Tomas123

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har arvet en liten jolle med en 2016 Mercury 6 Hk motor fra min bestefar. I følge ham var den hel og fin, uten noe problemer. Jeg ser dog en klebrig masse på påhengsmotoren jeg ikke helt vet hva er. Er det noen som vet hva funksjon dette skal ha? Det ser i hvert fall ut som om det er påført og ikke noe som lekker, syns jeg.

 

Jeg kan absolutt ingenting om båt, så det ville vært flott med utfyllende svar hvis noe skal beskrives :)

 

IMG_20210620_211944.jpg.9dab164221a45978f923bc129b644734.jpg 

IMG_20210620_211949.jpg.38a652eade97dc59fd74517653ae95ea.jpg

IMG_20210620_211956.jpg.98ad21c24ae38692392683ac120b414a.jpg

Link to post

Det er nok bare grease/fett som har blitt presset ut under heftig svinging. Rett over er det en fettnippel der du med en fettpresse kan presse inn mer grease til smøring av «rorstammen», da sørger dette fettet for at det ikke trenger inn vann og at motoren er lett å styre/bevege fra side til side. Det overskytende fettet (klisset) kan du tørke av. Mulig det ligger en tetningsring inni der som er skadet, eller at det har blitt presset inn for mye fett forrige gang, men har lignende motor selv, tyter ut litt der også (uten at jeg vurderer demontere motoren i biter for å finne ut hvorfor, et lite pump med grease hvert år har holdt motoren lettstyrt siden 2005).

 

Slike fettnipler har blitt mindre vanlige å se for «folk flest» de siste årene siden man sjeldent finner dem på bilene slik det var før i tiden (bilen på avatarbildet mitt har 8 stk slike smørepunkter i forstillingen og bak som smøres hvert år, men så er jo bilen forholdsvis voksen også da med sine 51 år:giggle:).

 

301AEABB-158E-4694-BF5B-DA431C00DD36.jpeg

Link to post

Tusen takk for fantastisk svar med bilde og alt. Jeg setter stor pris på det.

 

Hakkannen skrev for 23 timer siden:

Det er nok bare grease/fett som har blitt presset ut under heftig svinging. Rett over er det en fettnippel der du med en fettpresse kan presse inn mer grease til smøring av «rorstammen», da sørger dette fettet for at det ikke trenger inn vann og at motoren er lett å styre/bevege fra side til side. Det overskytende fettet (klisset) kan du tørke av. Mulig det ligger en tetningsring inni der som er skadet, eller at det har blitt presset inn for mye fett forrige gang, men har lignende motor selv, tyter ut litt der også (uten at jeg vurderer demontere motoren i biter for å finne ut hvorfor, et lite pump med grease hvert år har holdt motoren lettstyrt siden 2005).

 

Slike fettnipler har blitt mindre vanlige å se for «folk flest» de siste årene siden man sjeldent finner dem på bilene slik det var før i tiden (bilen på avatarbildet mitt har 8 stk slike smørepunkter i forstillingen og bak som smøres hvert år, men så er jo bilen forholdsvis voksen også da med sine 51 år:giggle:).

 

301AEABB-158E-4694-BF5B-DA431C00DD36.jpeg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...