Køya Startet 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2021 Hei Jeg har kjøpt båt som pga.dårlig vedlikehold ,har fått ett gult belegg over hele båten der det er Gelcoat . Har dere der ute noen gode tips på kjemikalier som hjelper meg å fjerne dette på en effektiv måte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Oksalsyre pleier å hjelpe. Om det faktisk er oksydasjon da, og ikke gelcoaten som egentlig er gul. Errer forurensing. Jeg har brukt Hempel sin Gelcoat Cleaner med godt resultat, den er basert på oksalsyre. Pulver som tas på fuktet svamp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Det er vel billigere å kjøpe syren i fargehandel. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Køya Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Har ikke bilder ennda Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Faxen skrev for 1 time siden: Det er vel billigere å kjøpe syren i fargehandel. Det er det sikkert. Men Hempel sin er grei å jobbe med. Siden den er i pulverform. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Noen båter er gulere enn andre fra fabrikk. Det er mange fargekoder ute å går da det er sjeldent at båter er kritthvite. Ja, solen gjør gelcoat gulere, men det er jo litt begrensninger på hvor gult det kan bli. Tenker nok denne har vært ganske gul i fra starten av. Skru av ett eller annet på båten, der sola aldri skinner, så vil du se forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
eivinde Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Saltsyre og kost fra felleskjøpet. Kjøpes i "betong" avdeligen. Smør på og la virke i 30 - 120 sek og spyl av. Gjenta hvis det fortsatt er merker. Bruk hansker og tette briller. Se før og etter bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 30% saltsyre, pensle rett på gelcoaten, deretter en runde med rubbing, f.eks Norpol R-10. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Du spyler nok av først @Komodo? Pensle på, skyll av med godt med vann. Tørke. Rubbe. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Du spyler nok av først @Komodo? Pensle på, skyll av med godt med vann. Tørke. Rubbe. ? Ja, glemte å si det. Skyller godt, og vasker lett over med svamp. Detter maskere over bunnstoffet og rubbe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thomas_h Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Hei, tar oppigjen denne i stede for å lage en ny tråd om samme tema. Jeg har også kjøpt en båt som ser litt gul ut. Den er vel for såvidt godt holdt, men er fortsatt noe gul. Jeg hadde nok ikke tenkte på det hvis ikke det var for at skroget har vært foliert fra den var ny, og en dør som er lakkert aluminum som da har beholdt sin orginale farge. (se bilder) Jeg forsøkte meg litt med oksalsyre i går, men kunne ikke se noe forskjell. Gikk da i gang med rubbing og fikk vekk noen mindre gule flekker, men kunne ikke se at det forbedret fargeforskjellen til døren. Noe tips til hva jeg kan forsøke for å forbedre dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Det mest nærliggende er vel å lakkere døren i samme farge som båten. Jeg tviler sterkt på om skroget har vært så hvitt som døren er noen gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Løsningen er helt klart å lakkere døren i litt gulere farge enn gelcoat, slik at båten fremstår som veldig hvitt Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
HomerSimpson Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 Du kan evt prøve å våtslipe den med 2000 papir. Normalt er Gelecoaten så tykk at det ikke skal være noe problem. Da vi du evt fjerne det øverste laget som er falmet. Anbefaler deg å prøve på et sted som ikke synes så godt før du starter på hele båten. Jeg gjorde dette med en gammel Draco, fikk igjen fargen og fikk også fjernet små riper. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Thomas_h Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 index skrev for 2 timer siden: eg tviler sterkt på om skroget har vært så hvitt som døren er noen gang... Det er godt mulig, men skroget som er var dekket i folie inntil nylig er nesten like hvit. index skrev for 2 timer siden: Det mest nærliggende er vel å lakkere døren i samme farge som båten. Tenkte dette som en back-up, men må i såfall finne nøyaktig farge på gelcoat. HomerSimpson skrev for 2 timer siden: Du kan evt prøve å våtslipe den med 2000 papir. Jeg tror jeg oppsøker hjelp hvis det kommer så langt. Jeg kan lett bygge et hus, men klarer ikke pusse en gipsplate uten synlige spor. Polering klarer jeg fint. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 . Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Thomas_h Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 @Windy37GM ser innlegget er blankt, så vanskelig å kommentere. 😉 Var nede i båten nå med syre og rubbet/polerte og vokset denne siden igjen. Ble ikke noe lysere uansett hvor lenge jeg kjørte maskinen. Så kan nok være den ikke har vært lysere. Ble nå blank å fin da.. 😀 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 En grunn til at gelcoat kan få en gulere overflate er herdeprosessen av glassfiber under produksjon. Den lukten av nybåt som gjerne varer noen år er avgassing. Denne kan farge gelcoat om temperaturen blir ved f,eks soloppvarming. Gjerne i overgang mellom kalesje og skrogdeler. Et annet problem er at om gelcoaten ikke har vært godt nok blandet med herderen kan man også få ujevn hvitfarge. Det eneste som hjelper i disse to tilfellene er å slipe ned og legge på ny gelcoat. I &Ørsta tilfellet etter flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 5.September.2023 Link til dette innlegget Svart 5.September.2023 JRK skrev 1 minutt siden: eneste som hjelper i disse to tilfellene Takker for utfyllende svar. Tror nok ikke jeg gidder det på denne båten. Er ikke så gale at jeg bruker mye tid på det. Er bare kontrast til døren som gjør det synlig. Ikke noen skjolder eller slikt. Må bare sjekke om hele båten har samme farge, så kan jeg sikkert legge det bort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.