Jump to content

Dårlig vedlikeholdt båt,Gelcoat ekstrem gul

Køya

Recommended Posts

Oksalsyre pleier å hjelpe. Om det faktisk er oksydasjon da, og ikke gelcoaten som egentlig er gul. Errer forurensing. Jeg har brukt Hempel sin Gelcoat Cleaner med godt resultat, den er basert på oksalsyre. Pulver som tas på fuktet svamp. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noen båter er gulere enn andre fra fabrikk. Det er mange fargekoder ute å går da det er sjeldent at båter er kritthvite. Ja, solen gjør gelcoat gulere, men det er jo litt begrensninger på hvor gult det kan bli. Tenker nok denne har vært ganske gul i fra starten av. Skru av ett eller annet på båten, der sola aldri skinner, så vil du se forskjellen.

• 2 år senere...

Hei, tar oppigjen denne i stede for å lage en ny tråd om samme tema. 

Jeg har også kjøpt en båt som ser litt gul ut. Den er vel for såvidt godt holdt, men er fortsatt noe gul. 

Jeg hadde nok ikke tenkte på det hvis ikke det var for at skroget har vært foliert fra den var ny, og en dør som er lakkert aluminum som da har beholdt sin orginale farge. (se bilder) 

image.png.dbda86c4157103044a20cac1708dfb0e.png

Jeg forsøkte meg litt med oksalsyre i går, men kunne ikke se noe forskjell. Gikk da i gang med rubbing og fikk vekk noen mindre gule flekker, men kunne ikke se at det forbedret fargeforskjellen til døren. 

Noe tips til hva jeg kan forsøke for å forbedre dette? 

Du kan evt prøve å våtslipe den med 2000 papir. Normalt er Gelecoaten så tykk at det ikke skal være noe problem. Da vi du evt fjerne det øverste laget som er falmet. Anbefaler deg å prøve på et sted som ikke synes så godt før du starter på hele båten. Jeg gjorde dette med en gammel Draco, fikk igjen fargen og fikk også fjernet små riper.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

index skrev for 2 timer siden:

eg tviler sterkt på om skroget har vært så hvitt som døren er noen gang...

Det er godt mulig, men skroget som er var dekket i folie inntil nylig er nesten like hvit. 

index skrev for 2 timer siden:

Det mest nærliggende er vel å lakkere døren i samme farge som båten.

Tenkte dette som en back-up, men må i såfall finne nøyaktig farge på gelcoat. 

HomerSimpson skrev for 2 timer siden:

Du kan evt prøve å våtslipe den med 2000 papir.

Jeg tror jeg oppsøker hjelp hvis det kommer så langt. Jeg kan lett bygge et hus, men klarer ikke pusse en gipsplate uten synlige spor. Polering klarer jeg fint. :-) 

En grunn til at gelcoat kan få en gulere overflate er herdeprosessen av glassfiber under produksjon.  Den lukten av nybåt som gjerne varer noen år er avgassing. Denne kan farge gelcoat om temperaturen blir ved f,eks soloppvarming. Gjerne i overgang mellom kalesje og skrogdeler.

Et annet problem er at om gelcoaten ikke har vært godt nok blandet med herderen kan man også få ujevn hvitfarge.

Det eneste som hjelper i disse to tilfellene er å slipe ned og legge på ny gelcoat. I &Ørsta tilfellet etter flere år.

JRK skrev 1 minutt siden:

eneste som hjelper i disse to tilfellene

Takker for utfyllende svar. 

Tror nok ikke jeg gidder det på denne båten. Er ikke så gale at jeg bruker mye tid på det. Er bare kontrast til døren som gjør det synlig. Ikke noen skjolder eller slikt. 

Må bare sjekke om hele båten har samme farge, så kan jeg sikkert legge det bort. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...