Jump to content

Hvordan få av låsebeslag i dekksluker?

Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

Holder på å legge Synteak fra Sandøy Båtdekk. Superfornøyd med kvalitet, utførelse og utseende. 

Men, det er altid et men; låsebeslag og bord skal monteres oppå Synteaken som fører til at jeg må de-montere beslagene. 

Disse er limt godt fast med en myk type sikaflex el. 

Jeg kommer ikke til under å skrape av da glassfiberen er 2 cm tykk, og hullet bare er 1 mm større enn beslaget. 

Jeg har slått på det, forsøkt å presse det opp men de beveger seg ikke en nanometer.

Hvordan skal dette gjøres uten bruk av dynamitt? Noe kjemikalier som kan brukes som ikke løser opp glassfiber og gelcoat. 

Se bilde av et av de 5 beslagene som må av. 

20210608_175725.jpg

Ser for meg ut som beslaget er av typen som er skrudd fra undersiden.  Så er det i tillegg brukt tec7 el.lign.... 

Da kan du kanskje prøve å slå beslaget fra undersiden, (bruk gjerne en tilpasset "treplugg slik at beslaget ikke skades)  slik at du etterhvert kommer til med en kniv og kan skjære løs tec7 under beslaget på oppsiden ?

BONITA I

Bonita I skrev for 1 time siden:

prøve å slå beslaget fra undersiden

Jeg har prøvd, og tror ikke jeg tør å prøve hardere.. Vurderte en ters eller tvinge, men tror det lett hadde skadet luken. 

Jeg googlet meg frem til noen typer "sika remover" som sprayes på som ser veldig bra ut ihht til reklamen. Får se om jeg finner noen butikker som har det inne. 

PS! Skruene er selvsagt skrudd av. 😉 Det er ikke altid jeg er skrudd helt på, men sikringen er ikke helt gått. 🙃

Da tror jeg at jeg har bestemt hvordan jeg skal angripe problemet. 

Jeg leste gjennom forumet og fant denne tråden; 

Løsningen i tråden over ble "Tec7 Remove all", som trådstarter har brukt tilsynelatende uten skade på gelcoat. 

Så jeg kjøper en slik og tester på et lite synlig område. 

KDB skrev 1 time siden:

Bruk varmluftoistol, varm forsiktig på låsen

Ja, pistolen ligger klar i båten men glemte skjøteledning sist jeg var der. :nonod: MEN, jeg er litt nervøs hvilken temperatur jeg kan bruke uten å skade gelcoat og glassfiber? hvis jeg har et tall kan jeg sjekke underveis med IR termometeret. 

Jeg ser også noen anbefaler å tilsette litt varme for økt effekt på f.eks Tec7 Remove all, så kanskje prøve begge metodene.

Da var de 3 første beslagene fjernet og dekket installert. 

Metoden ble varme og makt.

På basen til bordet var det flax at limet ikke hadde herdet skikkelig. Båten er bare 3 uker gammel, så det var bare de ytterste 3 cm som var herdet. Midt under var det flytende.

Jeg borrer opp hullene på nytt når limen er herdet. 

20210622_235429.jpg

Redigert av Thomas_h (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...