Jump to content

Kan 4l kanne (frostvæske etc) brukes til diesel?


olpi

Recommended Posts

Ser ikke at diesel skal være ett problem å lagre på slike kanner... (har selv gjort det...) men selv "spesial" kannene begynner jo og svette (kjenner lukt) til slutt og så har du forsikringsaspektet hvisomatte dersom atte... (mener at jeg har sett et punkt i forsikringsavtale som omhandler lagring av brennbart materiale i garasje ol.)

Link to post
Share on other sites

Been there - done that! Slike billige polyetylen (PE) kanner er ikke brukelige til å lagre diesel på. De vil etterhvert løses opp. De vil ikke begynne å lekke, men du vil se at det felles ut svarte "klumper" i dieselen etterhvert. Det var såpass at jeg var skeptisk til å fylle det på tanken. Skal du bare bruke dem for å frakte diesel fra bensinstasjonen og helle det rett på tanken, går det sikkert bra.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ser ikke at diesel skal være ett problem å lagre på slike kanner... (har selv gjort det...) men selv "spesial" kannene begynner jo og svette (kjenner lukt) til slutt og så har du forsikringsaspektet hvisomatte dersom atte... (mener at jeg har sett et punkt i forsikringsavtale som omhandler lagring av brennbart materiale i garasje ol.)

Tenkte bare å bruke en kanne til dieselvarmeren på samme måte som til Wallas lampeolje. Skal kjøpe en slik skrukork med slangetilkobling og lufting på.

 

Tenkte først å bore hull i dieseltanken til motoren og montere stigerør, men det er for trangt å komme til for å bore et 13 mm hull i toppen. Man i tilfelle bruke vinkelbormaskin, men det har jeg ikke. De har også ofte for liten chiuch (maks 10mm). I tillegg har jeg nå blitt anbefalt av flere å bruke vanlig diesel (ikke avggiftsfri) på varmeren. Mange jeg kjenner har skiftet til det pga soting. Et par av dem fyller faktisk også vanlig diesel til motoren. Mindre sot, penere gange og mer effekt.

Link to post
Share on other sites

Been there - done that! Slike billige polyetylen (PE) kanner er ikke brukelige til å lagre diesel på. De vil etterhvert løses opp. De vil ikke begynne å lekke, men du vil se at det felles ut svarte "klumper" i dieselen etterhvert. Det var såpass at jeg var skeptisk til å fylle det på tanken. Skal du bare bruke dem for å frakte diesel fra bensinstasjonen og helle det rett på tanken, går det sikkert bra.

 

Litt rart det. Kan det være forskjell på kannene til f.eks lampeolje og spylevæske? Var nemlig nettopp hos Wallas forhandler og bsetilte en skrukork med stusser for slanger, lik den som Wallas benytter. Snakket med han som driver service på Wallas varmere og han sa det gikk helt fint.

Wallas bruker ofte separat tank.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var noen kanner jeg kjøpte på maxbo. De var beregnet for vann, men jeg fyllte altså diesel på dem. Den svarte guffa som dannet seg, kunne hverken Statoil eller Maxbo forklare hva var, men de antok det hadde å gjøre med kannene. Når det er sagt; Det er mange varianter av PE, akkurat hva spylerkanner er laget av vet jeg ikke, men direkte høyverdig plast er det nok ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kanner som har vert lampeolje på kan vel brukes. Det er jo ganske likt diesel.

 

Du skrev noe om lokk med slangekobling og lufting. Hvor kjøper man disse? Og passer de på spylervæskekannene?

 

Har montert spylere, og skal nå koble det opp. Hadde iallfall vert veldig praktisk å slippe å lage engen tank til spylervæsken.

Link to post
Share on other sites

Kanner som har vert lampeolje på kan vel brukes. Det er jo ganske likt diesel.

 

Du skrev noe om lokk med slangekobling og lufting. Hvor kjøper man disse? Og passer de på spylervæskekannene?

 

Har montert spylere, og skal nå koble det opp. Hadde iallfall vert veldig praktisk å slippe å lage engen tank til spylervæsken.

 

Hei!

 

Ja det er det som er kjekt. Wallas har skrukork som passer disse kannene. Det er egentlig 3 uttak på disse, en til varmer/kokeapp., en retur og en lufting. Når man kjøper Wallas-apparater så følger de med, men forhandleren skaffer deg uansett lokket. Jeg bestilte som sagt et idag. Vet ikke prisen, men det kan ikke være mange kroner for et slikt. Jeg tenkte å blende en av stussene og ha en lufting i tillegg til slange mellom kanne og varmer.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vindusspylerveskekannene tåler nok diesel, men de er laget med svært lave kvalitetskrav. Har opplevd at det har vært et lite hull i handtaket samt at en kanne sprakk litt over bunnen i bakkant.

Hvis du ser på en slik kanne mot lyset så vil du kanskje se at de har ujevn veggtykkelse.

Hvis du derimot ser på en miljøbensinkanne (selges på 4-liters kanner og gir ikke lukt av eksosen) så vil du se en jevnere kvalitet.

Anbefaler å bruke slike etter at du har tømt miljøbensinen på gressklipperen --- unnskyld --- jolla.

Oljekanner har også generelt høyere kvalitet.

 

Trist med lukten og ekstraarbeidet hvis kanna en dag ryker.

 

En annen artig ting med slike gjennomsiktige kanner. Jeg hadde noen hundre liter grønn diesel stående på en 1000 l plastdunk i solen en sommer. På høsten var grønnfargen borte, og dieselen var velegnet til bilbruk.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Dengang da jeg installerte Wallas Ceramic kokeapperat (gud forby for en treg drit) kjøpte jeg en 10 liters plast kanne hos Rema 1000 av alle plasser. Denne fungerte fint til lampeolje ihverfall, og Wallas korken passet perfekt. Virket som kannen var av en solid type plast. Dette fungerte fint (kannen ihverfall) i mange år. Wallas'n ble jeg aldri helt fornøyd med. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

I tillegg har jeg nå blitt anbefalt av flere å bruke vanlig diesel (ikke avggiftsfri) på varmeren. Mange jeg kjenner har skiftet til det pga soting. Et par av dem fyller faktisk også vanlig diesel til motoren. Mindre sot, penere gange og mer effekt.

Lett avsporing, dette temaet er vel behandlet i tidligere tråder?

Avgiftsfri diesel = "vanlig diesel" + fargestoff.....

Link to post
Share on other sites

fargestoffet som tilføres lavagiftssats ( "farget diesel") har endel lite heldige konsekvenser. Dette er årsaken til at det RØDE fargestoffet ble fjernet. Det var antatt at dette var kreftfremkallende, allergifremkallende, og i tillegg sota motorer og brennere no veldig.

 

Selv om myndighetene på det sterkeste BENEKTET at det var sammenhenger, ble det altså byttet, til en GRØNN variant, som skulle være mindre farlig..

 

Forøvrig finnes det leverandører av f.eks varmtvannsvaskere som fraråder bruk av brennstoff med fargestoff i. Kärcher hadde iallefall denne frarådingen i sin brukermanuel.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

fargestoffet som tilføres lavagiftssats ( "farget diesel") har endel lite heldige konsekvenser. Dette er årsaken til at det RØDE fargestoffet ble fjernet. Det var antatt at dette var kreftfremkallende, allergifremkallende, og i tillegg sota motorer og brennere no veldig.

 

Selv om myndighetene på det sterkeste BENEKTET at det var sammenhenger, ble det altså byttet, til en GRØNN variant, som skulle være mindre farlig..

 

Forøvrig finnes det leverandører av f.eks varmtvannsvaskere som fraråder bruk av brennstoff med fargestoff i. Kärcher hadde iallefall denne frarådingen i sin brukermanuel.

 

Suzuki

Det er ingen tvil at det er forskjell. Til og med oljebysser (Refleks oa brenner renere med "vanlig diesel).

Kan imidlertid hende at den fargede diesel som selges på marinaer er av billigere/dårligere kvalitet enn vanlig diesel på bensinstasjoner langs veiene, og at det ikke er fargen som har skylden.

Dvs at marinaene kanskje har bestilt dårligere kvalitet??

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil at det er forskjell. Til og med oljebysser (Refleks oa brenner renere med "vanlig diesel).

Kan imidlertid hende at den fargede diesel som selges på marinaer er av billigere/dårligere kvalitet enn vanlig diesel på bensinstasjoner langs veiene, og at det ikke er fargen som har skylden.

Dvs at marinaene kanskje har bestilt dårligere kvalitet??

Jeg tror du er inne på noe vesentlig her.

 

For en tid siden sluttet Mongstad-raffeneriet å lage egen fyringsparafin, istedet bruker de samme tank som til jet-fuel, som jo er parafin tilsatt voks. Mye voks. (Til smørning). Det medfører at hvis vi bruker parafin fra Mongstad, soter oljeovnen vår (i huset) noe inni hampen i forhold til før.

 

For å styrke denne teorien, når jeg på jobben skiftet leverandør til Shell på fyringsolje, fik jeg utrolige mange alternativer på hvilken kvalitet fyringsoljen skulle ha (og fyringsolje er egentlig diesel da?).

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kun vanlige lampeoljekanner til mitt Wallas kokeapparat. Når kanna nærmer seg tom, flytter jeg Wallas korken over på neste fulle kanne, enkelt og greit! Ikke noe fylling og søl på trange steder.. Og den skvetten som er igjen på den gamle kanna brukes på parafinlampene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

fargestoffet som tilføres lavagiftssats ( "farget diesel") har endel lite heldige konsekvenser. Dette er årsaken til at det RØDE fargestoffet ble fjernet. Det var antatt at dette var kreftfremkallende, allergifremkallende, og i tillegg sota motorer og brennere no veldig.

 

Selv om myndighetene på det sterkeste BENEKTET at det var sammenhenger, ble det altså byttet, til en GRØNN variant, som skulle være mindre farlig..

Hvorvidt den fargede dieselen medfører mer soting har jo vært diskutert opp og ned tidligere, så den diskusjonen gidder jeg ikke å ta en gang til. Men at man er så redd for helseeffektene av fargestoffet klarer jeg ikke å se. Diesel og dieseldamp har vel aldri vært spesielt SUNT i utgangspunktet. Det anbefalles ikke som tørstedrikk hverken med eller uten tilsatt konditorfarge. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

va gammel tråd jeg søkte opp dette men sliter selv me kanne nå.

jeg monterte eber i snekka mi i fjor sommer. og brukte da en tom biltema spylerveske kanne.

dette var i fjor jeg fylte den opp med vanlig diesel. nå er kanne snart tom og brenneren er litt vanskelig og starte om dagen..så jeg skrudde av korken og kikka oppi.

da hadde messing røret som går fra korken og nesten til bynn begynt å eire\ ruste og en tykk gugge var på det.

samme i bunn. brune "kuler av seig" gugge låg i bunn og det luktet svakt diesel.

må nåkk opp med diesel pumpa til brenneren og blåse rent det lille filteret.

er det kanna som er på god vei til oppløsning her? den var fortsatt tett men bunnen var helt myk.

 

får prøve med en miljøbensin kanne eller olje kanne da. håper korken passer :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...