olpi Startet 11.November.2005 Del på Facebook Startet 11.November.2005 Er det noe i veien for å ha diesel på kannene som brukes til spylevæske, frostvæske, lampeolje etc... ? Mener selv at det ikke er noe problem, men er det andre som mener noe annet? I tilfelle hva er årsaken til at de ikke kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Ser ikke at diesel skal være ett problem å lagre på slike kanner... (har selv gjort det...) men selv "spesial" kannene begynner jo og svette (kjenner lukt) til slutt og så har du forsikringsaspektet hvisomatte dersom atte... (mener at jeg har sett et punkt i forsikringsavtale som omhandler lagring av brennbart materiale i garasje ol.) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Been there - done that! Slike billige polyetylen (PE) kanner er ikke brukelige til å lagre diesel på. De vil etterhvert løses opp. De vil ikke begynne å lekke, men du vil se at det felles ut svarte "klumper" i dieselen etterhvert. Det var såpass at jeg var skeptisk til å fylle det på tanken. Skal du bare bruke dem for å frakte diesel fra bensinstasjonen og helle det rett på tanken, går det sikkert bra. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
olpi Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 Ser ikke at diesel skal være ett problem å lagre på slike kanner... (har selv gjort det...) men selv "spesial" kannene begynner jo og svette (kjenner lukt) til slutt og så har du forsikringsaspektet hvisomatte dersom atte... (mener at jeg har sett et punkt i forsikringsavtale som omhandler lagring av brennbart materiale i garasje ol.) Tenkte bare å bruke en kanne til dieselvarmeren på samme måte som til Wallas lampeolje. Skal kjøpe en slik skrukork med slangetilkobling og lufting på. Tenkte først å bore hull i dieseltanken til motoren og montere stigerør, men det er for trangt å komme til for å bore et 13 mm hull i toppen. Man i tilfelle bruke vinkelbormaskin, men det har jeg ikke. De har også ofte for liten chiuch (maks 10mm). I tillegg har jeg nå blitt anbefalt av flere å bruke vanlig diesel (ikke avggiftsfri) på varmeren. Mange jeg kjenner har skiftet til det pga soting. Et par av dem fyller faktisk også vanlig diesel til motoren. Mindre sot, penere gange og mer effekt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 (redigert) Been there - done that! Slike billige polyetylen (PE) kanner er ikke brukelige til å lagre diesel på. De vil etterhvert løses opp. De vil ikke begynne å lekke, men du vil se at det felles ut svarte "klumper" i dieselen etterhvert. Det var såpass at jeg var skeptisk til å fylle det på tanken. Skal du bare bruke dem for å frakte diesel fra bensinstasjonen og helle det rett på tanken, går det sikkert bra. Litt rart det. Kan det være forskjell på kannene til f.eks lampeolje og spylevæske? Var nemlig nettopp hos Wallas forhandler og bsetilte en skrukork med stusser for slanger, lik den som Wallas benytter. Snakket med han som driver service på Wallas varmere og han sa det gikk helt fint. Wallas bruker ofte separat tank. Redigert 11.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Hvis du har tilgang til å lodde litt kan du jo kaskje "modde" et malingspann i ønsket størrelse, de holder jo på det meste og er "lette" å forme... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Dette var noen kanner jeg kjøpte på maxbo. De var beregnet for vann, men jeg fyllte altså diesel på dem. Den svarte guffa som dannet seg, kunne hverken Statoil eller Maxbo forklare hva var, men de antok det hadde å gjøre med kannene. Når det er sagt; Det er mange varianter av PE, akkurat hva spylerkanner er laget av vet jeg ikke, men direkte høyverdig plast er det nok ikke. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
eysteind Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Kanner som har vert lampeolje på kan vel brukes. Det er jo ganske likt diesel. Du skrev noe om lokk med slangekobling og lufting. Hvor kjøper man disse? Og passer de på spylervæskekannene? Har montert spylere, og skal nå koble det opp. Hadde iallfall vert veldig praktisk å slippe å lage engen tank til spylervæsken. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 Kanner som har vert lampeolje på kan vel brukes. Det er jo ganske likt diesel. Du skrev noe om lokk med slangekobling og lufting. Hvor kjøper man disse? Og passer de på spylervæskekannene? Har montert spylere, og skal nå koble det opp. Hadde iallfall vert veldig praktisk å slippe å lage engen tank til spylervæsken. Hei! Ja det er det som er kjekt. Wallas har skrukork som passer disse kannene. Det er egentlig 3 uttak på disse, en til varmer/kokeapp., en retur og en lufting. Når man kjøper Wallas-apparater så følger de med, men forhandleren skaffer deg uansett lokket. Jeg bestilte som sagt et idag. Vet ikke prisen, men det kan ikke være mange kroner for et slikt. Jeg tenkte å blende en av stussene og ha en lufting i tillegg til slange mellom kanne og varmer. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Hei Vindusspylerveskekannene tåler nok diesel, men de er laget med svært lave kvalitetskrav. Har opplevd at det har vært et lite hull i handtaket samt at en kanne sprakk litt over bunnen i bakkant. Hvis du ser på en slik kanne mot lyset så vil du kanskje se at de har ujevn veggtykkelse. Hvis du derimot ser på en miljøbensinkanne (selges på 4-liters kanner og gir ikke lukt av eksosen) så vil du se en jevnere kvalitet. Anbefaler å bruke slike etter at du har tømt miljøbensinen på gressklipperen --- unnskyld --- jolla. Oljekanner har også generelt høyere kvalitet. Trist med lukten og ekstraarbeidet hvis kanna en dag ryker. En annen artig ting med slike gjennomsiktige kanner. Jeg hadde noen hundre liter grønn diesel stående på en 1000 l plastdunk i solen en sommer. På høsten var grønnfargen borte, og dieselen var velegnet til bilbruk. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
olpi Svart 11.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2005 Javel, det var litt rart da - at fargen forsvant pga sollys. Skal se an litt, men bruker vel en 4l kanne som det har vært lampeolje e.l. på. Må få korkek til å passe også. Tenkte bare å ha en liten sort 5 l bensinkanne i plast med løs tut å ha i reserve til å etterfylle med. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Søk og se litt på det Motordoktoren har skrevet om diffusjonstett embalasje.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mix Svart 11.November.2005 Del på Facebook Svart 11.November.2005 Dengang da jeg installerte Wallas Ceramic kokeapperat (gud forby for en treg drit) kjøpte jeg en 10 liters plast kanne hos Rema 1000 av alle plasser. Denne fungerte fint til lampeolje ihverfall, og Wallas korken passet perfekt. Virket som kannen var av en solid type plast. Dette fungerte fint (kannen ihverfall) i mange år. Wallas'n ble jeg aldri helt fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 I tillegg har jeg nå blitt anbefalt av flere å bruke vanlig diesel (ikke avggiftsfri) på varmeren. Mange jeg kjenner har skiftet til det pga soting. Et par av dem fyller faktisk også vanlig diesel til motoren. Mindre sot, penere gange og mer effekt.Lett avsporing, dette temaet er vel behandlet i tidligere tråder? Avgiftsfri diesel = "vanlig diesel" + fargestoff..... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Suzuki Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 fargestoffet som tilføres lavagiftssats ( "farget diesel") har endel lite heldige konsekvenser. Dette er årsaken til at det RØDE fargestoffet ble fjernet. Det var antatt at dette var kreftfremkallende, allergifremkallende, og i tillegg sota motorer og brennere no veldig. Selv om myndighetene på det sterkeste BENEKTET at det var sammenhenger, ble det altså byttet, til en GRØNN variant, som skulle være mindre farlig.. Forøvrig finnes det leverandører av f.eks varmtvannsvaskere som fraråder bruk av brennstoff med fargestoff i. Kärcher hadde iallefall denne frarådingen i sin brukermanuel. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
olpi Svart 12.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2005 fargestoffet som tilføres lavagiftssats ( "farget diesel") har endel lite heldige konsekvenser. Dette er årsaken til at det RØDE fargestoffet ble fjernet. Det var antatt at dette var kreftfremkallende, allergifremkallende, og i tillegg sota motorer og brennere no veldig. Selv om myndighetene på det sterkeste BENEKTET at det var sammenhenger, ble det altså byttet, til en GRØNN variant, som skulle være mindre farlig.. Forøvrig finnes det leverandører av f.eks varmtvannsvaskere som fraråder bruk av brennstoff med fargestoff i. Kärcher hadde iallefall denne frarådingen i sin brukermanuel. Suzuki Det er ingen tvil at det er forskjell. Til og med oljebysser (Refleks oa brenner renere med "vanlig diesel). Kan imidlertid hende at den fargede diesel som selges på marinaer er av billigere/dårligere kvalitet enn vanlig diesel på bensinstasjoner langs veiene, og at det ikke er fargen som har skylden. Dvs at marinaene kanskje har bestilt dårligere kvalitet?? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 Det er ingen tvil at det er forskjell. Til og med oljebysser (Refleks oa brenner renere med "vanlig diesel). Kan imidlertid hende at den fargede diesel som selges på marinaer er av billigere/dårligere kvalitet enn vanlig diesel på bensinstasjoner langs veiene, og at det ikke er fargen som har skylden. Dvs at marinaene kanskje har bestilt dårligere kvalitet?? Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. For en tid siden sluttet Mongstad-raffeneriet å lage egen fyringsparafin, istedet bruker de samme tank som til jet-fuel, som jo er parafin tilsatt voks. Mye voks. (Til smørning). Det medfører at hvis vi bruker parafin fra Mongstad, soter oljeovnen vår (i huset) noe inni hampen i forhold til før. For å styrke denne teorien, når jeg på jobben skiftet leverandør til Shell på fyringsolje, fik jeg utrolige mange alternativer på hvilken kvalitet fyringsoljen skulle ha (og fyringsolje er egentlig diesel da?). Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 Var oppe i samme problemstilling: Jeg kjøpte 10liters kannen til Wallas med forskruninger på til mitt diesel varmeapparat, funker helt flott det. Kjøpt hos Malfix.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2005 Del på Facebook Svart 12.November.2005 Jeg bruker kun vanlige lampeoljekanner til mitt Wallas kokeapparat. Når kanna nærmer seg tom, flytter jeg Wallas korken over på neste fulle kanne, enkelt og greit! Ikke noe fylling og søl på trange steder.. Og den skvetten som er igjen på den gamle kanna brukes på parafinlampene! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Herman Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 (redigert) fargestoffet som tilføres lavagiftssats ( "farget diesel") har endel lite heldige konsekvenser. Dette er årsaken til at det RØDE fargestoffet ble fjernet. Det var antatt at dette var kreftfremkallende, allergifremkallende, og i tillegg sota motorer og brennere no veldig. Selv om myndighetene på det sterkeste BENEKTET at det var sammenhenger, ble det altså byttet, til en GRØNN variant, som skulle være mindre farlig.. Hvorvidt den fargede dieselen medfører mer soting har jo vært diskutert opp og ned tidligere, så den diskusjonen gidder jeg ikke å ta en gang til. Men at man er så redd for helseeffektene av fargestoffet klarer jeg ikke å se. Diesel og dieseldamp har vel aldri vært spesielt SUNT i utgangspunktet. Det anbefalles ikke som tørstedrikk hverken med eller uten tilsatt konditorfarge. Redigert 13.November.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 13.November.2005 Del på Facebook Svart 13.November.2005 nei, tørstedrikk duger det nok ikke til. Men f.eks kjøring med traktor innomhus ( møkkakjeller, inni kyllinghuset, tunelldrift mv ) blir man ikke akkurat MINDRE stein av farget diesel. ( egen erfaring ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
margarus Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 va gammel tråd jeg søkte opp dette men sliter selv me kanne nå. jeg monterte eber i snekka mi i fjor sommer. og brukte da en tom biltema spylerveske kanne. dette var i fjor jeg fylte den opp med vanlig diesel. nå er kanne snart tom og brenneren er litt vanskelig og starte om dagen..så jeg skrudde av korken og kikka oppi. da hadde messing røret som går fra korken og nesten til bynn begynt å eire\ ruste og en tykk gugge var på det. samme i bunn. brune "kuler av seig" gugge låg i bunn og det luktet svakt diesel. må nåkk opp med diesel pumpa til brenneren og blåse rent det lille filteret. er det kanna som er på god vei til oppløsning her? den var fortsatt tett men bunnen var helt myk. får prøve med en miljøbensin kanne eller olje kanne da. håper korken passer :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.