Jump to content

Ny motor til Polar 17


Bunnefjorden123

Recommended Posts

Hei,

 

Håper på litt hjelp her. Jeg kjøpte i våres en Polar 17 med defekt Johnson 40hp 4-stroke 2004 mod. Håpet var at denne ville la seg fikse, men etter vurdering fra båtmotorkyndige var konklusjonen at det er vanninntregning i midtre sylinder, defekt toppakning, og manglende termostat. Det var også antydninger til tære i topplokk. Disse funnene var i og for seg ventet, da båten ble priset som om den skulle vært solgt uten motor.

 

Jeg har allikevel et håp om få båten på sjøen i løpet av sommeren, da fortrinnsvis med ny motor. Det har vist seg litt vanskeligere enn antatt, da den lokale forhandleren kunne melde om at det var tilnærmet tørke for nye motorer her til lands, da svært mange påhengsmotorer ligger i arrest på Ever Given i Suezkanalen. Mitt eneste alternativ er derfor å gå til innkjøp av en brukt motor - og da helst samme fabrikat - slik at motorbyttet blir så smidig som mulig.

 

Prøver meg derfor på forumet her, for å se om noen har erfaring med motorbytte på en Polar 17 (og forsåvidt motorbytte generelt). Jeg ser det ligger mange motorer på Finn.no, alle av ulik alder og gangtimer. I mitt hode er det litt i mot sunn fornuft å skulle betale 40-50K for en 15 år gammel motor med ukjent antall driftstimer, men det er kanskje der det ligger nå om dagen for alt jeg vet. Har også vurdert å sette på en 30hk, da jeg mener å sett andre her på forumet har gjort det samme på tilsvarende båt. Setter gjerne pris på om noen kan dele erfaringer med akkurat den motorstørrelsen på disse båtene.

 

Alle andre tips og anbefalinger tas også i mot med den største takknmelighet! :smiley: 

 

Mvh.

Motorbåteier uten fungerende motor

Link to post
Share on other sites

Vil tro at 30hk blir noe snaut på en Polar 17. i hvertfall om du har 3-4 passasjerer med. Tenker 50 hk er passende. 
Er jo ellers en nydelig båt, lykke til med motorjakten.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...