Frode_S Startet 22.Juni.2021 Del på Facebook Startet 22.Juni.2021 (redigert) Har strevd en god stund med et Waeco 12V kjøleskap i byssa på båten som ofte klager tidlig på "low voltage" når jeg ligger i uthavn. Byttet forbruksbatterier (2x165ah Victron AGM) i år og håpet at en bi-effekt skulle være stabilt kjøleskap. Tok ut kjøleskapet i dag og sjekket spenning på kjøleskapet mens kompressor gikk. Forbruksbanken lå på 12.7V mens jeg kunne måle 11.3V akkurat da kompressoren startet og videre stabilt på 11,6/11,7V når den gikk for så å stige noe mer utover kjølesyklusen. Når kompressor stoppet kunne jeg måle 12.6/12.5V på koblingene. Før jeg begynner å trekke nye kabler - ville jeg forhøre meg om hva som generelt er ansett som akseptabelt spenningsfall på 12V kjøleskap mvh Frode Redigert 22.Juni.2021 av Frode_S typo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 At spenningsfallet er for høyt er helt klart. Men for å si noe sikkert bør du måle både på kjøleskapet og batteripolene samtidig. Bruk to multimeter, og gjerne lange ledninger med krokodilleklemmer rett på batteriet. Så kan du se hvilken spenning du har inn på skapet samtidig som polspenningen. Da ser du hvor mye batteriet dropper, og hvor mye av problemet som ligger i tilførselledningene. Det er jo ikke bare ledningstverrsnittet som er utfordringen, det er jo termineringer og skjøter også. Litt irr her og der, og litt slappe kabelsko som sitter løst på flatstifter, så har du fort et problem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frode_S Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 7 minutes ago, Komodo said: At spenningsfallet er for høyt er helt klart. Men for å si noe sikkert bør du måle både på kjøleskapet og batteripolene samtidig. Bruk to multimeter, og gjerne lange ledninger med krokodilleklemmer rett på batteriet. Så kan du se hvilken spenning du har inn på skapet samtidig som polspenningen. Da ser du hvor mye batteriet dropper, og hvor mye av problemet som ligger i tilførselledningene. Det er jo ikke bare ledningstverrsnittet som er utfordringen, det er jo termineringer og skjøter også. Litt irr her og der, og litt slappe kabelsko som sitter løst på flatstifter, så har du fort et problem. Hei, ble målt samtidig da jeg har en Smart Shunt på forbruksbatteriet som viste 12.7V med belastning på og ca -7A forbruk under måling (to kjølesakp som sto på.) Vurderer å trekke kabel direkte fra batteriene (med sikring) til kjøleskapet, ser også fra manualen at dette er anbefalt. Er vel uansett interessant å se hvordan spenningen ser ut da for å evt eliminere andre kilder. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Frode_S skrev 30 minutter siden: Forbruksbanken lå på 12.7V mens jeg kunne måle 11.3V akkurat da kompressoren startet og videre stabilt på 11,6/11,7V når den gikk Ok, ser nå at jeg ikke leste det første innlegget ditt godt nok. Det betyr jo at du har et uforholdsmessig stort spenninsfall fram til skapet, så da er det bare å sjekke ledningstverrsnitt og krympe nye kabelsko. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frode_S Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 1 minute ago, Komodo said: Det betyr jo at du har et uforholdsmessig stort spenninsfall fram til skapet, så da er det bare å sjekke ledningstverrsnitt og krympe nye kabelsko. Da er det bare å gå til verks :-) Vet du ca % som er "innenfor" med tanke på spenningstap? Ville tro rundt 5% men har overhode ikke noe kunnskap om dette Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 (redigert) Hvor langt er det fra batteriene til kjøleskapet? Ofte går annen strøm via dashbord eller andre steder, så det kan bli ganske lang omvei for strømmen. Hvis den må igjennom et par sikringer, en bryter og diverse koplingspunkter så kan motstanden øke ganske mye. Jeg har direktekoplet via egen sikring, og opplever ingen problemer. Jo mindre spenningsfall jo bedre. Har du feks 5 meter kabelstrekke, så er det 10 meter kabel i alt. Med 7A så kan du trekke 6mm2 kabler og få et spenningstap på ca 0,23V Her er en kabelkalkulator som kan hjelpe deg å beregne spenningstap ved diverse A, mm2 tykkelser og lengde (tur og retur). https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Personlig ser jeg på hvor store kabler jeg kan trekke, og legger gjerne litt tykke hvis plass. Står det mellom 4 eller 6 mm2, og jeg har plass til 6 så legger jeg 6. 🙂 Redigert 22.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frode_S Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 56 minutes ago, Grand Banks jr said: Her er en kabelkalkulator som kan hjelpe deg å beregne spenningstap ved diverse A, mm2 tykkelser og lengde (tur og retur). Takker så mye... går for 6mm2 basert på kalkulatoren og prøver å koble rett på batteriene med sirking her også! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Kabelkalkulatoren er god, men den gir deg ikke svar på spørsmålet ditt. Den forteller deg hvor mye spenningsfall du får med et visst tverrsnitt, eller den forteller deg hvilket tverrsnitt du må ha hvis du selv oppgir spenningsfall og lengde. Men generelt er vel 4 eller 6 kv gode valg avhengig lengde. Men husk også at gode og så få termineringer som mulig er en stor fordel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 @Komodo, godt poeng. Poenget som jeg prøvde å få frem er at minst mulig spenningsfall er ønskelig, og at det har direkte sammenheng med mengden A som trekkes, tverrsnitt på kabelen og antall koplingspunkt. Jeg sikter ofte på maks 0,3V spenningsfall på ting som skal stå på hele tiden, vil helst ikke under. Jo lavere spenning jo lavere effekt eller høyere A. Sånn generelt da. Mtp trådstarters ønske (problemfri drift av kjøleskapet) så foreslo jeg 6mm2 trukket direkte fra batteriene, med sikring (nær batteriene) basert på kriteriet over. 6mm2 er relativt rimelig i innkjøp og greit å jobbe med stort sett. Jeg prøvde også å få frem kablenes samlede lengde som et viktig moment i det å finne rett tykkelse. Det er forskjell på om kjøleskapet står 1 meter unna batteriene (som det gjør hos meg) eller 5 meter. I det ene tilfellet er det 2 meter kabel, og i det andre 10 meter. Dette var ting jeg ikke tenkte noe over før jeg begynte å "leke med" kabelkalkulatorer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Jo, for all del, kabelkalkulatoren er suveren Men som sagt så sier den ikke noe om hvor stort spenningsfall man kan akseptere, og det har jo du gjort nå. 0,3V er sikkert ikke noe dumt svar. Produsenten av skapet har gjerne en tabell som sier hvilket tverrsnitt man bør legge opp avhengig av lengden, og de sier kanskje hvilken spenning skapet må ha før det kutter ut. Men heller ikke de sier direkte hvilket spenningsfall som er akseptabelt. Her er et klipp fra Danfoss som sier hvilket tverrsnitt man bør velge avhengig av avstand. Hvis man putter de verdiene i kabelkalkulatoren med den strømmen skapet trekker, kan man jo finne et tillatt spenningsfall. Da kan man måle og sjekke om det stemmer med egen installasjon. Hvis det ikke stemmer, men ledningstverrsnittet stemmer, har man antagelig dårlig kontakt et eller flere sted på veien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frode_S Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Nye kabler er nå trukket og kan med glede melde at fallet er på 0.3/0.33. Takker så mye for alle gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 (redigert) Knallbra tilbakemelding! Blir bra med sommer med kjøleskap som fungerer hele tiden. Hvor langt er strekket? Redigert 23.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frode_S Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 2 hours ago, Grand Banks jr said: sommer med kjøleskap som fungerer hele tiden. Det er rett og slett fantastisk... Knotet med dette i så lang tid og lett i alle kroker og kroker for løsning. Strekket ble på ca 6m så 12 totalt. Ble enda lavere tap etterhvert som begge kjøleskapene ble litt kaldere og kompressor gikk Så nå blir det kald øl i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.