Jump to content

Hva er akseptabelt spenningsfall på 12V kjøleskap med kompressor gående?


Frode_S

Recommended Posts

Har strevd en god stund med et Waeco 12V kjøleskap i byssa på båten som ofte klager tidlig på "low voltage" når jeg ligger i uthavn.

Byttet forbruksbatterier (2x165ah Victron AGM) i år og håpet at en bi-effekt skulle være stabilt kjøleskap. 

 

Tok ut kjøleskapet i dag og sjekket spenning på kjøleskapet mens kompressor gikk. Forbruksbanken lå på 12.7V mens jeg kunne måle 11.3V akkurat da kompressoren startet og videre stabilt på 11,6/11,7V når den gikk for så å stige noe mer utover kjølesyklusen. Når kompressor stoppet kunne jeg måle 12.6/12.5V på koblingene.

 

Før jeg begynner å trekke nye kabler - ville jeg forhøre meg om hva som generelt er ansett som akseptabelt spenningsfall på 12V kjøleskap

 

mvh

Frode

Redigert av Frode_S
typo (see edit history)
Link to post

At spenningsfallet er for høyt er helt klart. Men for å si noe sikkert bør du måle både på kjøleskapet og batteripolene samtidig. Bruk to multimeter, og gjerne lange ledninger med krokodilleklemmer rett på batteriet. Så kan du se hvilken spenning du har inn på skapet samtidig som polspenningen. Da ser du hvor mye batteriet dropper, og hvor mye av problemet som ligger i tilførselledningene. Det er jo ikke bare ledningstverrsnittet som er utfordringen, det er jo termineringer og skjøter også. Litt irr her og der, og litt slappe kabelsko som sitter løst på flatstifter, så har du fort et problem. 

Link to post
7 minutes ago, Komodo said:

At spenningsfallet er for høyt er helt klart. Men for å si noe sikkert bør du måle både på kjøleskapet og batteripolene samtidig. Bruk to multimeter, og gjerne lange ledninger med krokodilleklemmer rett på batteriet. Så kan du se hvilken spenning du har inn på skapet samtidig som polspenningen. Da ser du hvor mye batteriet dropper, og hvor mye av problemet som ligger i tilførselledningene. Det er jo ikke bare ledningstverrsnittet som er utfordringen, det er jo termineringer og skjøter også. Litt irr her og der, og litt slappe kabelsko som sitter løst på flatstifter, så har du fort et problem. 

Hei, ble målt samtidig da jeg har en Smart Shunt på forbruksbatteriet som viste 12.7V med belastning på og ca -7A forbruk under måling (to kjølesakp som sto på.)

 

Vurderer å trekke kabel direkte fra batteriene (med sikring) til kjøleskapet, ser også fra manualen at dette er anbefalt. Er vel uansett interessant å se hvordan spenningen ser ut da for å evt eliminere andre kilder.

Link to post
Frode_S skrev 30 minutter siden:

Forbruksbanken lå på 12.7V mens jeg kunne måle 11.3V akkurat da kompressoren startet og videre stabilt på 11,6/11,7V når den gikk

Ok, ser nå at jeg ikke leste det første innlegget ditt godt nok. Det betyr jo at du har et uforholdsmessig stort spenninsfall fram til skapet, så da er det bare å sjekke ledningstverrsnitt og krympe nye kabelsko. 

Link to post
1 minute ago, Komodo said:

Det betyr jo at du har et uforholdsmessig stort spenninsfall fram til skapet, så da er det bare å sjekke ledningstverrsnitt og krympe nye kabelsko. 

Da er det bare å gå til verks :-) Vet du ca % som er "innenfor" med tanke på spenningstap? Ville tro rundt 5% men har overhode ikke noe kunnskap om dette :fishing:

Link to post

Hvor langt er det fra batteriene til kjøleskapet?

 

Ofte går annen strøm via dashbord eller andre steder, så det kan bli ganske lang omvei for strømmen. Hvis den må igjennom et par sikringer, en bryter og diverse koplingspunkter så kan motstanden øke ganske mye. Jeg har direktekoplet via egen sikring, og opplever ingen problemer.

 

Jo mindre spenningsfall jo bedre. Har du feks 5 meter kabelstrekke, så er det 10 meter kabel i alt. Med 7A så kan du trekke 6mm2 kabler og få et spenningstap på ca 0,23V

 

Her er en kabelkalkulator som kan hjelpe deg å beregne spenningstap ved diverse A, mm2 tykkelser og lengde (tur og retur).

 

https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

 

1854108617_Screenshot_20210622-230259_SamsungInternet.jpg.c67cf070e02a3bb14a63fe1c361334e0.jpg

 

Personlig ser jeg på hvor store kabler jeg kan trekke,  og legger gjerne litt tykke hvis plass. Står det mellom 4 eller 6 mm2, og jeg har plass til 6 så legger jeg 6.  🙂

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kabelkalkulatoren er god, men den gir deg ikke svar på spørsmålet ditt. Den forteller deg hvor mye spenningsfall du får med et visst tverrsnitt, eller den forteller deg hvilket tverrsnitt du må ha hvis du selv oppgir spenningsfall og lengde. Men generelt er vel 4 eller 6 kv gode valg avhengig lengde. Men husk også at gode og så få termineringer som mulig er en stor fordel. 

Link to post

@Komodo, godt poeng.

 

Poenget som jeg prøvde å få frem er at minst mulig spenningsfall er ønskelig,  og at det har direkte sammenheng med mengden A som trekkes, tverrsnitt på kabelen og antall koplingspunkt.

 

Jeg sikter ofte på maks 0,3V spenningsfall på ting som skal stå på hele tiden, vil helst ikke under. Jo lavere spenning jo lavere effekt eller høyere A. Sånn generelt da. :smiley:

 

Mtp trådstarters ønske (problemfri drift av kjøleskapet) så foreslo jeg 6mm2 trukket direkte fra batteriene, med sikring (nær batteriene) basert på kriteriet over. 6mm2 er relativt rimelig i innkjøp og greit å jobbe med stort sett.

 

Jeg prøvde også å få frem kablenes samlede lengde som et viktig moment i det å finne rett tykkelse. Det er forskjell på om kjøleskapet står 1 meter unna batteriene (som det gjør hos meg) eller 5 meter. I det ene tilfellet er det 2 meter kabel, og i det andre 10 meter. 

 

Dette var ting jeg ikke tenkte noe over før jeg begynte å "leke med" kabelkalkulatorer. :cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jo, for all del, kabelkalkulatoren er suveren:thumbsup: Men som sagt så sier den ikke noe om hvor stort spenningsfall man kan akseptere, og det har jo du gjort nå. 0,3V er sikkert ikke noe dumt svar. Produsenten av skapet har gjerne en tabell som sier hvilket tverrsnitt man bør legge opp avhengig av lengden, og de sier kanskje hvilken spenning skapet må ha før det kutter ut. Men heller ikke de sier direkte hvilket spenningsfall som er akseptabelt. 

 

Her er et klipp fra Danfoss som sier hvilket tverrsnitt man bør velge avhengig av avstand. Hvis man putter de verdiene i kabelkalkulatoren med den strømmen skapet trekker, kan man jo finne et tillatt spenningsfall. Da kan man måle og sjekke om det stemmer med egen installasjon. Hvis det ikke stemmer, men ledningstverrsnittet stemmer, har man antagelig dårlig kontakt et eller flere sted på veien. 

 

347625710_Ledningstverrsnitt_cutoutspg.PNG.9b8ffe5b883854eb209254f74488a700.PNG

Link to post
2 hours ago, Grand Banks jr said:

sommer med kjøleskap som fungerer hele tiden. :thumbsup:

Det er rett og slett fantastisk... Knotet med dette i så lang tid og lett i alle kroker og kroker for løsning.

 

Strekket ble på ca 6m så 12 totalt. Ble enda lavere tap etterhvert som begge kjøleskapene ble litt kaldere og kompressor gikk 

 

Så nå blir det kald øl i sommer 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...