tom Cognac Startet 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2021 Ingen er tjent med at det er fritt fram på sjøenFARTSGRENSER TIL SJØS: Det bør innføres strengere regelverk for fritidsbåter på sjøen, mener innleggsforfatteren. Foto: Gard Eirik Arneberg Bente Lier, Generalsekretær, Norsk Friluftsliv 22.06.21 09:48 DEBATT Med stadig flere aktive brukere av kysten, er faren for konflikter og ulykker større enn noensinne. Med en kystlinje på over 100 000 kilometer, er det ikke rart at sjøliv er viktig for mange her i Norge. Frisk sjøluft, bølger og blått hav tiltrekker seg stadig flere. Men mye har skjedd siden robåter, saktegående snekker og seilbåter var normalen langs kysten vår. Trafikkbildet og kravene til de som ferdes på sjø og kyst, er blitt betydelig endret bare på noen få tiår. Antallet fritidsbåter i Norge har økt kraftig, og har nå bikket én million. I takt med økende motorbåtsalg, har også interessen for kano og kajakk steget de siste årene. Stadig flere svært raske og manøvrerbare vannscootere gjør trafikkbildet enda mer komplisert. Skvises ut Det er i seg selv flott at mange har fått øynene opp for livet på sjøen. Men flere brukere medfører også nye utfordringer, ikke minst en økt fare for konflikter og ulykker. Med stadig flere fritidsfartøyer med høy fart, er det stille og rolige friluftslivet på sjøen kommet under press. Vi ser en asymmetrisk konflikt, der sakte-friluftslivet; padlere, roere, seilere, badere og svømmere, lett kan bli stående som den tapende part. Stadig oftere ser vi de myke trafikantene på sjøen skvises ut både i tid og rom, på grunn av fart, støy eller utrygghet. Det samme gjelder for de mest sårbare dyre- og fugleartene. Sjøtrafikkens påvirkning på sjøpattedyr og fugler er godt dokumentert i en rekke undersøkelser. I likhet med badende og andre «myke trafikanter», påvirkes disse både av høy fart og uforutsigbare kjøremønstre. Liten vilje til lovendring I løpet av det siste året har regjeringen vurdert flere endringer i lovverket for ferdsel på sjøen. I fjor høst foreslo en arbeidsgruppe opprettet av samferdselsdepartementet å innføre en generell fartsgrense på 5 knop innenfor 100-metersbeltet fra land. Etter en høring avviste departementet forslaget, begrunnet i viktigheten av lokalt selvstyre, også på sjøen. I våres kom forslaget om å innføre et krav om høyhastighetsbevis for fritidsbåter med en hastighet over 50 knop. Begrensningen vil altså ikke inntreffe før båten er oppe i svimlende 90 kilometer i timen. Med en så høy grense vil det i praksis fortsatt nærmest være fritt fram på sjøen. Som Sjøfartsdirektoratet presiserer, oppstår risikoen knyttet til høy hastighet lenge før båten er oppe i 50 knop. Både de og Politidirektoratet har derfor stilt spørsmål ved om ikke grensen bør være lavere. Regjeringen har en nullvisjon for dødsulykker til sjøs, akkurat som på veiene. Likevel stiller lovverket til sammenligning få krav til hastighet, sikkerhet, opplæring og kursing, samt promillegrense. Hvorfor er ikke lett å begripe. Ingen er tjent med et risikofylt trafikkbilde når de er på sjøen for å kose seg. Allemannsretten gir oss rett til å ferdes fritt på og ved sjøen. Men den sier også at vi skal opptre hensynsfullt og varsomt, både overfor hverandre og dyrelivet. Derfor oppfordrer Norsk Friluftsliv samferdselsdepartementet til å lytte til fagmiljøene, og innføre krav om høyhastighetsbevis ved en hastighet over 30 knop. Alle skal føle seg trygge på sjøen, også de som trives best i sakte tempo. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
bellen Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Meningsløst å innføre et høyhastighetssertifikat på 30 knop. Farten skal alltid anpasses etter forholdene og det er regulert gjennom andre paragrafer i lovverket. En typisk norsk overreguering. Må man ha eget høyhastighettsertifikat for å kjøre i sonene med 120 km/t fartsgrense på veiene her til lands? Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev 15 minutter siden: Må man ha eget høyhastighettsertifikat for å kjøre i sonene med 120 km/t fartsgrense på veiene her til lands? Det er iallefall et krav til sertifikat. Det er det jo ikke på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 4l64tro55 skrev 5 minutter siden: Det er iallefall et krav til sertifikat. Det er det jo ikke på sjøen. Jo innenfor enkelte kategorier er det det. Fartøysstørrelse og alder på fører avgjør når innslagspunktet er der. Nå er det vel skjelden mangel på sertifikat som forårsaker ulykker, heller mangel på disiplin, kunnskaper og erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Adrock2nd Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt som generalsekretæren ønsker seg her, men jeg vil kommentere den direkte sammenligningen med å kjøre 120 km/t på vei. Ja, man må faktisk ha førerkort for å kjøre i 120 kmt/t på veiene. Faktisk må man ha det for det aller meste av kjøring på vei. Heldigvis blir det bedre og bedre dekning på opplæring også på sjøen, men mange kan fortsatt ferdes lovlig til sjøs uten krav til opplæring. I verste fall kan du kjøre i 120 km/t på sjøen, uten opplæring og med 0.8 i promille, lovlig. Du kan selvfølgelig gjøre det samme på vei, men da er det straffbart. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Det førerkortet og den opplæring du har for bil dekker ikke opplæring i den hastigheten bilen potensielt kan oppnå når du trykker gassen i bunn, noe du kan gjøre med loven i hand med den internasjonale førerrettighet Norge utsteder om du f.eks. tar deg en tur til Tyskland. Dette er (enda et) et forslag som ikke vil ha noen innvirkning på ulykkesstatistikken til sjøs. Hva er problemet med å forholde seg til det regelverket som gjelder i dag ang. f.eks. aktsomhet? Stort sett samtlige ulykker med fritidsbåter kan jo allerede henges på etablerte knagger i lovverket slik det er. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 "I våres kom forslaget om å innføre et krav om høyhastighetsbevis for fritidsbåter med en hastighet over 50 knop. Begrensningen vil altså ikke inntreffe før båten er oppe i svimlende 90 kilometer i timen." Svimlende 90 km/t faktisk.... Slike som henne er årsaken til at skateboard var forbudt i Norge. Jeg orker ikke dette. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Vestkystseiler Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 15 minutes ago, Adrock2nd said: I verste fall kan du kjøre i 120 km/t på sjøen, uten opplæring og med 0.8 i promille, lovlig. Du vil sannsynlivis bryte sjøveisreglene Regel 6 (Sikker fart) samt Regel 2 (Ansvar). Mao, ikke lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Tror hun stiller riktig diagnose, men forskriver feil kur. I alle tider har båtfolket vært ganske selvregulerende. Slik fungerer det ikke lengre. Veldig mange av de nyere båtførerrne tar seg alle de rettighetene de ønsker, med påfølgende fare eller ubehageligheter for andre rundt seg og til skade for naturen. Løsningen bør være å sørge for tilstrekkelig politi i de områdene der dette er et problem, som vel er Oslofjorden og deler av Sørlandet. Politiet må da få de lover som gjør at de har makt til å håndheve og straffe de mest uvettige. Dette er vel et mindre problem i resten av landet, og da kan man la ting skure og gå som før :) forstår veldig godt at dette er upopulært blant de erfarne her inne. En av mange ting som trekker meg til sjøen er den liberalistiske "Kardemommeby" tilnærmingen. Men, med flere som ikke forstår eller bryr seg vil dette bare være en naturlig del av det. Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev 26 minutter siden: Jo innenfor enkelte kategorier er det det. Krav til sertifikat inntrer først hvis du skal føre båt over 15 meter, eller mindre båt i næring. Båtførerbevis er da strengt tatt bare et kompetansebevis for de født etter 1979. Før 1980 var tydeligvis den kompetansen medfødt.? Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev 43 minutter siden: Meningsløst å innføre et høyhastighetssertifikat på 30 knop. Farten skal alltid anpasses etter forholdene og det er regulert gjennom andre paragrafer i lovverket. En typisk norsk overreguering. Må man ha eget høyhastighettsertifikat for å kjøre i sonene med 120 km/t fartsgrense på veiene her til lands? Det aller beste førerkortet til sjøs er sundt bondevett sammen med båtførerbevis og kjenne sine begrensninger Håper inderlig ikke kontrollregimet som eksisterer på veiene innføres til sjøs hvor fartsbokser / politiet/statens vegvesen lurer bak hver sving med formidable bøter som er tilpasset de med de tjukkeste lommebøkene. Vi klarer oss utmerket uten dette regime og man kan vinke ned farten og gi signaler til de som bryter reglene til sjøs. Det vil fungere. Politiet kan finne på noe annet å fordrive tiden med. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 I pressområder som oslofjoeden og Sørlandet er det jo allerede begrensninger i fart. Sliter med å se problemet her, de fleste bader, padler etc jo langs land og ikke midt i skipsleia? Det er jo fartsbegrensning ang badende allerede, men det nevnes jo ikke. Ellers ligger det jo et lett tilslørt hat mot en hver motorbåt som støyer eller kan gå med hastighet ut over rofart. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 hanto1 skrev 23 minutter siden: I pressområder som oslofjoeden og Sørlandet er det jo allerede begrensninger i fart. Sliter med å se problemet her, de fleste bader, padler etc jo langs land og ikke midt i skipsleia? Tja, fem knop mindre enn femti meter fra land i perioden 15.juni til 15.august i området rundt Lillesand, men i hvilken grad blir det respektert av vannscootere og småjoller? Og de som padler må vel også få lov til å bevege seg ut i skjærgården uten å måtte finne et sted hvor de kan "snike" seg langs land slik at de ikke skal være til hinder for fjordploger med dårlig tid? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Ugleseth skrev for 1 time siden: Det aller beste førerkortet til sjøs er sundt bondevett sammen med båtførerbevis og kjenne sine begrensninger Håper inderlig ikke kontrollregimet som eksisterer på veiene innføres til sjøs hvor fartsbokser / politiet/statens vegvesen lurer bak hver sving med formidable bøter som er tilpasset de med de tjukkeste lommebøkene. Vi klarer oss utmerket uten dette regime og man kan vinke ned farten og gi signaler til de som bryter reglene til sjøs. Det vil fungere. Politiet kan finne på noe annet å fordrive tiden med. Der er vi helt på linje. Det vil være helt feil ressursbruk og man har allerede gode og effektive sanksjonsmuligheter mot villmannskjøring til sjøs gjennom det lovverket som foreligger i dag. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Nå er det vel skjelden mangel på sertifikat som forårsaker ulykker, heller mangel på disiplin, kunnskaper og erfaring. Og hva er ditt fordlag til hvordan man skal tilegne seg denne seg denne manglende kunnskap, erfaring og disiplin, hvis det ikke er igjennom kurs, opplæring og praktisk gjennomføring, slik man gjør når man tar førerkort??? Her snakker du imot deg selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
X10an Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 nomen skrev 23 minutter siden: Og hva er ditt fordlag til hvordan man skal tilegne seg denne seg denne manglende kunnskap, erfaring og disiplin, (...) slik man gjør når man tar førerkort??? Tilnærmet all min erfaring som sertifisert sjåfør er bygget opp ved å praktisere i egen eller andres kjøretøy. Ytterst små doser av min kunnskap, erfaring og disiplin kommer fra obligatorisk førerkortopplæring i forrige årtusen. Som man pleier å fortelle unge sjåfører: førerkort er kun en tillatelse til å øvelseskjøre uten ledsager. Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Må man ha eget høyhastighettsertifikat for å kjøre i sonene med 120 km/t fartsgrense på veiene her til lands? Litt usikkert hvilke soner det refereres til, men ja, det må du faktisk ha. Det heter "kode 160" og gjelder i utgangspunktet i alle sonene! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 nomen skrev 56 minutter siden: Og hva er ditt fordlag til hvordan man skal tilegne seg denne seg denne manglende kunnskap, erfaring og disiplin, hvis det ikke er igjennom kurs, opplæring og praktisk gjennomføring, slik man gjør når man tar førerkort??? Her snakker du imot deg selv. På ingen måte. X10an har igrunn svart godt. Det jeg utøver i min praksis som bilfører i dag har ingen ting med hva jeg lærte da jeg i sin tid tok førerkort. All villmannskjøring både av undertegnede og alle øvrige i kameratflokken ble foretatt direkte etter at sertifikatet var i lommen, i dag foregår ikke noe slikt hos noen av oss. Men det er helt likt for dagens 18-åringer, det er de som driver lavtflyging etter veiene. Noe som ikke inngår i føreropplæringen. Alt er glemt så snart lappen er i lommen. Velkommen til virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Det er ingen mangel på lovverk og forbud hverken på land eller vann. At noen bryter eksisterende lovverk kan vel ikke tilsi at man må forandre på lovverket? Eneste man oppnår er at respekten for lover og regler forsvinner om det vedtas masse tull. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Jo innenfor enkelte kategorier er det det. Fartøysstørrelse og alder på fører avgjør når innslagspunktet er der. Nå er det vel skjelden mangel på sertifikat som forårsaker ulykker, heller mangel på disiplin, kunnskaper og erfaring. Er ikke noe av meningen med et sertifikat at man skal få litt opplæring, kanskje også ta til seg lærdom (kunnskap), ved å måtte gjennomføre en opplæring og avleggelse av en prøve? Eller er slik opplæring og krav om bestått prøve generelt bortkastet i samfunnet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
X10an Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Mouche skrev 27 minutter siden: Eller er slik opplæring og krav om bestått prøve generelt bortkastet i samfunnet Nå drar du den nok litt vel langt? Det er stor forskjell på å nappe løken og på å rive av seg hele stasen. La oss først slå fast at det allerede er vedtatt og innført krav om grunnleggende opplæring for "alle" båtførere. Da får man altså tillatelse av staten til å øvelseskjøre videre uten medbrakt ledsager. Her i denne tråden snakker vi om et høyhastighets sertifikat for båt. I min verden er det ytterst få som går direkte fra en Comet 26 som gjør 12 knop og kjøper seg en Profile katamaran i samme størrelse som gjør over 70 knop. De aller fleste som ender opp der har sakte men sikkert klatret i gradene og fått bygget seg opp en god del erfaring underveis i løpet. Det finnes selvfølgelig noen få unntak fra dette løpet, men de hadde uansett ikke latt seg stanse av et slikt krav. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Sertifikater er en fin måte å regulere på, fordi den velter kostnadene over på brukerene og genererer inntekter til de som holder kurs. Problemet er som enkelte har beskrevet godt her; det virker ikke. De aller fleste har kjørt ‘idiot’ etter at lappen ble erhvervet. Og hadde vi ikke hatt mulig konsekvens i form av bøter/fengsel og ansvar ved hendelser hadde de fleste av oss fortsatt med det i voksen alder. Hvorfor tror vi det er annerledes på sjøen? Men tilstedeværelse på sjøen koster selvsagt penger. Noterer meg også hvor forslaget kommer fra: Dette er nok primært en representant for kajakkfolket mer enn ‘båtfolket. De må kose seg så mye på sjøen de vil for meg og jeg holder utkikk. Men når de insisterer på rettigheter de ikke har midt i skipsleia og blir sjokkerte over at vannet ikke er like paddeflatt der som i pytten de fikk ‘vått-kort’ treningen sin i så sier det meg at denne gjengen ikke har erfaring med hvordan ting ‘fønker’ på sjøen og kanskje bør ta ting litt steg for steg slik de aller fleste av oss måtte gjøre som nervøse førstegangsredere en gang i tida. Det falt meg aldri inn at jeg måtte sjekke opp om det fantes en interesseorganisasjon som jobbet for at sjøen skulle ‘ryddes’ slik at jeg ville unngå ubehageligheter med humpete vann. For å dra sammenligningen så er det ikke ok å ta med sparkesykkelen ut på motorveien og så kreve at alle regler gjøres om slik at en kan føle seg trygg. Det finnes plenty regler og hjemler for å bøtelegge de som uansett ikke bruker vett. Det krever tilstedeværelse i pressområdene. Her på Vestlandet er det heldigvis et temmelig marginalt problem så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Mouche skrev 44 minutter siden: Er ikke noe av meningen med et sertifikat at man skal få litt opplæring, kanskje også ta til seg lærdom (kunnskap), ved å måtte gjennomføre en opplæring og avleggelse av en prøve? Eller er slik opplæring og krav om bestått prøve generelt bortkastet i samfunnet? Hvorfor måtte man innføre strengere restriksjoner mht. prikkbelastninger samt prøvetid etter ervervelse av sertifikat for dagens 18 åringer enn det man hadde for 30 år siden? Er ikke all lærdom langt mer fersk hos en slik en, enn hos en 50-åring slik at man burde ha bedre forutsetninger til å overkomme regelverket hos førstnevnte? Eller er det kanskje slik at erfaring, livslærdom og holdninger må erhverves gjennom årelang paksis og veier langt tyngre enn en førerprøve der all teori er glemt så snart man får noe potent under gasspedalen? Ja opplæring er i enkelte tilfeller helt bortkastet rettet mot ENKELTE intensjoner. Ikke alle. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev 14 minutter siden: Hvorfor måtte man innføre strengere restriksjoner mht. prikkbelastninger samt prøvetid etter ervervelse av sertifikat for dagens 18 åringer enn det man hadde for 30 år siden? Jeg har ikke noe enkelt, entydig eller absolutt svar på det spørsmålet, men trolig har det vært en viss utvikling i trafikken på disse tredve årene som medførte at myndighetene mente det var nødvendig? Muligens sågar tuftet på faglige råd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Mouche skrev for 2 timer siden: Er ikke noe av meningen med et sertifikat at man skal få litt opplæring, kanskje også ta til seg lærdom (kunnskap), ved å måtte gjennomføre en opplæring og avleggelse av en prøve? Eller er slik opplæring og krav om bestått prøve generelt bortkastet i samfunnet? Du kan jo lese svarene jeg fikk @Mouche. Han selv og kameratene kjørte som idioter rett etter at de fikk lappen, og siden de gjorde det, så er det visst ingen vits i å gi opplæring, hverken praktisk eller teoretisk til noen andre heller. Det heter visst "virkeligheten" Hadde jeg visst dette for 6 mnd. siden kunne jeg sagt ifra hos biltilsynet at guttungen skal få utlevert førerkortet på lett MC. Han trenger ingen opplæring, fordi han kommer til å kjøre villmann uansett, men blir bedre med årene. Hadde jo vært deilig å sluppet å punge ut de 35 000,- kjøreopplæringen kostet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.