Jump to content

Ingen er tjent med at det er fritt fram på sjøen! Kommentar i Moss avis 22.06.2021. Eller?

tom Cognac

Recommended Posts

Mouche skrev for 2 timer siden:

Vil faktisk hevde at et er en viss kontroll på sjøen, men liten tvil om at det er utstrakt kontroll på veiene og allikevel anslås det at 140.000 personer kjører med rus på veiene i Norge HVER DAG!

Ja, og enda har de både teoretisk og praktisk opplæring i tillegg til både teoretisk og praktisk prøve.

Hilsen

Lurvetass

index skrev for 3 timer siden:

Ikke mye empati for båtfolk med annen båt enn deg selv ser jeg. Ikke rart kajakkpadlere og andre sårbare grupper blir mobbeofre på sjøen. 

Sammenligningen din faller litt sammen, da vi ikke har motorveier på sjøen. Ei heller sykkelstier eller fortauer. Vi deler alle de samme områdene, store som små. Og da ligger det et stort ansvar på de med store eller raske båter å ta tilstrekkelig hensyn til de mindre slik at de ikke utsetter andre for farlige situasjoner. Det gjør vi ikke ved å latterliggjøre dem eller pålegge dem ansvaret for situasjoner som de kommer uforskylt opp i.

Jeg kjenner ingen som har tatt våtkortet sitt i en pytt, men det gjør kanskje du? Da jeg tok mitt var vi ute i halvannen meter bølger på det meste, ganske krevende for en nybegynner. 

Du leser litt vel mye i innlegget mitt. Og som jeg skrev i neste innlegg så har jeg selv tatt vått kort i det jeg vil beskrive som en pytt (ein grunn lita bukt i Stokkavannet i Stavanger). Jeg har ingenting i mot kajakkpadlere selv om det viste seg å ikke appellere til meg og unner de definitivt å kose seg langs den flotte kysten vår. Men realiteten er at deler av sjøen faktisk ER en motorvei, og da må en tilpasse seg deretter - ikke forvente en omlegging av alle etablerte regler. Som alle som skaffer seg båt for første gang - stor eller liten, gammel eller ung. Ferskeste eksempel for min egen del var at jeg skippet å gå Nyleia vest av Stord ved dårlig sikt da jeg visste at jeg fort ville møte hurtigbåten på et trangt punkt. Ingen kunne nektet meg å gå der men for min egen del lot jeg være. Det er lov å tenke samme tanke om en kommer i kajakk og det er fristende å krysse en sterkt trafikkert skipslei feks. Men nå er vi sikkert langt unna trådens egentlige tema.. Der har jeg fortsatt lite tro på at nye sertifikater vil løse noe problem. Og 99.9% av samlet areal langs kysten trenger sannsynligvis heller ikke mer håndheving, men i noen pressområder hadde det ikke vært feil.

Jeg er helårs-havkajakkpadler, og har opplevd det marerittet å få en skjærgårdsjeep i frisk trav over baugen på kajakken for noen år siden. Hendelsen ble omtalt i avisene, men etter litt leting finner jeg ikke artikkelen tilbake nå...

Så noen båtførere har absolutt et forbedringspotensiale, via sertifikat, praktisk prøve, holdningsendring, eller kanskje overgang til bobil. Noen egner seg ikke til fjellklatring, andre bør holde seg unna dykking. Og noen kan med fordel holde seg unna båt også.

Nå har jeg hatt båt lengre enn de fleste her på forumet og har ferdes på sjøen i mange ti år. Jeg har tilgode å oppleve det alle andre opplever daglig på sjøen med nesten ulykker, berusede båtførere og båtførere som ikke tar hensyn.  Det eneste man opplever er at de aller ferskeste kløner litt ved ankring , velger håpløse plasser og fortøyningene ligner noen ganger  skjærereder. Men alltid kommer det noen  hjelpende hender fra andre båter. Tror politiet kan finne noen andre å kontrollere og bøtelegge.

Ugleseth skrev 26 minutter siden:

Nå har jeg hatt båt lengre enn de fleste her på forumet og har ferdes på sjøen i mange ti år. Jeg har tilgode å oppleve det alle andre opplever daglig på sjøen med nesten ulykker, berusede båtførere og båtførere som ikke tar hensyn.

Med tanke på at du holder til på Svalbard, Hr. Ugleseth, synes jeg du har lite erfaringsgrunnlag for å mene noe som helst om hva som foregår i Oslofjorden i juli, uansett om du har en mannsalder å vise til.

Problemet er knytta til tullekjøring med tullebåter ført av tullinger i sterkt trafikkerte farvann tett innmed land, primært i nærheten av der det kryr av folk. Dette er jo innafor det som ligger til den enkelte kommune. Som det står i innlegget: "...Etter en høring avviste departementet forslaget, begrunnet i viktigheten av lokalt selvstyre, også på sjøen."

Tullekjøring med tullebåter (jeg har også en slik her nede på brygga) er en brøkdel av båtbruk i Norge, og har alltid vært en del av det. Sånn er det "ytterst" i normalfordelinga. På den andre yttersida finner en robåter (med synkende popularitet), kajakker (sjøl om det er populært for tida), eller å sitte stille med ei harpe og fiske makrell og pale (også mindre populært). 

Tullekjøring med slike fartøy som bare kan brukes som det, med førere i yngre årsklasser, har lite for seg langt fra land i mennesketomme områder. 

Skal vi lage et generelt, altomfattende lovverk som skal gjelde alle fartøy, alle førere, alle slags hensikter med farten, for å få bukt med et problem som alltid vi være der? Kanskje reduserer vi en del av det uønskede med strenge regler, lover og håndheving av det, men ikke alt. Men det vi sitter igjen med er jo en stor flåte av lystfartøyer som også er underlagt generelle lover som ikke har noen hensikt alle steder, men bare er provoserende. Innleggsforfatteren skriver: "Med en kystlinje på over 100 000 kilometer, er det ikke rart at sjøliv er viktig for mange her i Norge." Ja, det er ufattelig mye kystfarvann i Norge, og ufattelig mange kilometer folke- og båt-tomme kystnære strøk. 

La oss nå få slippe å få enda flere regler og lover som er designa en plass rundt Moss, men som skal gjelde i hele landet!

Redigert av Erik AN (see edit history)
TideRace skrev for 2 timer siden:

Så noen båtførere har absolutt et forbedringspotensiale, via sertifikat, praktisk prøve, holdningsendring, eller kanskje overgang til bobil.

Stort sett 100% av profesjonelle sjømenn (les styrmenn/kapteiner) som havner i ulykker til sjøs, grunnstøtinger etc. har da sertifikat. Det samme gjelder ulykker etter landeveien. Stort sett alle forsikringsinnmeldinger innbefatter førere med sertifikat.

Hva skal et sertifikat forbedre/forhindre?

TideRace skrev for 2 timer siden:

Så noen båtførere har absolutt et forbedringspotensiale, via sertifikat, praktisk prøve, holdningsendring, eller kanskje overgang til bobil. Noen egner seg ikke til fjellklatring, andre bør holde seg unna dykking. Og noen kan med fordel holde seg unna båt også.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

VegJoh skrev for 11 timer siden:

..

Siden de også i de fleste tilfeller også var beruset og ikke hadde på vest, så er det ikke så rart at de følte seg litt «ungdommelig» og overmodige.

..

Som nevnt i andre innlegg her, så er det promille, fart ,mørke og grunnstøting som går igjen.

..
https://forskning.no/fritid-hav-og-fiske-havet/dette-tar-liv-pa-sjoen/1358532

Påstandene du kommer med over har ikke støtte i tallmaterialet som artikkelen presenterer. 

Halvparten av de fatale ulykkene er fall overbord eller kantring.

Her er både fart, promille eller som du riktig påpeker ungdommelig overmot fraværende som medvirkende årsak.

Jeg synes den største andel av ulykkene burde vært utdypet og omtalt i større bredde.

Det påpekes at manglende eller ikke fungerende vest er observert, men ikke om det er medvirkende årsakssammenheng. (Tick-off boks i rapportene). Usikker på når påbudet om å ha vest på seg i båter under 8m kom.

Kun et begrenset utvalg av omkomne har elementer av fart og promille. (80% av 20% av ulykkene, omtalt som helgeulykker/ hjem fra fest-ulykker).

Like stor andel som fall fra brygge/kai, hvor både alder og promille er vesentlig høyere.

35% er utlendinger på fisketur.

Artikkelen er fra 2019, og omhandler data tom 2018.

Hovedoppslaget i rapporten synes jeg er til å glede seg over; Antall fatale ulykker på sjøen går ned, til tross for at antal brukere og båter øker.

Rapporten gir derimot ikke støtte for at fart og promille er typiske for båtulykker generelt.

Havarita skrev 22 minutter siden:

Påstandene du kommer med over har ikke støtte i tallmaterialet som artikkelen presenterer. 

Den første kommentaren som du referer til var et flåsete tilsvar til Uglesets påstand om at ulykkene skyltes ungdommerlig overmot.

De andre påstandene kommer vel ganske klart fram i artikkelen: 

image.png.1cf622e60ecf5122ea9e5256fe38424c.png

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Jeg bor ved fjorden, og ser daglig mye uvettig ulovlig båtføring. Men jeg har ikke tro på at flere lover/ regler, vil hjelpe på.

Når det etterspørres regler og sertifikater, så forventes det samtidig at det settes inn mere kontroll for å håndheve disse. Fortsetter det slik får vi en politistat og det tror jeg er lite sannsynlig i Norge.

Det eneste som vil hjelpe er at vi er tydelige i forhold til hverandre på hva som er akseptabel og hensynsfull adferd. Vi må slutte å skyve ansvaret for håndhevelse av lover og regler over på politiet. For vi er ikke villige til å gi politiet så store resurser at de kan forestå kontroll.

Vi må derfor bry oss om hverandre, og være brysomme når "naboen" bryter regler.

Aileen ll

VegJoh skrev 1 time siden:

Den første kommentaren som du referer til var et flåsete tilsvar til Uglesets påstand om at ulykkene skyltes ungdommerlig overmot.

De andre påstandene kommer vel ganske klart fram i artikkelen: 

image.png.1cf622e60ecf5122ea9e5256fe38424c.png

Da var vi vel enige da.

Fart og promille er vesentlig del av bilde, når resterende 80% (4/5) holdes utenfor.?

Jeg mener det bør være fokus på tiltak som treffer 80%, og mindre på de siste 20%.

Den typiske fatale ulykke med fritidsbåt er vedvarende over tid:

Fall overbord under rolige forhold, innaskjers og lav eller ingen hastighet. Mann 50-60, etterfulgt av mann 60+.

Jeg ble tvunget til å ta lastsikringskurs og kjøre-med-stor-henger-kurs få nytt førerkort for å kunne dra stor henger for noen år siden. Jeg var jo allerede verdensmester så jeg var selvsagt rasende over å bli pålagt noe så fullstendig unødvenig. Men under over alle under, jeg lærte faktisk noe! Det er mulig at de største idiotene aldri vil lære noe uansett, men man skal ikke se bort i fra at noen faktisk vil plukke opp noe lærdom de ellers ikke ville ha tilegnet seg hvis de må i gjennom en noe mer omfattende opplæring for å få er sertifikat enn dagens båtførerprøve. ?

Fantino skrev for 12 timer siden:

At du tillegger meg meninger jeg ikke har framlagt får du ta på egen kappe ?

Jeg trodde dine meninger kom tydelig frem i innlegget ditt. Men om det er så at du ikke mener det slik det oppfattes er det jo bare bra. Det både er og skal være plass til alle på sjøen om alle følger lovverket og tar hensyn. Både roere, padlere, seiler og motorbåter av alle slag. Det handler bare om å ta hensyn til de rundt seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 4 minutter siden:

Det både er og skal være plass til alle på sjøen om alle følger lovverket og tar hensyn. Både roere, padlere, seiler og motorbåter av alle slag. Det handler bare om å ta hensyn til de rundt seg. 

De båtførere  som overholder alle regler og lover til enhver tid er foreløpig ikke født , selv om regelverket til sjøs er forholdsvis enkelt å forholde seg til og det å føre en båt er en svært enkel manøver

Hvis vi sammenligner litt med veitrafikken er det et tankekors aT de som står fram og forteller hvor ille det er på sommerveiene og varsler mer politi og kontroll ikke selv klarer  å forholde seg lovverket. Det sier mye. Slik er det sikkert til sjøs også.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/06/07/195764255/up-sjefen-trakket-for-hardt-pa-gassen-ble-stoppet-i-fartskontroll

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-tatt-i-205-kmt-i-tunnel-midt-i-rushtrafikken/62937352

https://www.nrk.no/trondelag/up-sjefen-ble-selv-tatt-i-kontroll-1.11670678

Ugleseth skrev 24 minutter siden:

De båtførere  som overholder alle regler og lover til enhver tid er foreløpig ikke født , selv om regelverket til sjøs er forholdsvis enkelt å forholde seg til og det å føre en båt er en svært enkel manøver.

Og slik bør enhver kaptein forvente at det er, før man planlegger sin seilas.

Sjøveisreglene pålegger det faktisk.

Da blir det en hyggeligere seilas, og man møter færre idioter rundt seg.

Jeg forsvarer ingen 'idiot-fakter' på sjøen, jeg bare påpeker at det er urealistisk å ikke ta det med i planleggingen.

Havarita skrev for 9 timer siden:

Da var vi vel enige da.

Fart og promille er vesentlig del av bilde, når resterende 80% (4/5) holdes utenfor.?

Jeg mener det bør være fokus på tiltak som treffer 80%, og mindre på de siste 20%

Vi er nok i allefall ikke helt uenige ?

De ca halvparten av ulykkene som skyltes fall overbord / kantring kunne kanskje vært redusert med bruk av vest / riktig bruk av vest som artikkelen påpeker. Og her mener jeg, som jeg skrev i mitt først innlegg, at vestpåbudet og oppfølgingen av dette tjener en hensikt.  
Kunnskap om hypotermi, kle seg etter forholdene osv. vi jo også hjelpe på her.

Jeg mener ikke at veien å gå er strenge regler og massiv kontroll. Det er holdninger og kunnskap som må spres til hoi polloi. 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...