Jump to content

Må jeg bytte kjølruller på båthenger grunnet steppet skrog? Står bom fast!

GVH1979

Recommended Posts

Hei. 
Hadde en heller interessant opplevelse i går da båten skulle sjøsettes. Både båt og henger er ny av året for meg så var ikke kjent med kombinasjonen fra tidligere. Har elllers god erfaring med både båt og båthengere, men denne opplevelsen tok meg litt på senga. Båten veien ca 1600kg med motor og hengeren er en BK henger med selvjusterende vugger. Hovedproblemet (det er to problem oppdaget jeg) er at båten har steppet skrog som fungerer som "mothaker" når båten skal sjøsettes.:headbang: Båten stod bom fast og virket som den hadde vannskrekk! :-) 
Det andre problemet er at den selvjusterende vuggen virker å ikke kunne justeres i bredden? Det medførte at det ene støttehjulet treffer en steglist mens det på motsatt side ikke gjør det. Reultat: Båten ligger skjevt på hengeren. 

Mine spørsmål: 

1) Kan jeg bytte kjølrullene ut med større hjul som vil takle steppet skrog bedre, eller må det superruller/henger ala Svela til når skroget er steppet? 
2) Er det noen som har erfaring med å justere bredden på den selvjusterende vuggen? Må man kappe og sveise?

Ps: Fikk tilslutt båten på vannet etter å ha kjørt hengeren laaaangt ut i (salt)vannet, har ikke lyst til å gjenta eksersisen. Grøss!!:diving:

GVH1979 skrev for 11 timer siden:

Hei. 
Hadde en heller interessant opplevelse i går da båten skulle sjøsettes. Både båt og henger er ny av året for meg så var ikke kjent med kombinasjonen fra tidligere. Har elllers god erfaring med både båt og båthengere, men denne opplevelsen tok meg litt på senga. Båten veien ca 1600kg med motor og hengeren er en BK henger med selvjusterende vugger. Hovedproblemet (det er to problem oppdaget jeg) er at båten har steppet skrog som fungerer som "mothaker" når båten skal sjøsettes.:headbang: Båten stod bom fast og virket som den hadde vannskrekk! :-) 
Det andre problemet er at den selvjusterende vuggen virker å ikke kunne justeres i bredden? Det medførte at det ene støttehjulet treffer en steglist mens det på motsatt side ikke gjør det. Reultat: Båten ligger skjevt på hengeren. 

Mine spørsmål: 

1) Kan jeg bytte kjølrullene ut med større hjul som vil takle steppet skrog bedre, eller må det superruller/henger ala Svela til når skroget er steppet? 
2) Er det noen som har erfaring med å justere bredden på den selvjusterende vuggen? Må man kappe og sveise?

Ps: Fikk tilslutt båten på vannet etter å ha kjørt hengeren laaaangt ut i (salt)vannet, har ikke lyst til å gjenta eksersisen. Grøss!!:diving:

Kjølruller er som regel en dårlig kombinasjon med step. Hvis en steppet båt skal trille av hengeren trenger du mange hjul med litt størrelse slik at de hjulene som ikke står i steppet kan avlaste. Hvis hengeren har vanntette lykter og hjullager kan du jo gjøre som du gjorde nå og så spyle bremsene etterpå. 

@morpho79Jeg pleier å kjøre tilengeren slik at bremsetromlene akkurat ikke kommer i kontakt med vann. Ser profesjonelle ofte ofrer bremsetromlene og kjører hele sulamitten ut i vannet, de begrunnet dette med at det var billigere i lengden å bytte bremsene enn å risikere skader på andres båt ved opptak/utsett. 

@CerberusPlanker på tepper har jeg hatt en henger som hadde på 90-tallet til en Bayliner 1500 Capri. Da var det to "skinner" som den hvilte på (omtrent der støttehjulene er nå. 
Tenker du at i dette tilfelle kunne man byttet kjølrullene med en enkelt"skinne" og latt støttehjulene på selvjusteringen stå?

@KallethekidIngeting er vantett på min henger så vil holde det mest mulig fritt for salt fremover. Ser BK har noe som heter superruller (litt samme opplegg som Svela), vurderer disse (sikkert dyrt) og muligheten for "singelskinne" ( forhåpentligvis billig) hvis noen har erfaring med om det virker.

GVH1979 skrev On 24.6.2021 at 9.03:

@morpho79Jeg pleier å kjøre tilengeren slik at bremsetromlene akkurat ikke kommer i kontakt med vann. Ser profesjonelle ofte ofrer bremsetromlene og kjører hele sulamitten ut i vannet, de begrunnet dette med at det var billigere i lengden å bytte bremsene enn å risikere skader på andres båt ved opptak/utsett. 

@CerberusPlanker på tepper har jeg hatt en henger som hadde på 90-tallet til en Bayliner 1500 Capri. Da var det to "skinner" som den hvilte på (omtrent der støttehjulene er nå. 
Tenker du at i dette tilfelle kunne man byttet kjølrullene med en enkelt"skinne" og latt støttehjulene på selvjusteringen stå?

@KallethekidIngeting er vantett på min henger så vil holde det mest mulig fritt for salt fremover. Ser BK har noe som heter superruller (litt samme opplegg som Svela), vurderer disse (sikkert dyrt) og muligheten for "singelskinne" ( forhåpentligvis billig) hvis noen har erfaring med om det virker.

For ordens skyld så jobber jeg for Svela og har ikke inngående kunskaper om BK sine hengere. BK lagde for en del år siden en vugge som var forbausende lik vår gamle konstruksjon, men den var ikke optimal for båter med step. Den fungerer mye bedre en en konstruksjon med kjølruller, men så vidt jeg vet bruker BK kun skumfylte hjul og disse har en tendens å bli flate på den side båten hviler, noe som gjør det tyngre å få av båten. 

Hvis du kun skal bruke hengeren til en båt er det jo et alternativ å gjøre som Cerberus sier, det skulle forundre meg om ikke hengeren har vanntette hjullager og lyktene går vel å ta av. 

Hvis du har behov av å bruke hengeren til flere båter eller ta av båten på land ville jeg heller sett meg om etter en henger som er tilpasset steppede båter.

• 1 måned senere...

Du skriver ikke noe om hvor store rullene er i forhold til steppene. Om radius på hjul er litt større enn steppeen så kan man jo få rullet av båten om man bare har nok krefter bakover.

Jeg har en litt lignende problemstilling som deg da jeg har en Skibsplast Familyship hvor kjølen ender opp i en bratt stigning ca en halvmeter fra akterspeilet, det betyr at båten ikke glir av hengeren av seg selv når jeg slakker opp på vinsjen. Båten må rett og slett ha litt hjelp bakover. Båthengervinsjer er effektive til å dra opp båten, men dårlige på å dytte båten bakover på hengeren.

Men dette problemet hadde jeg løst allerede før jeg hadde noen planer om å kjøpe denne båten. Jeg har en ekstra vinsj nede rett bak tårnet til baugstøtta. Stroppen fra ekstravinsjen drar jeg bakover et stykke og under ei kjølrulle og opp i bakkant og frem til samme løkka i baugen som jeg bruker til å vinsje opp båten (to vinsjkroker i løkka blir for mye, så jeg bruker en liten karabinkrok til ekstravinsjen, den er det minst belastning på og det er ikke kritisk om den skulle ryke). Ekstravinsjen kan på den måten brukes til å dra båten av hengeren når utformingen av båten tilsier at ikke tyngdekraften gjør jobben. Siden hjullager og bremser ikke er så begeistret for vann, og særlig ikke saltvann ønsker jeg ikke å ha dette nedi vannet.

Denne ekstravinsjen har også en annen nyttig funksjon, den kan brukes til å dra baugen ned og dermed løfte bakenden av båten når båtens tyngdepunkt har passert bakre kjølrulle. Dette har jeg benyttet mange ganger på en noe lettere båt på 400 kg.

Ved sjøsetting der det er langgrunt (og jeg fortsatt ikke vil ha bremser under vann og ikke oppnår nok dybde så bakenden går nedi bunn), så kan je dra ned baugen og løfte bakenden ved å vekselvis stramme ekstravinsjen og slakke hovedvinsjen. Da kommer bakenden av båten ut på dypere vann før jeg må slippe opp løftet og båten går da ikke i bunnen.

Når jeg skal flytte minste båten over på ei tralle (når begge båter skal inn i lagerlokale og jeg har bare en båthenger) ville man uten ekstravisnj fått bakenden av båten i bakken og lite plass til tralla når båtens tyngdepunkt bikker over bakre kjølrulle. Men med ekstravinsjen så senker jeg baugen og løfter bakenden og så er det bare å dytte tralla under en nesten vannrett båt som henger langt bak. Hengeren må naturligvis være festet på bilen, ellers vil hengeren bare tippe bakover. Enkel og grei prosedyre uten å måtte skyve 400 kg båt på ei enkel hjemmemekket tralle hvor båten ligger på langsgående bjelker. Han jeg leier lagerplass av ble overrasket over hvor raskt og enkelt det var for meg å få båten fra hengeren og over på tralla mi.

Samme prosedyre også tidligere feks når båten skulle plasseres på en stabel av ca 3 paller for å få på bunnstoff (enklere å komme til under enn når den står på henger og jeg slipper å grise til hengeren med bunnstoff).

En annen enkel løsning du kan bruke for å komme over steppene dine er å legge inn kiler av feks tre så du får en jevn kant å forsere istedenfor et trinn, akkurat som når man skal trille ei jekketralle over en dørstokk så er det mye lettere om man legger ei rampe inn mot dørstokken. Det kan nok være lurt å ha ei lita snor til hver kile så du ikke mister dem siden du antakelig står foran båten når kilene ramler i sjøen bak.

Så det finnes flere løsninger som er enkle og billige sammenlignet med å bytte til mye dyrere båthenger med mange eller store ruller eller drukne hengeren i saltvann og bytte hjullager og bremser mye oftere.

• 3 uker senere...

Tar opp igjen denne da det snart nærmer seg opptak. 
Siden sist utsetting har jeg gjort meg noen tanker. Superrullen til BK kostet 13000,- så det ble raskt uaktuelt. 
I stedet har jeg kjøpt ny og lengre kjølrull aksel og 6 nye sideruller som plasseres på hver side av 3 kjølruller. 

Siderull solid gummi 200x75 mm | Hastadklev AS

Tanken er at disse skal hjelpe båten over "kneika". 
I tillegg har jeg gått til innkjøp av elektrisk vinsj for å spare kroppen for drittjobben det er å sveive opp båten. Den gamle vinsjen kan i så tilfelle monteres slik @19 fot har gjort for å trekke av båten hvis min quick fix skulle vise seg å ikke holde mål.
Bilder blir postet når alt er montert.

Da er nye sideruller montert. Vinsjen kommer på til uken. Den skal trekke +4tonn så skal ikke bli noe problem å trekke båten opp på hengeren. (Den veier 17-1800kg alt ink). 
Sepenningen knytter seg til om nye sideruller vil treffe bunn av skrog nogenlunde riktig. 
De har litt vandring, så tanken er å evt justere med noen skiver hvis det blir for galt. 
Evt kan jeg kanskje flytte de lyse hjulene til under kjøl, men usikker på om dem vil tåle vekta av båten. 
Innspill mottas med takk.  
8F9DE5FC-27C4-403B-B7D0-32B9FADB1BC9.jpeg.b860b5949b3ca42b91d7ef27cf94a2f3.jpeg

• 2 uker senere...

Da er båten på plass på henger og foreløpig ser det ut til at dette skal gå bra. Båten hviler nå mer på de nye støttehjulene enn på kjølrullene. Forhåpentligvis er disse store nok til at båten vil rulle av greit ved sjøsetting til våren. 

A0CA2560-0DB7-450F-A707-0F95CE74890B.jpeg

• 8 måneder senere...

Sannhetens time. 

I dag var det tid for (en forsinket) båtutsetting. Slutten av mai er jo lovlig sent å få vann under kjølen, men av litt ulike årsaker ble det slik i år. 
Jeg var relativt spent på om mitt lille, billige quick fix ville gjøre susen ved sjøsetting eller om jeg måtte drukne hengeren nok en gang. 
Det sagt, etter god skylling og pleie etter fjorårets dykketur virker det som hengeren ikke tok noe skade av det. ?

Og jammen meg var det suksess med ny løsning også! Båten ble ikke stoppet av step skroget og ség pent av hengeren når den ble vinsjet ut. ? 

Nå kan endelig båtsesongen starte!
God Sommer!  

Jeg så før få dager siden en Respo-henger med stor båt med step-skrog. Ser var det ramme med sideruller ca 20-30 cm til siden for kjølen og step på ca 10 cm. Minst et hjul var helt ødelagt da akselhullet var utvidet i ei ca 5 cm lang revne ut mot kanten. Det må jo bli en enorm belastning på hjul med så store step på en tung båt.

Komodo skrev for 22 timer siden:

Fikk du lengre aksler på samme plass? Jeg har et lignende problem jeg må gjøre noe med. 

@Komodo

Det var allerede to aksler med ekstra bredde på hengeren. Se link: https://bkhengeren.no/produkt/P2724B

Jeg byttet ut de ytre (små) hjulene med noen som hadde større diameter etter å ha gjort diverse målinger, i tillegg kjøpte jeg en ekstra  aksel for å fordele vekta på flere punkter. 
Det var en enkel operasjon, akselen passet perfekt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...