Jump to content

Bavaria seilbåt, batteriinstrument viser 1V med hovedbryter avslått.

sagis

Recommended Posts

Har en Bavaria seilbåt som gir varsel på display som indikerer at strømmen på startbatteriet er over 1 volt selv om hovedstrømbryteren for dette batteriet er avslått. Det er 2 strømbanker - startbatteri og fritidsbatteri som er adskilte. Er det noen som har vært innom lignende tilfelle? Forslag til feilkilde eller hvor det er mest hensiktsmessig å begynne å feilsøke? Alle svar og forslag mottas med takk.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Feilmelding på strøm". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Mulig du bør lage en mer beskrivende overskrift, sjekk forumreglene.

Du får varsel fordi den registrerer 1 volt som er langt lavere enn varselskriterie. Det i seg selv er ikke noe å bry seg om (med mindre batteriet er tilkoblet, i så fall kan du bare glemme å starte :giggle:)

Det du beskriver er virker som akkurat det samme som på vårt panel. Mener jeg forsøkte å finne ut av det en gang, og fikk beskjed om at det ikke var noe å bry seg om. Selv om jeg aldri har helt forstått hvorfor så har jeg slått meg til ro med det.

Vi har nå hatt båten i tre år uten å bry oss og uten at det ser ut til å ha gjort noe galt - så vil tro du kan slå deg til ro også.

Kan dette skyldes oppmagasinert energi i elektronisk utstyr? Kondensatorer og lignenden i bla. stereo?

Hadde samme mystiske "feil" når jeg drev og vedlikeholdte starteren. Ville forsikre meg at kretsen var koblet fra før jeg koblet til starteren, men målte rundt 1V. Målinger viste at dette kom fra radioen ombord. Svært lite energi det var snakk om og ladet seg ut veldig raskt når jeg forsøkte å måle strømmen igjennom multimeteret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...