Jump to content

Mercury 135 hk 2-takt vil sporadisk ikke starte


sbks

Recommended Posts

Min Mercury 135 hk 2-takt 6 sylindrer tuller seg sporadisk. På tomgang er den litt «hakkete» med noe ujevnt turtall. Nå i går så gikk den heilt fint i fart og med fin fremdrift på båten, Askeladden 635 WA. Men da jeg stoppet den, og skulle starte igjen så var det ikke antydning til at den ville starte. Det jeg føler er at det mangler en liten høyfrekvent «summe lyd» når jeg vrir på tenninga. 
Av og til høyrer jeg lyden, og då startar motoren umiddelbart. Kva er denne summe-lyden på 1-2 sekunder, og hva gjør at den ikke kommer? Jeg vet det ligger 3 stk relé lavt nede på STB side (rett ved tilt-knapp) som jeg ikke kommer til/har undersøk. Et av relea klikker når tenningen skrus på. Når summelyden kommer, så mener eg den kommer fra BB side, bensinpumpen?
Når motoren ikke startar, så tror jeg heilt klart at den ikkje får bensin. 
Tanker? 🤔

Jeg lurer også på om den lille runde «indikatoren» utvendig på motorfundamentet (bilde 3) som ikke er tilkoblet kan ha noe med problemet mitt å gjøre? 

 

følgende er utført:

*alle bensinfilter byttet, drenert og bensinpumpe drenert.
*Alle 6 plugger og pluggledninger byttet.

*Alle elektriske tilkoblinger er gått over og smurt forsiktig med elektro-spray/rengjort.

0E4A02B1-E066-45E6-B915-0111FC20C4F1.jpeg

7EC6B954-08A9-4F95-B5F2-3494D0992DDB.jpeg

BBAC9820-34F3-4703-BBAF-5D298E4E260B.jpeg

D350256B-08F9-465D-8D60-705862752B12.png

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 1 time siden:

Den summelyden er bensinpumpa. Og det kan være et av de 3 releene som tuller.

 

Prøv og bytt om på releene,  mener alle 3 er like.

 

Den runde dingsen er en trimindikator. 

Har du noen formening om hvordan jeg kommer til reléene, må jeg ta av nederste del av kragen rundt motoren? De ligger så lavt, med tilførsel undenifra, så får ikke dratt de opp heller.. 🤔

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev 21 minutter siden:

Eg har kun prøvd uten nedre motordeksel,  mulig du klarer og løsne dem uten, og trekke de opp

Kult, da må jeg sikkert ta av det nederste dekselet der. Men vet vi at bensinpumpen er styrt av et av disse relèene, eller skal bensinpumpen ha spenning hele tiden når tenningen er på, og stoppes av trykkvakt? Er at rart at konsekvent når summingen ikke kommer idet jeg vrir på tenningen, så starter ikke motoren.. 🤔 Men det er jo selvsagt helt naturlig. Kanskje bensinpumpen min er ustabil/gåen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...