Jump to content

Systemrens på Volvo Penta

Jsobakk

Recommended Posts

mistenker at min VP 2002 kjøler litt dårlig. Ikke fordi jeg opplever noen problemer, men vannet som kommer ut med eksosen er lunkent, og da tenker jeg at gjennomstrømningen er litt for dårlig? Kjører aldri på over 2000 rpm, men utslagsvannet burde ha vært veldig varmt? 

Jeg skal derfor kjøre en runde med systemrens på min Volvo Penta 2002. På bruksanvisningen står det at motorzink skal fjernes før man kjører systemrens gjennom. Hvordan fungerer dette i praksis? Vil det ikke bli et «hull» etter zinken som vannet kommer til å sprute ut av?

Redigert av Jsobakk (see edit history)

Vet ikke hvordan det er på 2002, men på andre VP jeg har hatt sitter sinken som en stav på innsiden av en messingskrue. Så fjern sink fra skruen og skru den inn igjen. 

Sink bør uansett sjekkes. Det er mulig du har en sink i girkassen også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei. Jeg er i ferd med å gjøre det samme. Det står 3 martyranoder på sjøvannkjølesystemet på mine TAMD63P.  Anodene kan skrus av, så setter du tilbake selve skruen i uten anodene. Om de er halvbrukt, så bytter du bare til nye når du er ferdig. Koster fra 35-100 per stk, avh. av type penta motor. 

Tips. Å skru ut anodeskruene som har firkantet 1/2 ‘’ kan du gjøre ved å bruke en 1/2’’ pipe til tennplugger. Disse er slik at du kan bruken skiftenøkkel utvendig. Bruker du rørtang, så blir disse fort ødelagt. 

og ja.. systemrens har jeg brukt på en Mercruiser tidligere, og det var virkelig bra greie. Men jeg laget et sirkulasjonssystem slik at stoffet fikk jobbet effektivt i kanalene. 

Redigert av Baat_liv (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...