Jump to content

Tresfjord 29 nordic propell

Timmeeh

Recommended Posts

Hei, er det noen her med tresfjord 29 nordic som vil dele litt info med meg? Det jeg er på jakt etter er turtallet på propellen, antall hestekrefter, hvilken propell du har (diameter og stigning) og hvor mye fart du oppnår på maks/marsj. 

Turtall på propell kan sløyfes hvis du har motortype(helst maks turtall, sparer meg googling) og utveksling på giret. 

Prøver å beregne propell til en men det kommer opp litt merkelige dimensjoner, mulig noe overdimensjonert motor på 145hk, men og mulig for lavt turtall på propellen på den aktuelle båt... 

Det er vel ikke å forvente å få mer enn 17 knop på disse. Men det er vel greit å kunne marsje på 13/14 uten å ha for mye pådrag/turtall. 

• 4 uker senere...
Pequod skrev for 10 timer siden:

Jeg har en Tresfjord 29 AC med en 130 HK Nogva Nanni motor. Marsjer på 12-14 knop og makser på 17 knop.

Detaljer om propellen har jeg ikke tilgjengelig nå, da det ligger i båten og den befinner seg i Ålesund og jeg utenfor Oslo fram til 2. august...

På 2000 omdreininger ligger jeg vel på 12 knop, 1800 10 knop, 1600 8,5 knop

Det er den farta jeg ønsker å oppnå. Takk for svar. 

Finner du info om propell og utveksling i giret og legger det ut her eller på pm er dette til stor hjelp. God sommer! 

• 2 uker senere...
Timmeeh skrev On 22.7.2021 at 15.35:

Det er den farta jeg ønsker å oppnå. Takk for svar. 

Finner du info om propell og utveksling i giret og legger det ut her eller på pm er dette til stor hjelp. God sommer! 

Da har jeg funnet fram litt tall..

Propellen er en Radice B-7 21 x 21, giret Hurtz ZF 45A, men finner ikke noe mer info om utveksling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...