Timmeeh Startet 27.Juni.2021 Del på Facebook Startet 27.Juni.2021 Hei, er det noen her med tresfjord 29 nordic som vil dele litt info med meg? Det jeg er på jakt etter er turtallet på propellen, antall hestekrefter, hvilken propell du har (diameter og stigning) og hvor mye fart du oppnår på maks/marsj. Turtall på propell kan sløyfes hvis du har motortype(helst maks turtall, sparer meg googling) og utveksling på giret. Prøver å beregne propell til en men det kommer opp litt merkelige dimensjoner, mulig noe overdimensjonert motor på 145hk, men og mulig for lavt turtall på propellen på den aktuelle båt... Det er vel ikke å forvente å få mer enn 17 knop på disse. Men det er vel greit å kunne marsje på 13/14 uten å ha for mye pådrag/turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Nå er det sikkert flere av dere med tresfjord 29 ac, hvis de har samme skrog er det jo interessant å høre fra dere også. Men fortrinnsvis de med over 100hk Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Ingen som har noen eksempler? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Jeg har en Tresfjord 29 AC med en 130 HK Nogva Nanni motor. Marsjer på 12-14 knop og makser på 17 knop. Detaljer om propellen har jeg ikke tilgjengelig nå, da det ligger i båten og den befinner seg i Ålesund og jeg utenfor Oslo fram til 2. august... På 2000 omdreininger ligger jeg vel på 12 knop, 1800 10 knop, 1600 8,5 knop Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Timmeeh Svart 22.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Pequod skrev for 10 timer siden: Jeg har en Tresfjord 29 AC med en 130 HK Nogva Nanni motor. Marsjer på 12-14 knop og makser på 17 knop. Detaljer om propellen har jeg ikke tilgjengelig nå, da det ligger i båten og den befinner seg i Ålesund og jeg utenfor Oslo fram til 2. august... På 2000 omdreininger ligger jeg vel på 12 knop, 1800 10 knop, 1600 8,5 knop Det er den farta jeg ønsker å oppnå. Takk for svar. Finner du info om propell og utveksling i giret og legger det ut her eller på pm er dette til stor hjelp. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Timmeeh skrev On 22.7.2021 at 15.35: Det er den farta jeg ønsker å oppnå. Takk for svar. Finner du info om propell og utveksling i giret og legger det ut her eller på pm er dette til stor hjelp. God sommer! Da har jeg funnet fram litt tall.. Propellen er en Radice B-7 21 x 21, giret Hurtz ZF 45A, men finner ikke noe mer info om utveksling. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Timmeeh Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Pequod skrev for 12 timer siden: Da har jeg funnet fram litt tall.. Propellen er en Radice B-7 21 x 21, giret Hurtz ZF 45A, men finner ikke noe mer info om utveksling. Tusen takk, da har jeg litt å sammenligne med her. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Ligger i Elnesvågen nå. Kom i snakk med en fyr her som også har en Nordic! Verden er liten! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.